BMW f650gs 2001

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Hej jag har en BMW f650gs från 2001 som jag köpt som renoveringsobjekt men får inte igång, någon här som kan hjälpa mig?

Den snurrar på startmotorn men går inte igång, häller jag i en skvätt bensin i insugningen så startar den någon sekund eller två och dör.

Det som har fixas är:
Ny ECU får gnista
Relä bytta som sitter framför batteriet
Bytt batteri
Kollat tryck bränsle 3,5 bar (enligt spec)
Bytt bränslefilter med tryckregulator
Bytt spridaren
Kolvringar bytta och toppen är tät.
Ny bensin i tanken.
Inga felkoder

6500mil har den gått.

alla tips emottagens tacksamt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej jag har en BMW f650gs från 2001 som jag köpt som renoveringsobjekt men får inte igång, någon här som kan hjälpa mig?

Den snurrar på startmotorn men går inte igång, häller jag i en skvätt bensin i insugningen så startar den någon sekund eller två och dör.

Det som har fixas är:
Ny ECU får gnista
Relä bytta som sitter framför batteriet
Bytt batteri
Kollat tryck bränsle 3,5 bar (enligt spec)
Bytt bränslefilter med tryckregulator
Bytt spridaren
Kolvringar bytta och toppen är tät.
Ny bensin i tanken.
Inga felkoder

6500mil har den gått.

alla tips emottagens tacksamt.
Du har ju redan kommit fram till att felet är på bränslesidan. Fortsätt leta där.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Den går när du ger den en skvätt bensin då måste gnistan finnas.

Eftersom spridaren är ny så förutsätter jag att den fungerar (men det är ju inte självklart - du kan ju kolla det genom att strömmata den direkt från batteri och se om den sprayar bensin).

Om spridaren är hel så kan jag bara se att det är något elfel som gör att den inte får signal att öppnas.

Har du ett elschema? Leta i så fall rätt på vilka kablar från ECUn som styr spridaren och kolla att kontakt finns med en multimeter. Det kan vara dålig kontakt i multikontakten från ECUn, i spridarkontakten eller kabelbrott på vägen mellan dem.

Mvh,
Ingvar
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Hur många startförsök gör du vid varje tillfälle. Har du Iridiumstift, byt till standard. Min 04:a behövde ibland upp till 10 försök innan den startade. Efter uppdatering av motorstyrningen, 900kr på verkstad, och montering av Boosterplug startar den snällt.


Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Den går när du ger den en skvätt bensin då måste gnistan finnas.

Eftersom spridaren är ny så förutsätter jag att den fungerar (men det är ju inte självklart - du kan ju kolla det genom att strömmata den direkt från batteri och se om den sprayar bensin).

Om spridaren är hel så kan jag bara se att det är något elfel som gör att den inte får signal att öppnas.

Har du ett elschema? Leta i så fall rätt på vilka kablar från ECUn som styr spridaren och kolla att kontakt finns med en multimeter. Det kan vara dålig kontakt i multikontakten från ECUn, i spridarkontakten eller kabelbrott på vägen mellan dem.

Mvh,
Ingvar
Tack för svar! Spridaren fungerar, jag ser att den duschar bränsle men den kan inte starta på den, en skvätt bränsle i insuget så brummar den igång 2 sekunder sedan död igen.
 

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Hur många startförsök gör du vid varje tillfälle. Har du Iridiumstift, byt till standard. Min 04:a behövde ibland upp till 10 försök innan den startade. Efter uppdatering av motorstyrningen, 900kr på verkstad, och montering av Boosterplug startar den snällt.


Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Tack för svar, Jag gör massa försök, till batteriet sackar så jag får ladda om det. Jag har ett nytt ”original” stift, men detta med ”boosterplug” verkar ju vara bra. Jag tycker dock att temp givaren är utanför spec dvs den har fel Ohm vid sin temperatur, om nu denna är med i Powerboost så verkar det vara en viktig detalj i sammanhanget, kanske jag ska byta denna innan jag köper något annat.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kommer soppan du primar med och bränslet till spridaren från samma källa, eller försöker du starta med årsgammal bensin i tanken?
 

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Kommer soppan du primar med och bränslet till spridaren från samma källa, eller försöker du starta med årsgammal bensin i tanken?
Bensin i tanken är ny och jag har testat just den soppan och skött i och den startar till. Hoppades att just detta kunde vara problemet, men icke.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Långskott, men hur gjorde du när du böt soppa i tanken? Har hojen stått länge kan du ha otur att det har blivit kondens, och med tiden blivit ett vattenskikt längst ner i tanken, och då lär inte hojen gå någe vidare innan det är borta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bytt ecu.

Är den nya ecu, n ingift i systemet? Annars går väll stöldskydd/imobiliser in o bryter efter 2-3 sekunder varje gång.
 

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Långskott, men hur gjorde du när du böt soppa i tanken? Har hojen stått länge kan du ha otur att det har blivit kondens, och med tiden blivit ett vattenskikt längst ner i tanken, och då lär inte hojen gå någe vidare innan det är borta.
Jag tömde tanken nu och det är ren och fin bensin där.
 

Jeppe74

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2022
Hoj
BMW gs650f
Den går när du ger den en skvätt bensin då måste gnistan finnas.

Eftersom spridaren är ny så förutsätter jag att den fungerar (men det är ju inte självklart - du kan ju kolla det genom att strömmata den direkt från batteri och se om den sprayar bensin).

Om spridaren är hel så kan jag bara se att det är något elfel som gör att den inte får signal att öppnas.

Har du ett elschema? Leta i så fall rätt på vilka kablar från ECUn som styr spridaren och kolla att kontakt finns med en multimeter. Det kan vara dålig kontakt i multikontakten från ECUn, i spridarkontakten eller kabelbrott på vägen mellan dem.

Mvh,
Ingvar
Jag ser ju att spridaren kör ut en fin dimma när jag försöker starta så signalen till spridaren och signalen från ECU:n fungerar men kanske inte tillräcklig? Men jag antar att spridaren öppnas 100% och det som styrs är när och hur länge spridaren är öppen är det som styrs från ECU:n
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu vet jag inte hur det ser ut på den hojen men på vissa andra system så är det ett relä som pumpar upp trycket till X när du slår på tändningen, sedan är det ett annat relä som slår till när motorn går och pumpar så länge motorn snurrar.

Det finns olika system men gemensamt för alla (?) ECU-baserade system är att de får signal om motorgång från en hallgivare som sitter på svänghjulet, ibland kallad ÖDP-givare (övre dödpunkt).

Om givaren eller kablage/kontakter är felande får man precis de symptom du har.

Så kolla den är mitt tips!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vissa insprutningar håller ett visst tryck med hjälp av pumpen, den varierar flödet, medan andra har konstant pumptryck, och en övertrycksventil leder tillbaka överskottet till tanken. Nu vet jag inte vad du har, men har du den senare varianten, och ventilen har gett upp så att trycket/flödet inte blir tillräckligt så får du exakt dom här symptomen.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Vissa insprutningar håller ett visst tryck med hjälp av pumpen, den varierar flödet, medan andra har konstant pumptryck, och en övertrycksventil leder tillbaka överskottet till tanken. Nu vet jag inte vad du har, men har du den senare varianten, och ventilen har gett upp så att trycket/flödet inte blir tillräckligt så får du exakt dom här symptomen.
Tryckbegränsaren sitter i bränslefiltret på f650gs.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top