Bmw F800 S/ST

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
min har oxå börjat strula. Växelanvisningen har ballat ur, visar heeeelt fel växel. Ska lämna in den i slutet av maj för omdragning av bränsleledningen och de ska kolla på detta samtidigt, får se vad det är för fel.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Körning tisdag 27:e maj

Jag tänkte köra med BMW-klubben nu på tisdag den 27:e.

Hämtat från http://www.bmw-mc-klubben.se/view.php?id=39&p=activities:page&aid=5967&sid=6398168200ade84b675f13fd96754526

"2008-05-27 - Tisdagskörning Norrut till Skokloster campingTouring | Skapad 2008-05-14 av Olle | Tråd

Samling som vanligt vid McDonalds Glädjens trafikplats Upplands Väsby KL 18.

Peter Tengkrans leder denna tur på olika småvägar beroende på vilken grupp som väljes. Målet är Skokloster Camping där det bjuds på Rostbiff o potatissallad o kaffe för endast 50:- vilket Peter förhandlat fram! Varmt tack Peter.

Väl mött"


Någon mer 800:a som dyker upp? Vore kul att träffas och snacka lite skit. :tummenupp

Dags att väcka lite liv i tråden tycker jag.

Är det någon som har en AC Schnitzer Body kit/hugger bak på sin S? Jag är så sjukt sugen efter att ha sett lite bilder. Men först blir det ett nytt slip on, sen få vi se vad som händer.

Det var väl någon här i sthlm som satte på det kittet på sin. Jag har bara sett bilder, men det såg snyggt ut. Funderar själv på det. Nästa grej att kasta pengar på.... :D
 
Last edited:

Gson1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2009, BMW,F800ST
Återfall.

Hej.
Har bestämt mig för ett återfall. Har inte kört cykel på 30 år, men ska köpa ihöst, och jag funderar starkt på en F800ST. (vägrar köpa custom, faast jag är gammal nog, 56 år). Ni som har kört cykeln ett tag, vad är er uppfattning om den som återfallsmaksin för en gammal gubbe? Kommer nog att köra 7-800 mil per år, förmodligen inga kontinentturer (men man vet aldrig) men en del semesterturer i Sverige och Norge med min son (15år). Är problemen med den mjuka framgaffeln borta på -08:eek:rna. Öhlind har en fjäder som styvar upp gaffeln 10-15%. Kostar c:a 1200.:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är intresserad av veta om någon har jämfört Bmw;n mot vfr 800??
Kan tänka mig att vfr kanske känns "klumpigare" en annan som kör mera sportintriktat och skulle få för sig att gå ner i kubik, men samtidigt vill ha en rolig, kompetent hoj och ändå billig i drift på alla plan borde bmw:n vara outstandig, med tanke även på försäkringen!

Vad är det för serviceintervall på drivremmen? Hur många mil kan man få ut?
Bmw:n är en modell som lockar mig allt mer, dels vill jag få ner lite omkostnader, både i försäkring och drift, samtidigt så vill jag ha en hoj som man kan köra aktivt och få jobba med på 70-90 vägar, kunna dra iväg på lite längre körningar och även en och annan bandag. Är ingen knutte som tycker om att hitta topphastigheten heller när man är ute och kör, gillar ju mest aktiv körning kurvigt, kurvigt, kurvigt....

Kan ju göra allt detta idag med min nuvarande hoj, men frågan är om inte en BMW skulle göra det lika bra och roligt fast billigare.
 
Last edited:

FX2000

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
BMW R1200GS
Själv så valde jag F800S mest på grund av försäkringskostnaderna och remdriften. Nu har jag kört 1800 mil med min som är en 06a, och jag är nöjd med mitt val. Den är pigg om man vill gasa och går fint i lagliga farter. Kvaliten känns bra och den extra utrustningen man får med som färddator, växelindikator och värmehandtag har jag nog svårt att klara mig utan numera.

Nu har jag inte så stor erfarenhet mot andra modeller. Körde en xt600e tidigare. Det jag saknar är grusvägarna ibland. Om min framgaffel är mjuk så är det inget jag har tänkt på iallafall. Växellådan kändes hård och klonkig när den var ny, men den känns bättre nu när den börjar bli inkörd. Ibland, men inte så ofta, hittar jag frilägen mellan de högre växlarna vilket kan vara lite störande. Drivremmen ska gå i 4000 mil har jag hört av en säljare.

