BMW Club SH.com

Tänkte köpa en BMW 530D -00:a i nov, men vart så jäkla besviken på bilen så jag gick och köpte mig en Vw Passat TDi Syncro istället. Ångrar mig inte än i dag! Speciellt inte nu när snön har fallit ner.

Hade en passat TDI 170 highline -08 förra året men va aldrig nöjd med den bilen. Byggkvalitén i bmwn ligger på en helt annan nivå.

Jupp. Det har varit min filosofi senare åren. En hyfsat fräsch tüsk kombi med mycket utrustning. Känns fräsch och ny men har tappat minst 50% i värdeminskning. Jag hämtar en E90-330XI nästa måndag som är fullutrustad med 8000 mil på mätaren för 250.000 som kostat 620.000 ny. Då kan man ligga och hålla sig flytande med hyggligt fräsch bil som inte tappar så mycket i värde om man byter lite då och då. Då måste man iof ha ett par hundringar att kasta in till att börja med men har man det kan man åka hyfsat billigt och samtidigt bra.

Låter riktigt billigt! Får man gissa att det är import? Tror hur som helst att du kommer bli grymt nöjd med den. Har aldrig varit så nöjd som jag är med min 325a :)

Låter riktigt billigt! Får man gissa att det är import? Tror hur som helst att du kommer bli grymt nöjd med den. Har aldrig varit så nöjd som jag är med min 325a :)

Svensksåld, en ägare. Köper från en firma som rekondat och som samarbetar med ett försäkringsbolag som ger en "provapåförsäkring". 1500 spänn hel i ett halvår. :)

Import ?

Helt rätt att avvakta till dom sjunkit, men varför inte den fina dieseln ?

Eklitt hög skatt och sen har det varit lite trassel med några 3 litersdieslar har jag hört.

Last edited:
Svensksåld, en ägare. Köper från en firma som rekondat och som samarbetar med ett försäkringsbolag som ger en "provapåförsäkring". 1500 spänn hel i ett halvår. :)

Inte illa! :)

prova på frörsäkringen är kanon! Man slipper skiten ett halvår ialla fall :D Bmw försäkringen va klart billigast för mig, så blir att fortsätta med den även efter prova på tiden :)

Kusinen har en 03 bmw 330xd som han vill bli av med. Fruktansvärt skön bil.
Har en fiesta st som snart e betald, å jag vill byta.

Men men då vaknar smålänningen i mig och säger att du åker billigt å behöver ingen ny, skön å tyst bil:huvet

Kruxet e 7200 i skatt och 0,75 blandat i diesel. Kronorna drar iväg då.

Körde över lite strängar med snömodd idag på motorvägen (120-130km/h) och tyckte att bilen gick väldigt fint. Jag har iofs inte testat quattro så jag kan inte jämföra men jag måste säga att jag är otroligt nöjd med hur min bil beter sig när underlaget är lite jobbigt. Var ute på lite skogsvägar för nån dag sen och då hade väl lite smalare däck varit trevligt men det funkade med 205:or

Någon som vet om det går att hitta haynes/bentley/liknande för e36 på pdf?

Körde över lite strängar med snömodd idag på motorvägen (120-130km/h) och tyckte att bilen gick väldigt fint. Jag har iofs inte testat quattro så jag kan inte jämföra men jag måste säga att jag är otroligt nöjd med hur min bil beter sig när underlaget är lite jobbigt. Var ute på lite skogsvägar för nån dag sen och då hade väl lite smalare däck varit trevligt men det funkade med 205:or

205:or??

Jag krängde på nya vinterdäck i veckan. 255/45-18. Går som en pansarvagn i snön! :tummenupp

Hade en passat TDI 170 highline -08 förra året men va aldrig nöjd med den bilen. Byggkvalitén i bmwn ligger på en helt annan nivå.

Då jag ej är miljonär så köpte vi en Passat -99:a.
Har fungerat perfekt nu när snön har börjat falla.
Har inte fastnat ännu med bilen i alla fall.
V40n som vi har fastnar man i snön med bara man kollar på bilen.

Att jag vart besviken på BMWn var att den kändes stel och jävlig på något sätt. Fick inte någon "wow" känsla över bilen som jag brukade få över BMWs modeller.

