Det här felet har funnit på alla årsmodellerna mer eller mindre. Jag har inte hört om någon som fått detta justerat med hjälp av garantin. Lite hårt kan man säga så uppstår inte problemet om man är noga med växlingen. Racefotpinnar som har kvar länken genom ramen och flera "leder" innan växelpinnen tenderar att ge mer fler "frilägen" än andra. (Min egen erfarenhet) Bättre att ha de reglage som har staget direkt från utgående axel ned till växelpeten (över främre drev så att säga)
Den vanligaste åtgärden är att byta ut fjädern till växelföraren till en hårdare som någon skrev ovan. Jag har gjort det men det löser inte problemet, i alla fall inte helt.
Det som däremot har gett bra effekt är att hela tiden kontrollera spelet på kopplingsvajern vid handtaget. Det är stor skillnad när motorn är kall (när du åker ut på första passet) och när du kört ett tag. Vi pratar upp mot 10 mm vilket gör skillnad när du kopplar sen. Vårt gäng spänner alltid upp kopplingsvajern efter första passet och det är naturligtvis viktigt att du slackar den när hojen svalnar sen.
Lycka till.