Bmw F800 S/ST

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
...högt knackljud på tomgång och stort transmissionsglapp vid av/på-slag med gasen.
Nu har jag inte kört den sen oktober... :gnissla Men vad jag minns så finns knacket men inte är det högt inte. Kopplingen rasslar när neutralen ligger i, försvinner när jag drar in kopplingsgreppet. Tidiga modeller (-06:eek:r?) ska ha haft ett påtagligt glapp i transmissionen men detta ska vara åtgärdat men en modifierad ryckutjämnare vid bakhjulet.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
så det är alltså från kopplingen som oljudet kommer?
som du säger så försvann det när man drog in kopplingen.

läste på BMW-klubben om en fix för detta. nån form av bricka som skulle bytas/sätta in.
nån som gjort det?
 

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
BMW R nineT -14
Skulle tro att de flesta har gjort det. Jag upplevde att av- påslagsglappet blev betydligt mjukare av modden. De byter fram"drev" till ett med gummi i.

Ang. brickan så är det en friktionsbricka som tas bort vid modden, då den kan göra så att växlarna inte riktigt går i.
Detta görs på garanti och är inget som stör nämnvärt.

Kanonhoj i övrigt!
 

Mcvickan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Beemer
Missljud

Hej jag har ett missljud som låter bara nära jag släpper på gasen (vid röljus eller sväng) Är de nån som känner igen problemet o kan man göra nåt åt det eller är det bara att stå på? Har haft folk att titta på det men dom hittar inget fel.

//Vickan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jahopp....min såpa fortsätter iaf. För att göra en lång historia kort så:
Hojen startade inte efter ett långt uppehåll under -08 = fick nytt batteri pga de trodde att jag inte kört den tillräckligt ofta.
Sensommaren 08 - Hojjäveln dör igen - Nytt batteri igen och en "felsökning" av företaget säger att inget tjuvdrar.
Nu när jag tar ut den själv kollar jag med multimetern och mycket riktigt så är det något som tjuvdrar ström på hojen. Kan det vara klockan eller färddatorn som drar ström? Har annars en GPS hållare men enligt företaget ska den vara orginal och därefter ha monterats korrekt och drar ingen ström.

Har ni några andra tips så jag slipper lägga in den på felsökning och bli ruinerad?

Klockan/färddatorn ska inte dra någon ström (we,, klockan drar ju väääldigt lite) när hojen är av. Brukar du lämna din GPS på hojen? Testa och plocka av den och se om den fortfarande tjuvdrar. Du har inget larm monterat? De brukar kunna dra en del. Sen finns det faktiskt "dåliga" batterier också. Be dom mäta direkt på batteriet och kolla om det är nåt cellfel.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu till helgen är det premiär för nya F800R.
Finns på BMW Solna för beskådan, och förmodligen provkörning också!

779.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilket intresse!
Kul att så många dök upp för provkörning. Tror alla var riktigt imponerade!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grattis till nya hojen Noyah! Du kvalar ju fortfarande in i den här tråden ;)
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Nu har jag oxå varit & inhandlat en F800S gul med ett Akra slipon .
Var inne på F800riders forum & hittade lite kul om powecommander & att det skulle ge en effekt ökning på ca 12 hk . Hittade inga konkreta bevis på detta , så undrar om det är någon här som har testat detta på en F800 & vad har ni mer gjort typ ljuddämpare , luftfilter & hur uppleverni hojen efter detta .
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
F800 ST 08. Pulverlackerad pakethållare, våtlackerad mittkåpa samt via blinkers.

http://img44.imageshack.us/img44/1151/dsc00112t.jpg

http://img30.imageshack.us/img30/6191/dsc00256cwm.jpg

Det blev ju riktigt snyggt med svart pakethållare! Nu harmoniserar den med väskbäraren under sadeln. Det är bara att börja leta efter en lackerare alltså. Vad fick du betala för jobbet?

För det finns väl inga passagerarhandtag med "pinne" för väskan?
 

Gurk-Burk

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800 ST -08
Det blev ju riktigt snyggt med svart pakethållare! Nu harmoniserar den med väskbäraren under sadeln. Det är bara att börja leta efter en lackerare alltså. Vad fick du betala för jobbet?

För det finns väl inga passagerarhandtag med "pinne" för väskan?

För båda jobben betalade jag 500kr, grymt billigt enligt mig.

Nä, pinnen för väskan sitter ju precis där pakethållaren fäster i hojen.
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Motorrads Test

Hej. Är det någon här som vet om man kan ladda ner Motorrads långtest av F800? eller om någon vänlig skäl har sparat tidningen och scannar in den eller kan posta papperskopior?
Jag har ju provkört F800s och F800st och har ägt en F800s innan, men funderar på att skaffa en F800st nu, har tröttnat på offroaden. Skulle vara intressant vad som skrivs om den på lång testning.