Sedan om jag skall ha BMW skall jag ha utrustning. I den här fanns det inget alls nästan. Samt att den var slö som jag vet inte vad (var något fel på bilen alltså), samt att växellådan började dumma sig när man gasade på rakt fram. Satte sig i nödläge.
Kollade upp detta efteråt på Autopower, och det verkar ha varit dåligt med olja i lådan.

Och inte nog med det. Växellådorna som sitter på 530D är ju underdimensionerade till förhållande till effekten på dessa bilar (också enl autopower).
Dom är gjorda för att hålla för 400nm, och vad lämnar dessa motorer? Jo, 400nm... Tro tusan på att lådorna går sönder!

Nää, så någon BMW blev det inte för oss igen i alla fall.
Skäms nästan för att vi köpte Passaten istället. Har alltid haft BMW som favoritmärke.
Började redan i mellanstadiet. Fick tom praktisera på BMW i Mölndal (heter det så tro???). Där fick jag åka i min dåvarande drömbil BMW 850 samt följa med ut när dom provkörde en BMW M5. Satan vad han körde...

Då jag ej är miljonär så köpte vi en Passat -99:a.
Har fungerat perfekt nu när snön har börjat falla.
Har inte fastnat ännu med bilen i alla fall.
V40n som vi har fastnar man i snön med bara man kollar på bilen.

Att jag vart besviken på BMWn var att den kändes stel och jävlig på något sätt. Fick inte någon "wow" känsla över bilen som jag brukade få över BMWs modeller.

Sedan om jag skall ha BMW skall jag ha utrustning. I den här fanns det inget alls nästan. Samt att den var slö som jag vet inte vad (var något fel på bilen alltså), samt att växellådan började dumma sig när man gasade på rakt fram. Satte sig i nödläge.
Kollade upp detta efteråt på Autopower, och det verkar ha varit dåligt med olja i lådan.

Och inte nog med det. Växellådorna som sitter på 530D är ju underdimensionerade till förhållande till effekten på dessa bilar (också enl autopower).
Dom är gjorda för att hålla för 400nm, och vad lämnar dessa motorer? Jo, 400nm... Tro tusan på att lådorna går sönder!

Nää, så någon BMW blev det inte för oss igen i alla fall.
Skäms nästan för att vi köpte Passaten istället. Har alltid haft BMW som favoritmärke.
Började redan i mellanstadiet. Fick tom praktisera på BMW i Mölndal (heter det så tro???). Där fick jag åka i min dåvarande drömbil BMW 850 samt följa med ut när dom provkörde en BMW M5. Satan vad han körde...

Är nog lite tvärt om här, har aldrig haft en BMW innan eller ens tittat på en. Men här omkring är det väldigt många som kör BMW så tänkte nått bra måste det väl va med bilen och åkte och testa en 3-serie. Nu i efterhand har jag svårt att tänkta mig något annat. Haft både audi och VW innan men bmwn spelar i en egen liga :)

Är ju inte så konstigt att en 4-wd passat inte fastnar som en Fwd volvo ( volvo är ju inte direkt kända för att ha bra framkomlighet i snö heller :hihi ) Har man väl ägt en bil med 4-wd går man inte tillbaka till f/r-wd :tummenupp

Är ju inte så konstigt att en 4-wd passat inte fastnar som en Fwd volvo ( volvo är ju inte direkt kända för att ha bra framkomlighet i snö heller

Nä det vet jag väl.
Har haft ca 65bilar än så länge. Roligaste var nog min Nissan Patrol diesel jag hade.

Tanken med en direktörsvagn är att man inte ska se att den är dyr. Det är därför 3 och 5-serien, C och E-klass ser ut som 7-serie resp S-klass. Det är ju fult att prata om pengar i dessa kretsar borde väl du veta ferfan. En Lexus (leksaks BMW-Merc) kommer aldrig täppa till det hålet. Inte heller Jaggor å Austin-röjder som ägs av Tata. Det ska vara Düskt å tungt I tells ya!

:arsele

Jag har annars fått för mig att det är tvärtom. Det är de mindre modellerna som liknar 7-serien. Sjuan kommer väl först med ett designstuk och sedan kommer femman och trean o hänger på. De billigare bilarna ser alltså dyra ut och inte tvärtom.

