Bmw F800 S/ST

Igår var man till Stockholm och köpte en grå BMW F800ST -07:a. ca 1150 mil, färddator, vita blinkers, centralstöd och toppbox. :)
 
Ni som har F800S/ST. Upplever ni att bakdrevet och remmen är varm efter en körning om man känner på den? Det är ju inte skållhett, men ganska varmt. Det typ gnisslar lite om min rem när man släpper av, speciellt i lite lägre hastigheter. Upplever ni detta också?
 
Ni som har F800S/ST. Upplever ni att bakdrevet och remmen är varm efter en körning om man känner på den? Det är ju inte skållhett, men ganska varmt. Det typ gnisslar lite om min rem när man släpper av, speciellt i lite lägre hastigheter. Upplever ni detta också?

Inget som jag har märkt. Har precis varit in på 2000 mila service.
 
Ni som har F800S/ST. Upplever ni att bakdrevet och remmen är varm efter en körning om man känner på den? Det är ju inte skållhett, men ganska varmt. Det typ gnisslar lite om min rem när man släpper av, speciellt i lite lägre hastigheter. Upplever ni detta också?

Mja, min blir också lite varm och låter lite ibland. Men ytterst lite kontra de kedjehojar jag haft förut.
 
Hallå!

Sitter och tankar kring BMW F 800 S/ST.
Har provkört ST i några mil, sitter bekvämt och känns allmänt bra,
tyvärr finns det inte sådan stor chans att provköra S där jag bor.
Men iom köp vill jag gärna ha lite åsikter, tankar och skillnader mellan de båda.

Så vitt jag sett så är det minre kåpa på S, samt lägre styre, något mer som skiljer tro?
Är S en renodlad sporthoj i körställning?

Mvh Boes
 
Last edited:
Så vitt jag sett så är det minre kåpa på S, samt lägre styre, något mer som skiljer tro?
Är S en renodlad sporthoj i körställning?
Någon sporthojskörställning är det inte frågan om. Snarare BMW´s tolkning av sportig körställning... :) ST´en har högre ruta och helkåpa (som du redan märkt) samt pakethållare, vilket behövs om du vill ha BMW´s sidoväskor (snygga, men rymmer inte så mycket).

Köp ST´n! Mer allround och motorn är ju inte överdrivet snygg till utseendet så den kan gott gömmas bakom en sidokåpa. ST´n är sannolikt även attraktivare på begagnatmarknaden :tummenupp
 
Någon sporthojskörställning är det inte frågan om. Snarare BMW´s tolkning av sportig körställning... :) ST´en har högre ruta och helkåpa (som du redan märkt) samt pakethållare, vilket behövs om du vill ha BMW´s sidoväskor (snygga, men rymmer inte så mycket).

Köp ST´n! Mer allround och motorn är ju inte överdrivet snygg till utseendet så den kan gott gömmas bakom en sidokåpa. ST´n är sannolikt även attraktivare på begagnatmarknaden :tummenupp

Äh, Köp S´n. Motorn är ju inte så ful faktiskt och sen är körställningen lite bättre om man vill köra lite aktivt. Dock så borde fotpinnarna placeras upp några snäpp om man skall köra ösigt (mina fotpinnar är rätt nedskrapade efter banåka). Sen finns ju inte ST´n i rött utan bara i fula blåa och andra gubbiga färger. :brinnerup :krama

Någon skillnad i pris har då jag aldrig sett. Vi får väl se om jag byter nästa år vad den är värd. :)
 
Lite ovanligt att tipsen om S kommer från en som kör S och viseversa ;).
Tack för svaren dock!
Tror det lutar mer åt en ST :)
 
Köpte en 07 grå ST 1500mil i veckan, tog ut den för en ordentlig tur igår. Riktigt kul var det. Men visst har den sina egenheter, mjuk fjädring fram (blir inte bättre av mina 120kg) lite kinkiga växlingar vid stillastående.

Men framförallt är den ju riktigt kul att köra, lättmanövrerad, känns lätt och smidig och 85hp räcker för mig i alla fall ;)
 
ca 2600kr fick jag betala, men då böt de ej luftfilter, kylarvätska.

2600:- var ju inte farligt alls.

Var gjorde du den? Och varför böt de inte luftfilter/kylarvätska?

Funderar som bäst på om jag skall göra min 2000mila innan jag ställer in hojen för vintern eller vänta till våren, mätarn står på 1700 nu men lär ligga på 1900 innan säsongen är över.

Nån som har bra tips på passande tankväska till en ST? Som man får plats med ett par byxor och dojor i ;)
 
Last edited:
2600:- var ju inte farligt alls.

Var gjorde du den? Och varför böt de inte luftfilter/kylarvätska?

Funderar som bäst på om jag skall göra min 2000mila innan jag ställer in hojen för vintern eller vänta till våren, mätarn står på 1700 nu men lär ligga på 1900 innan säsongen är över.

Nån som har bra tips på passande tankväska till en ST? Som man får plats med ett par byxor och dojor i ;)

I Avesta på Lundgrens motor. Luftfiltret var fortfarande fräscht likaså kylarvätskan.

Jag skulle vänta om till våren, eftersom den varnar 1000km före att den ska servas och när den servas så ställs räkneverket om igen.
 
..

2600:- var ju inte farligt alls.

Var gjorde du den? Och varför böt de inte luftfilter/kylarvätska?

Funderar som bäst på om jag skall göra min 2000mila innan jag ställer in hojen för vintern eller vänta till våren, mätarn står på 1700 nu men lär ligga på 1900 innan säsongen är över.

Nån som har bra tips på passande tankväska till en ST? Som man får plats med ett par byxor och dojor i ;)

Tänk på att F800 inte har en traditionell tank i metall som du kan fästa en väska med magneter på. Tror det bästa är att köpa en BMW original.
 
I Avesta på Lundgrens motor. Luftfiltret var fortfarande fräscht likaså kylarvätskan.

Jag skulle vänta om till våren, eftersom den varnar 1000km före att den ska servas och när den servas så ställs räkneverket om igen.

Tack. Blir nog till att jag gör 2000 mils i år så är det gjort och så får motorn stå och vila i ny fräsch olja hela vintern ;)
 
mc byte

kör en yamah trx850 idag och funderar på att byta till en f800s p.g.a jag vill ha twin för vettig peng och billig försäkring. I dagsläget får jag årsförsäkring hel för 9800 eller halv för 6000 vilket känns sådär för en 98:a med knappt 80 pållar.

såg en handlare som har en 06:a ute för 50 kakor. har hört ngt om barnsjukdomar på 06, stämmer det och är det något att bry sig om?
några tips? pch hur ser prisbilden egentligen ut?

slip-on vore trevligt men såg att akrat via bmw kostar 6k, finns det andra trevliga alternativ?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top