En större hoj är säkert lite bekvämare på långa landsvägsresor. Men på kurviga sträckor med bra beläggning är den som skojigast. Den drar fint även från låga varv. Åk och provkör. :)
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Hej.
Har bestämt mig för ett återfall. Har inte kört cykel på 30 år, men ska köpa ihöst, och jag funderar starkt på en F800ST. (vägrar köpa custom, faast jag är gammal nog, 56 år). Ni som har kört cykeln ett tag, vad är er uppfattning om den som återfallsmaksin för en gammal gubbe? Kommer nog att köra 7-800 mil per år, förmodligen inga kontinentturer (men man vet aldrig) men en del semesterturer i Sverige och Norge med min son (15år). Är problemen med den mjuka framgaffeln borta på -08:eek:rna. Öhlind har en fjäder som styvar upp gaffeln 10-15%. Kostar c:a 1200.:

du kommer gilla den. jag kör en s, men jag kan se varför så många gillar ST, man sitter mer upprätt och har bättre skydd mot vinden. Du kan enkelt styva till bakfjädringen när du har någon bak. BMW gör bra hojar (ibland inte de snyggaste, men de vågar i alla fall), du kommer bli nöjd.

Visst kan gaffeln vara lite mjuk, men jag märker bara av det den sista sekunden vid stopp så du kan spara de 1200 eller lägga det på väskor, de är bra men sjukt dyra (bmws orginal),

Själv så valde jag F800S mest på grund av försäkringskostnaderna och remdriften. Nu har jag kört 1800 mil med min som är en 06a, och jag är nöjd med mitt val. Den är pigg om man vill gasa och går fint i lagliga farter. Kvaliten känns bra och den extra utrustningen man får med som färddator, växelindikator och värmehandtag har jag nog svårt att klara mig utan numera.

Nu har jag inte så stor erfarenhet mot andra modeller. Körde en xt600e tidigare. Det jag saknar är grusvägarna ibland. Om min framgaffel är mjuk så är det inget jag har tänkt på iallafall. Växellådan kändes hård och klonkig när den var ny, men den känns bättre nu när den börjar bli inkörd. Ibland, men inte så ofta, hittar jag frilägen mellan de högre växlarna vilket kan vara lite störande. Drivremmen ska gå i 4000 mil har jag hört av en säljare.

En större hoj är säkert lite bekvämare på långa landsvägsresor. Men på kurviga sträckor med bra beläggning är den som skojigast. Den drar fint även från låga varv. Åk och provkör. :)

3ans växel runt 6-7000 varv vilket är ungf 120, där mår den som bäst. Riktigt najs att ligga där.
de falska neutralerna kan vara störande, och pinsamma. Men det är inget man dör av. Fast det bästa sättet att ta reda på om den är något för dig är att dra ut till en bmw handlare och provköra.
 
Last edited:

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
du kommer gilla den. jag kör en s, men jag kan se varför så många gillar ST, man sitter mer upprätt och har bättre skydd mot vinden. Du kan enkelt styva till bakfjädringen när du har någon bak. BMW gör bra hojar (ibland inte de snyggaste, men de vågar i alla fall), du kommer bli nöjd.

Visst kan gaffeln vara lite mjuk, men jag märker bara av det den sista sekunden vid stopp så du kan spara de 1200 eller lägga det på väskor, de är bra men sjukt dyra (bmws orginal),



3ans växel runt 6-7000 varv vilket är ungf 120, där mår den som bäst. Riktigt najs att ligga där.
de falska neutralerna kan vara störande, och pinsamma. Men det är inget man dör av. Fast det bästa sättet att ta reda på om den är något för dig är att dra ut till en bmw handlare och provköra.

Remmen ska hålla 4000 mil, stod det i tidningen Motorrad när de gjorde långtestet.
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Remmen ska hålla 5000 mil, stod det i tidningen Motorrad när de gjorde långtestet.

Byts var 4000e mil. (vilket Motorrad också gjorde :tummenupp )

Är problemen med den mjuka framgaffeln borta på -08:eek:rna. Öhlind har en fjäder som styvar upp gaffeln 10-15%. Kostar c:a 1200.:

Öhlinsfjäder? Har du någon mer info om den? Jag håller med att min är lite väl mjuk fram. Vad jag vet är det inte förändrat nåt i fjädring/dämp sen 06.
 
Last edited:

Gson1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2009, BMW,F800ST
Byts var 4000e mil. (vilket Motorrad också gjorde :tummenupp )



Öhlinsfjäder? Har du någon mer info om den? Jag håller med att min är lite väl mjuk fram. Vad jag vet är det inte förändrat nåt i fjädring/dämp sen 06.


hej.
Snacka med Motospeed, jag mejlade dom, och fick svaret att fjädrarna år 10-15% styvare.
Men kolla den här sidan också, http://f800depot.com/index.php?main_page=product_info&cPath=47_75&products_id=161. Dår finn en progressiv fjäder för c:a 160 dollar. Sen har jag inte kollat om dom skickar till Sverige, men betalar man bara så.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Då är det äntligen dags att skriva in sig i en modelltråd. :) När jag återvänder från semesterresan den 11/7 så står en grafitgrå ST -08 med touringpaket och väntar på mig i Solna. Färddator och vita blinkers givetvis men får även med centralstöd, stöldlarm och Tourance 2 allväderställ.
:banana
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Då är det äntligen dags att skriva in sig i en modelltråd. :) När jag återvänder från semesterresan den 11/7 så står en grafitgrå ST -08 med touringpaket och väntar på mig i Solna. Färddator och vita blinkers givetvis men får även med centralstöd, stöldlarm och Tourance 2 allväderställ.
:banana

Välkommen till den underbara värld som är f800! Då är du fit for fight.
 