En bekant som är bilförsäljare, slutade hos BMW Göteborg och började kränga Saabar istället. Han gjorde den reflektionen att när han krängde BMW var det mycket ofta till människor som inte hade råd. De lånade till mer eller mindre hela köpeskillingen och spände sina ekonomiska muskler maximalt för att kunna handla just BMW. Min bekant betecknade dem som stekare. När han krängde Saab var det sällan någon som ens frågade om priset. Han sålde mest till väbärgade akademiker som inte bryr sig om vad det kostar.

Av detta drar jag slutsatsen att det för många som handlar BMW inte alls handlar om att inte visa att man har slantar, tvärtom. Men detta gäller naturligtvis inte BMW-ägare på SH.:)

Jag har annars fått för mig att det är tvärtom. Det är de mindre modellerna som liknar 7-serien. Sjuan kommer väl först med ett designstuk och sedan kommer femman och trean o hänger på. De billigare bilarna ser alltså dyra ut och inte tvärtom.

En bekant som är bilförsäljare, slutade hos BMW Göteborg och började kränga Saabar istället. Han gjorde den reflektionen att när han krängde BMW var det mycket ofta till människor som inte hade råd. De lånade till mer eller mindre hela köpeskillingen och spände sina ekonomiska muskler maximalt för att kunna handla just BMW. Min bekant betecknade dem som stekare. När han krängde Saab var det sällan någon som ens frågade om priset. Han sålde mest till väbärgade akademiker som inte bryr sig om vad det kostar.

Av detta drar jag slutsatsen att det för många som handlar BMW inte alls handlar om att inte visa att man har slantar, tvärtom. Men detta gäller naturligtvis inte BMW-ägare på SH.:)

Om det handlar om att visa att man har slantar eller ej eller vad annars folk köper bilen för ändrar ju inte på konstruktionen i bilen.

SAAB förblir en upphottad Opel och BMW sin egen konstruktion. Den senare i dag även den enda som verkligen lyckas få ner förbrukning/utsläpp och likförbaskat inte tulla på effekten. Snarare tvärt om.

Det enda jag vet om SAAB-folk är att det är värre än Hondamänniskor. En människa som köper SAAB har alltid köpt SAAB och kommer alltid göra det oavsett vilket skit de släpper. Då är det väl klart att man inte frågar om pris när man får ta det som bjuds. Magiskt märkeslojala människor.

Om det handlar om att visa att man har slantar eller ej eller vad annars folk köper bilen för ändrar ju inte på konstruktionen i bilen.

SAAB förblir en upphottad Opel och BMW sin egen konstruktion. Den senare i dag även den enda som verkligen lyckas få ner förbrukning/utsläpp och likförbaskat inte tulla på effekten. Snarare tvärt om.

Det enda jag vet om SAAB-folk är att det är värre än Hondamänniskor. En människa som köper SAAB har alltid köpt SAAB och kommer alltid göra det oavsett vilket skit de släpper. Då är det väl klart att man inte frågar om pris när man får ta det som bjuds. Magiskt märkeslojala människor.

Jag måste nog hålla med ankan även om jag inte gillar saab. Saab-ägare är ju mer typ disträ fågelskådargubbar med duffel. Helt ointresserade av bilen.

BMW-ägare däremot är ofta riktiga märkeskepskillar. Singlar som lägger allt på bilen.

Själv tycker jag BMW var fina i formerna, ända tills Chris Bangle anställdes och introducerade det mer bajsinspirerade formspråket.

Last edited:
Du kan iofs nog inte köra något som helst fordon så du har nog inte rätt att yttra dig när vi pratar själar i fordon. Man skulle till och med kunna säga att för man ska hitta BMWs själ måste man ha en bil med liten motor, annars blir man lätt bländad.

De två meningarna verkar ju verkligen hänga ihop. :lol Mycket lim i proletär-leden these days. :(

För övrigt verkar Ankan ha rätt, du har verkligen lagt dig till med en skönt rörelse-lik elit-stil. :tummenupp Säg, får du lika fint arvode som Nuder med tanke på din likartade attityd trots att du bara är Jr flygblad officer? :hihi

Vad är nästa karriärsteg, VP of klistermärken på SL's egendom? :)

Påstod jag inte heller. Påstod bara, i motsats till hur jag uppfattade ditt inlägg, att BMW:s mindre modeller är designade för att likna sjuan och skänka sina ägare en flärd de inte betalat för. Och det är väl i och för sig inget fel i det. BMW är långt ifrån enda tillverkaren som kör med det tricket.

