BMW F800 tråden

min F

Jo jag har ju också en f8oo (fast bmw envisas med att kalla den 650)

visabild.php
 
Nippy normans? Hexacone



= sexkantigt avgasrör om jag inte fattar det helt fel.

Tackar för tipset, efter att jag skämts en stund när jag ju genast insåg att nippy borde jag kunnat hitta den på själv ;) Får se om jag faller för frestelsen.

Jag är ju egentligen inte en vän av brötande hojar, men när jag på påskafton hade min säsongspremiär slog mig tanken att motorn låter ju så gött att den kanske hade låtit ännu bättre om den lät lite mer :D
 
Tackar för tipset, efter att jag skämts en stund när jag ju genast insåg att nippy borde jag kunnat hitta den på själv ;) Får se om jag faller för frestelsen.

Jag är ju egentligen inte en vän av brötande hojar, men när jag på påskafton hade min säsongspremiär slog mig tanken att motorn låter ju så gött att den kanske hade låtit ännu bättre om den lät lite mer :D

Någon som handlat från Nippy N? Är grymt sugen men lite skeptisk till att handla över nätet.

/R
 
Kul att läsa om F800. Provkörde den för några år sedan och blev inte speciellt impad då. Men nu körde jag både -R och -ST på MC-live i Barkarby. Och nu blev jag faktiskt mer imponerad:). Båda F800-modellerna kändes väldigt mjuka o behagliga, både med växlingen och med kurvorna. Totalekonomin är ju intressant också :tummenupp.

Blev riktigt sugen på en -ST. Men jag har hört en del negativt om rutan - mycket vindbrus. Men det bör väl finnas tillbehör..

Finns det nån som har erfarenhet från passagerarplatsen??

(Det fanns mera läsning här än på BMW-forumet tycker jag.)
 
Är det exakt samma geometri och dämpare/inställning mellan ST och S? Har provkört ST och framdämpen var ju.. ja mjuk. Har vissa bekymmer med att finna ersättare till CB´n den dagen det ska bytas, inte ens Mc live gjorde mig klokare. Det som känns mest aktuellt i dagsläget är S/ST GS eller VFR V-tec. Hondan har jag kört ca 20 mil och den kändes väl lite roligare effektmässigt än ST´n men 30-40kg tyngre.
 
Är det exakt samma geometri och dämpare/inställning mellan ST och S? Har provkört ST och framdämpen var ju.. ja mjuk. Har vissa bekymmer med att finna ersättare till CB´n den dagen det ska bytas, inte ens Mc live gjorde mig klokare. Det som känns mest aktuellt i dagsläget är S/ST GS eller VFR V-tec. Hondan har jag kört ca 20 mil och den kändes väl lite roligare effektmässigt än ST´n men 30-40kg tyngre.

Velade själv fet mycket mellan F800s och VFR samt firestorm. Tog BMW:n för att den var lätt och smidig samt bekväm att pendla med. Sen är det ju också ett hyfsat pris med grymt bra försäkring. Värmehandtag och abs men det finns ju även på viffern. När man kommer över 6000 varv händer det även en del med bumsen. Själv tyckte jag Viffern var för stor och tung samt så tyckte jag att den mest var rolig i höga farter. Så tycker du bmw:n är för klen och Viffern för stor testa en firestorm. Riktigt trevlig hoj och helt ok försäkring via bilsport-mc.

//Dafe
 
Jo har övervägt VTR´en också, grümt ljud får man ju säga =) Har inte provkört den tyvärr men informationen skiljer sig åt, vissa menar att det är en bekväm touringhoj medans andra snarare säger raka motsatsen, törstig och för liten tank (för touring). Förgasarknallert ända tills produktionsslut 2007 känns lite si och så det med.

Kan tänka mig att S/ST är sådan hoj jag skulle gilla mer o mer desto längre jag har den men när jag kliver över direkt från CB´n som vid provkörningen så känns det så långt ifrån det jag är van vid. ST´n kändes inte fel, förutom möjligtvis framdämpen men det finns ju åtgärd, vill kort och gott hitta den bästa kompromissen med just touring och möjlighet till att jaga kurvor på lite mindre vägar.
 
Man sitter utmärkt på passagerarplatsen enl min fru! Den är bra utformad och har en "förstärkning" som gör att passageraren ej glider fram mot föraren när man bromsar. Tanken är bra utformad så att det går att hålla emot vid inbromsningar. Är även lätt snabbt och enkelt att justera bakdämparen när man har någon bakp.

Finns det nån som har erfarenhet från passagerarplatsen??

(Det fanns mera läsning här än på BMW-forumet tycker jag.)
 
Hur brukar ni ställa in bakdämparen? Hur många varv på dämpning och fjäderförspänning?
Tycker alltid jag får för högt ljus, men jag kanske ställer den för snålt.. brukar använda spaken vid strålkastaren för att få till det.
 
Jo har övervägt VTR´en också, grümt ljud får man ju säga =) Har inte provkört den tyvärr men informationen skiljer sig åt, vissa menar att det är en bekväm touringhoj medans andra snarare säger raka motsatsen, törstig och för liten tank (för touring). Förgasarknallert ända tills produktionsslut 2007 känns lite si och så det med.
.

Håller med om fuggarna men för min del var den väldigt bekväm och kul i kurvorna. Nu är jag rätt liten så det kan säkert vara skillnad för den som är lång. Visst är den törstig och har liten tank men det är inte så illa som sägs. Tyckte även den låg riktigt bra i högfart på motorväg.

Men testa en ST igen och låt den jobba på över 5000 varv då tycker jag att den är kul.

//Dafe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top