Edit: Kunde beställa ett gammalt nummer av Motorrad så det har löst sig :)
 
Last edited:

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
xt600 -87
Skillnader på F800S genom åren?

Hej

Läste tidigare att F800s blev återkallade för byte av ryckutjämnare samt nån bricka... Är sugen på en 06-a och har följande frågor;
-Gällde detta på 06:eek:rna eller var det först på 07:eek:rna?
-Kan man följa upp om dessa garantiåtgärder är utförda? Går det att se i serviceboken eller får man helt enkelt "felsöka" vid provkörningen. Vad jag förstod skulle hojjen före modd gå ryckigt och allmänt risigt på lägre varv?

-Har googlat runt på skillnader på 06/07 F800S men får egentligen inte fram något specifikt. Kan nån här tala om vad som är förbättrat? Har lyckats läsa mig till att BMW ofta har för bråttom med att få ut sina nya modeller och F800s -06 var väl första årsmodellen? Ska man passa sig för den och hellre satsa mer pengar för att få en -07 eller kanske t o m -08?

Många frågor nu, hoppas ni orkar svara :)
 
Last edited:

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
Hej

Läste tidigare att F800s blev återkallade för byte av ryckutjämnare samt nån bricka... Är sugen på en 06-a och har följande frågor;
-Gällde detta på 06:eek:rna eller var det först på 07:eek:rna?
-Kan man följa upp om dessa garantiåtgärder är utförda? Går det att se i serviceboken eller får man helt enkelt "felsöka" vid provkörningen. Vad jag förstod skulle hojjen före modd gå ryckigt och allmänt risigt på lägre varv?

-Har googlat runt på skillnader på 06/07 F800S men får egentligen inte fram något specifikt. Kan nån här tala om vad som är förbättrat? Har lyckats läsa mig till att BMW ofta har för bråttom med att få ut sina nya modeller och F800s -06 var väl första årsmodellen? Ska man passa sig för den och hellre satsa mer pengar för att få en -07 eller kanske t o m -08?

Många frågor nu, hoppas ni orkar svara :)

Återkallningen gällde -06 vet ej om 07, Efter åtgärden gick de mycket jämnare och papper ska finnas på att det är gjort hos ägaren. Tror inget specifikt är förbättrat på 07:eek:r. kolla in min fina som är till salu

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_f800s_22567117.htm?ca=11&w=1
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Hej

Läste tidigare att F800s blev återkallade för byte av ryckutjämnare samt nån bricka... Är sugen på en 06-a och har följande frågor;
-Gällde detta på 06:eek:rna eller var det först på 07:eek:rna?
-Kan man följa upp om dessa garantiåtgärder är utförda? Går det att se i serviceboken eller får man helt enkelt "felsöka" vid provkörningen. Vad jag förstod skulle hojjen före modd gå ryckigt och allmänt risigt på lägre varv?

-Har googlat runt på skillnader på 06/07 F800S men får egentligen inte fram något specifikt. Kan nån här tala om vad som är förbättrat? Har lyckats läsa mig till att BMW ofta har för bråttom med att få ut sina nya modeller och F800s -06 var väl första årsmodellen? Ska man passa sig för den och hellre satsa mer pengar för att få en -07 eller kanske t o m -08?

Många frågor nu, hoppas ni orkar svara :)


Jag läste långtestet av F800S i Motorrad 4/2008 och när dom plockade isär motorn efter de 5000 milen så var kolvarna väldigt slitna och några bultar hade gått av vid demonteringen pga korrision. Men detta var på den första serien 2006, och dessa problem skulle vara lösta med ny ytbehandling av kolvarna och högre korrisionsskydd på skruvarna efter det enligt BMW.
Garantiåtgärderna bör ju vara åtgärdade, eftersom de var ju kostnadsfria. men om du ringer till en BMW-verkstad kan de kolla upp den aktuella cykeln och se om det är något som ska åtgärdas.
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
Jag läste långtestet av F800S i Motorrad 4/2008 och när dom plockade isär motorn efter de 5000 milen så var kolvarna väldigt slitna och några bultar hade gått av vid demonteringen pga korrision. Men detta var på den första serien 2006, och dessa problem skulle vara lösta med ny ytbehandling av kolvarna och högre korrisionsskydd på skruvarna efter det enligt BMW.
Garantiåtgärderna bör ju vara åtgärdade, eftersom de var ju kostnadsfria. men om du ringer till en BMW-verkstad kan de kolla upp den aktuella cykeln och se om det är något som ska åtgärdas.

Kolvarna är väl inget du ska ha som prydnad, hade för mig jag läste i det testet att de va lite svarta men att Prestandan på hojen hade ökat efter 5000 mil och det va ett gott betyg.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top