Gson1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2009, BMW,F800ST
det där lät ju helt fantastiskt, men undra i fall det blir så stor skillnad.

Tror inte det blir så stor skillnad. Jag hade inte kört bågen när jag började skriva detta, men var på Bike I Trollhättan i fredags och kolade och provkörde
bågen, tyckte inte att det var så mjukt. Jo, jag bestämde mig för att köpa en ST, så nu är det bara att vänta på att arvet ska komma. Jag har ju inte kört på 30 år, så jag behöver lite tips om kläder, framförallt textilställ, vattentäta .
Ni som har kört ett tag, vad rekommenderar ni?
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Tror inte det blir så stor skillnad. Jag hade inte kört bågen när jag började skriva detta, men var på Bike I Trollhättan i fredags och kolade och provkörde
bågen, tyckte inte att det var så mjukt. Jo, jag bestämde mig för att köpa en ST, så nu är det bara att vänta på att arvet ska komma. Jag har ju inte kört på 30 år, så jag behöver lite tips om kläder, framförallt textilställ, vattentäta .
Ni som har kört ett tag, vad rekommenderar ni?

köp goretex från något välkänt märke typ dainese, alpinestar, lindstrands, etc eller kanske bmw org kläder. Glöm inte ryggskydd och ett par "vinter" och ett par sommar handskar. Spara alla kvitton, för om du klotar så pyntar IF nya grejjer. När du köper hjälm ska den sitta så att du knappt får på den och testa alla modeller i butiken och stirra dig inte blind på märken, ARAI tex har inte fått så bra betyg i olika test (vilket är synd för de sitter sjukt bra på mitt huvud).
 

Gson1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2009, BMW,F800ST
köp goretex från något välkänt märke typ dainese, alpinestar, lindstrands, etc eller kanske bmw org kläder. Glöm inte ryggskydd och ett par "vinter" och ett par sommar handskar. Spara alla kvitton, för om du klotar så pyntar IF nya grejjer. När du köper hjälm ska den sitta så att du knappt får på den och testa alla modeller i butiken och stirra dig inte blind på märken, ARAI tex har inte fått så bra betyg i olika test (vilket är synd för de sitter sjukt bra på mitt huvud).

Tack ska du ha för tipsen, har funderat på en schubert hjälm, mest p.g.a. solskyddet. Jag har glasögon, så det utesluter solglasögon. Har även funderat litepå BMWs skyddsväst. jag har inte provar den, men jag tror BMW har bra kvalitet på sina prylar.
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
problem

Har fått ett problem med att när jag kör längre streckor på motorväg har hojen bara dött mitt under körning. Va läskigt första gången det hände i en inte allt för skarp kurva, rullade i ca 80 km/h o fick igång den med start knappen. Har nu hänt 3 gånger. Annars går den fin fint. Va inne hos Bmw och fick en tid i mitten av Juli. Fått höra att det kan vara nåt med mjukvaran och fler haft detta problem i utlandet. Varit på Bmw för alla updateringar, bränsle slang, ryckutjämnare. Nån som vet nåt mer?
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
nope inte jag, men det där måste vara hyffsat läskigt. Men min har börjat visa felaktig bränslenivå... håll oss uppdaterade.

ps. vad fn gör du på motorväg? det är småvägarna som är roliga! ;)


Har fått ett problem med att när jag kör längre streckor på motorväg har hojen bara dött mitt under körning. Va läskigt första gången det hände i en inte allt för skarp kurva, rullade i ca 80 km/h o fick igång den med start knappen. Har nu hänt 3 gånger. Annars går den fin fint. Va inne hos Bmw och fick en tid i mitten av Juli. Fått höra att det kan vara nåt med mjukvaran och fler haft detta problem i utlandet. Varit på Bmw för alla updateringar, bränsle slang, ryckutjämnare. Nån som vet nåt mer?
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
nope inte jag, men det där måste vara hyffsat läskigt. Men min har börjat visa felaktig bränslenivå... håll oss uppdaterade.

ps. vad fn gör du på motorväg? det är småvägarna som är roliga! ;)

ska till bmw Solna på tisdag med den.
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
ska till bmw Solna på tisdag med den.

Lämnade in hojen idag. Bmw ska updatera programvaran, hoppas det löser problemet med "Cut out". Konstigt då jag gjorde min 1000-mila service i juni och trodde att de alltid updaterar programvaran vid service.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top