BMW f650gs 2001

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Hej jag har en BMW f650gs från 2001 som jag köpt som renoveringsobjekt men får inte igång, någon här som kan hjälpa mig?

Den snurrar på startmotorn men går inte igång, häller jag i en skvätt bensin i insugningen så startar den någon sekund eller två och dör.

Det som har fixas är:
Ny ECU får gnista
Relä bytta som sitter framför batteriet
Bytt batteri
Kollat tryck bränsle 3,5 bar (enligt spec)
Bytt bränslefilter med tryckregulator
Bytt spridaren
Kolvringar bytta och toppen är tät.
Ny bensin i tanken.
Inga felkoder

6500mil har den gått.

alla tips emottagens tacksamt.
 
Hej jag har en BMW f650gs från 2001 som jag köpt som renoveringsobjekt men får inte igång, någon här som kan hjälpa mig?

Den snurrar på startmotorn men går inte igång, häller jag i en skvätt bensin i insugningen så startar den någon sekund eller två och dör.

Det som har fixas är:
Ny ECU får gnista
Relä bytta som sitter framför batteriet
Bytt batteri
Kollat tryck bränsle 3,5 bar (enligt spec)
Bytt bränslefilter med tryckregulator
Bytt spridaren
Kolvringar bytta och toppen är tät.
Ny bensin i tanken.
Inga felkoder

6500mil har den gått.

alla tips emottagens tacksamt.
Du har ju redan kommit fram till att felet är på bränslesidan. Fortsätt leta där.
 
Den går när du ger den en skvätt bensin då måste gnistan finnas.

Eftersom spridaren är ny så förutsätter jag att den fungerar (men det är ju inte självklart - du kan ju kolla det genom att strömmata den direkt från batteri och se om den sprayar bensin).

Om spridaren är hel så kan jag bara se att det är något elfel som gör att den inte får signal att öppnas.

Har du ett elschema? Leta i så fall rätt på vilka kablar från ECUn som styr spridaren och kolla att kontakt finns med en multimeter. Det kan vara dålig kontakt i multikontakten från ECUn, i spridarkontakten eller kabelbrott på vägen mellan dem.

Mvh,
Ingvar
 
Hur många startförsök gör du vid varje tillfälle. Har du Iridiumstift, byt till standard. Min 04:a behövde ibland upp till 10 försök innan den startade. Efter uppdatering av motorstyrningen, 900kr på verkstad, och montering av Boosterplug startar den snällt.


Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Den går när du ger den en skvätt bensin då måste gnistan finnas.

Eftersom spridaren är ny så förutsätter jag att den fungerar (men det är ju inte självklart - du kan ju kolla det genom att strömmata den direkt från batteri och se om den sprayar bensin).

Om spridaren är hel så kan jag bara se att det är något elfel som gör att den inte får signal att öppnas.

Har du ett elschema? Leta i så fall rätt på vilka kablar från ECUn som styr spridaren och kolla att kontakt finns med en multimeter. Det kan vara dålig kontakt i multikontakten från ECUn, i spridarkontakten eller kabelbrott på vägen mellan dem.

Mvh,
Ingvar
Tack för svar! Spridaren fungerar, jag ser att den duschar bränsle men den kan inte starta på den, en skvätt bränsle i insuget så brummar den igång 2 sekunder sedan död igen.
 
Hur många startförsök gör du vid varje tillfälle. Har du Iridiumstift, byt till standard. Min 04:a behövde ibland upp till 10 försök innan den startade. Efter uppdatering av motorstyrningen, 900kr på verkstad, och montering av Boosterplug startar den snällt.


Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Tack för svar, Jag gör massa försök, till batteriet sackar så jag får ladda om det. Jag har ett nytt ”original” stift, men detta med ”boosterplug” verkar ju vara bra. Jag tycker dock att temp givaren är utanför spec dvs den har fel Ohm vid sin temperatur, om nu denna är med i Powerboost så verkar det vara en viktig detalj i sammanhanget, kanske jag ska byta denna innan jag köper något annat.
 
Last edited:
Kommer soppan du primar med och bränslet till spridaren från samma källa, eller försöker du starta med årsgammal bensin i tanken?
 
Kommer soppan du primar med och bränslet till spridaren från samma källa, eller försöker du starta med årsgammal bensin i tanken?
Bensin i tanken är ny och jag har testat just den soppan och skött i och den startar till. Hoppades att just detta kunde vara problemet, men icke.
 
Långskott, men hur gjorde du när du böt soppa i tanken? Har hojen stått länge kan du ha otur att det har blivit kondens, och med tiden blivit ett vattenskikt längst ner i tanken, och då lär inte hojen gå någe vidare innan det är borta.
 
Bytt ecu.

Är den nya ecu, n ingift i systemet? Annars går väll stöldskydd/imobiliser in o bryter efter 2-3 sekunder varje gång.
 
Långskott, men hur gjorde du när du böt soppa i tanken? Har hojen stått länge kan du ha otur att det har blivit kondens, och med tiden blivit ett vattenskikt längst ner i tanken, och då lär inte hojen gå någe vidare innan det är borta.
Jag tömde tanken nu och det är ren och fin bensin där.
 
Den går när du ger den en skvätt bensin då måste gnistan finnas.

Eftersom spridaren är ny så förutsätter jag att den fungerar (men det är ju inte självklart - du kan ju kolla det genom att strömmata den direkt från batteri och se om den sprayar bensin).

Om spridaren är hel så kan jag bara se att det är något elfel som gör att den inte får signal att öppnas.

Har du ett elschema? Leta i så fall rätt på vilka kablar från ECUn som styr spridaren och kolla att kontakt finns med en multimeter. Det kan vara dålig kontakt i multikontakten från ECUn, i spridarkontakten eller kabelbrott på vägen mellan dem.

Mvh,
Ingvar
Jag ser ju att spridaren kör ut en fin dimma när jag försöker starta så signalen till spridaren och signalen från ECU:n fungerar men kanske inte tillräcklig? Men jag antar att spridaren öppnas 100% och det som styrs är när och hur länge spridaren är öppen är det som styrs från ECU:n
 
Nu vet jag inte hur det ser ut på den hojen men på vissa andra system så är det ett relä som pumpar upp trycket till X när du slår på tändningen, sedan är det ett annat relä som slår till när motorn går och pumpar så länge motorn snurrar.

Det finns olika system men gemensamt för alla (?) ECU-baserade system är att de får signal om motorgång från en hallgivare som sitter på svänghjulet, ibland kallad ÖDP-givare (övre dödpunkt).

Om givaren eller kablage/kontakter är felande får man precis de symptom du har.

Så kolla den är mitt tips!
 
Vissa insprutningar håller ett visst tryck med hjälp av pumpen, den varierar flödet, medan andra har konstant pumptryck, och en övertrycksventil leder tillbaka överskottet till tanken. Nu vet jag inte vad du har, men har du den senare varianten, och ventilen har gett upp så att trycket/flödet inte blir tillräckligt så får du exakt dom här symptomen.
 
Vissa insprutningar håller ett visst tryck med hjälp av pumpen, den varierar flödet, medan andra har konstant pumptryck, och en övertrycksventil leder tillbaka överskottet till tanken. Nu vet jag inte vad du har, men har du den senare varianten, och ventilen har gett upp så att trycket/flödet inte blir tillräckligt så får du exakt dom här symptomen.
Tryckbegränsaren sitter i bränslefiltret på f650gs.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top