BMW F800 tråden.

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
min F

Jo jag har ju också en f8oo (fast bmw envisas med att kalla den 650)

visabild.php
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Nippy normans? Hexacone



= sexkantigt avgasrör om jag inte fattar det helt fel.

Tackar för tipset, efter att jag skämts en stund när jag ju genast insåg att nippy borde jag kunnat hitta den på själv ;) Får se om jag faller för frestelsen.

Jag är ju egentligen inte en vän av brötande hojar, men när jag på påskafton hade min säsongspremiär slog mig tanken att motorn låter ju så gött att den kanske hade låtit ännu bättre om den lät lite mer :D
 

Likeke

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800s -10, BMW F800GS -11
Tackar för tipset, efter att jag skämts en stund när jag ju genast insåg att nippy borde jag kunnat hitta den på själv ;) Får se om jag faller för frestelsen.

Jag är ju egentligen inte en vän av brötande hojar, men när jag på påskafton hade min säsongspremiär slog mig tanken att motorn låter ju så gött att den kanske hade låtit ännu bättre om den lät lite mer :D

Någon som handlat från Nippy N? Är grymt sugen men lite skeptisk till att handla över nätet.

/R
 

andben

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
BMW R850R 2004
Kul att läsa om F800. Provkörde den för några år sedan och blev inte speciellt impad då. Men nu körde jag både -R och -ST på MC-live i Barkarby. Och nu blev jag faktiskt mer imponerad:). Båda F800-modellerna kändes väldigt mjuka o behagliga, både med växlingen och med kurvorna. Totalekonomin är ju intressant också :tummenupp.

Blev riktigt sugen på en -ST. Men jag har hört en del negativt om rutan - mycket vindbrus. Men det bör väl finnas tillbehör..

Finns det nån som har erfarenhet från passagerarplatsen??

(Det fanns mera läsning här än på BMW-forumet tycker jag.)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är det exakt samma geometri och dämpare/inställning mellan ST och S? Har provkört ST och framdämpen var ju.. ja mjuk. Har vissa bekymmer med att finna ersättare till CB´n den dagen det ska bytas, inte ens Mc live gjorde mig klokare. Det som känns mest aktuellt i dagsläget är S/ST GS eller VFR V-tec. Hondan har jag kört ca 20 mil och den kändes väl lite roligare effektmässigt än ST´n men 30-40kg tyngre.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Är det exakt samma geometri och dämpare/inställning mellan ST och S? Har provkört ST och framdämpen var ju.. ja mjuk. Har vissa bekymmer med att finna ersättare till CB´n den dagen det ska bytas, inte ens Mc live gjorde mig klokare. Det som känns mest aktuellt i dagsläget är S/ST GS eller VFR V-tec. Hondan har jag kört ca 20 mil och den kändes väl lite roligare effektmässigt än ST´n men 30-40kg tyngre.

Velade själv fet mycket mellan F800s och VFR samt firestorm. Tog BMW:n för att den var lätt och smidig samt bekväm att pendla med. Sen är det ju också ett hyfsat pris med grymt bra försäkring. Värmehandtag och abs men det finns ju även på viffern. När man kommer över 6000 varv händer det även en del med bumsen. Själv tyckte jag Viffern var för stor och tung samt så tyckte jag att den mest var rolig i höga farter. Så tycker du bmw:n är för klen och Viffern för stor testa en firestorm. Riktigt trevlig hoj och helt ok försäkring via bilsport-mc.

//Dafe
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo har övervägt VTR´en också, grümt ljud får man ju säga =) Har inte provkört den tyvärr men informationen skiljer sig åt, vissa menar att det är en bekväm touringhoj medans andra snarare säger raka motsatsen, törstig och för liten tank (för touring). Förgasarknallert ända tills produktionsslut 2007 känns lite si och så det med.

Kan tänka mig att S/ST är sådan hoj jag skulle gilla mer o mer desto längre jag har den men när jag kliver över direkt från CB´n som vid provkörningen så känns det så långt ifrån det jag är van vid. ST´n kändes inte fel, förutom möjligtvis framdämpen men det finns ju åtgärd, vill kort och gott hitta den bästa kompromissen med just touring och möjlighet till att jaga kurvor på lite mindre vägar.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Man sitter utmärkt på passagerarplatsen enl min fru! Den är bra utformad och har en "förstärkning" som gör att passageraren ej glider fram mot föraren när man bromsar. Tanken är bra utformad så att det går att hålla emot vid inbromsningar. Är även lätt snabbt och enkelt att justera bakdämparen när man har någon bakp.

Finns det nån som har erfarenhet från passagerarplatsen??

(Det fanns mera läsning här än på BMW-forumet tycker jag.)
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Hur brukar ni ställa in bakdämparen? Hur många varv på dämpning och fjäderförspänning?
Tycker alltid jag får för högt ljus, men jag kanske ställer den för snålt.. brukar använda spaken vid strålkastaren för att få till det.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jo har övervägt VTR´en också, grümt ljud får man ju säga =) Har inte provkört den tyvärr men informationen skiljer sig åt, vissa menar att det är en bekväm touringhoj medans andra snarare säger raka motsatsen, törstig och för liten tank (för touring). Förgasarknallert ända tills produktionsslut 2007 känns lite si och så det med.
.

Håller med om fuggarna men för min del var den väldigt bekväm och kul i kurvorna. Nu är jag rätt liten så det kan säkert vara skillnad för den som är lång. Visst är den törstig och har liten tank men det är inte så illa som sägs. Tyckte även den låg riktigt bra i högfart på motorväg.

Men testa en ST igen och låt den jobba på över 5000 varv då tycker jag att den är kul.

//Dafe
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top