Tales. Tales. Eller vad det var du sa till mågon tidigare i tråden.

Det intressanta var måhända inte hur folk som handlar Saab beter sig, utan att vissa är så nugna på en stekar-BMW, att de är beredda att ta risker med sin ekonomiska tillvaro för att få en.

Saab-nerdar finns det förvisso gott om. BMW-nerdar också. Undrar om inte du hör till de senare...:tungan

Själv tycker jag BMW var fina i formerna, ända tills Chris Bangle anställdes och introducerade det mer bajsinspirerade formspråket.

Jag gillar BMW men skulle aldrig köpa en Bangle-designad dito. Man får gå tillbaka till Volvo 240 för att hitta något som konkurrerar i fulhet. Nu är det dock raskt på väg att bli bättre igen.

Last edited:
Jag måste nog hålla med ankan även om jag inte gillar saab. Saab-ägare är ju mer typ disträ fågelskådargubbar med duffel. Helt ointresserade av bilen.

Då måste du ut ur ungkarlsholken och röra dig lite Djüw. Jag vet 3 st typiska SAAB-familjer som vi kan göra studiebesök hos. Visst att en 23-åring med 323 med M-emblem på tjöper 19 tummare och greyer men det är ju samma sak med imrezor och annat skit.
Att folk däremot kört på: 96, ankstjärt, 900, 9000 och sedan på ålderns höst toppar med en 9-5 med kromade lister runt lyktorna utan att ha provsuttit en annan bil är svårt att slå.

Jag spydde galla över dem när de kom men nu har det som övergick i hatkärlek ytterligare övergått till att jag gillar dessa. Uppenbarligen har det fungerat då i princip samtliga andra märken plagierat designen rakt av de senaste 3 åren.

Det intressanta var måhända inte hur folk som handlar Saab beter sig, utan att vissa är så nugna på en stekar-BMW, att de är beredda att ta risker med sin ekonomiska tillvaro för att få en.

Men det är ju för att folk är dumma i skallen och inget bilen kan hållas ansvarig för. Det gäller ju även bostäder och dyra handväskor.

Saab-nerdar finns det förvisso gott om. BMW-nerdar också. Undrar om inte du hör till de senare...:tungan

Nja, jag är väl snarare Fyrhjulsdriven-kvalitetstyskkombinerd. Gillar nya c-klasskombin klart mer än E90 men den är så apdyr så man blir rädd. Dessutom kan man bara få 4-maticen med stora dieseln. Inget fel med det men efter att ha provkört en sedan med den motorn gick det inte. Det låter PRECIS som när man åker bulle hem på fyllan och får stanna för en fontänkräks i dikeskanten

:gnissla

Last edited:
Då måste du ut ur ungkarlsholken och röra dig lite Djüw. Jag vet 3 st typiska SAAB-familjer som vi kan göra studiebesök hos. Visst att en 23-åring med 323 med M-emblem på tjöper 19 tummare och greyer men det är ju samma sak med imrezor och annat skit.
Att folk däremot kört på: 96, ankstjärt, 900, 9000 och sedan på ålderns höst toppar med en 9-5 med kromade lister runt lyktorna utan att ha provsuttit en annan bil är svårt att slå.

Jag spydde galla över dem när de kom men nu har det som övergick i hatkärlek ytterligare övergått till att jag gillar dessa. Uppenbarligen har det fungerat då i princip samtliga andra märken plagierat designen rakt av de senaste 3 åren.

Jovisst men det är ju det som är den typiska saab-gubben. Duffel och tyrolerhatt och stripigt hår. Sällan djupt så engagerad i bilen som en BMW-ägare som du tex uppvisar nu.

En singelkille som lägger allt på bilen är oftare en BMW-ägare än en saab-ägare. Saab-ägare pressar sannolikkt heller inte sin ekonomi lika hårt som den typiske unge killen i bmw tror jag.

Ja iaf Audi har uppenbarligen samma bajsinspirerade designideal. Svårt att se skillnad på moderna Audi och BMW på håll tycker jag :va

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...