Bluff hästkrafter

Status
Ej öppen för fler svar.
Honda anger fulltankad vikt på CBR 1000 RR. När Bike vägde den så var den till och med något lättare än vad Honda angav. Det går åt rätt håll...

Ja, japaneserna har väl pratat om att gemensamt gå över till curb weight istället för torrvikt, helt rätt tycker jag.
 
Ja, japaneserna har väl pratat om att gemensamt gå över till curb weight istället för torrvikt, helt rätt tycker jag.
Ja, helt rätt. Som det är nu så kan hojen som har lägst torrvikt väga mest fulltankad. Suzuki anger väl 173kg eller något för GSX-R 1000, och sedan väger den 210kg fulltankad... :brinnerup
 
Ja, helt rätt. Som det är nu så kan hojen som har lägst torrvikt väga mest fulltankad. Suzuki anger väl 173kg eller något för GSX-R 1000, och sedan väger den 210kg fulltankad... :brinnerup

210 kg fulltankad, det väger ju min Mille-R från 2003... :rofl
 
Om man lägger en mer praktisk syn på det hela så är det så att det är väldigt få personer som kan utnyttja en hoj med 100 hk så maximalt att det är hojen som är begränsningen när det gäller att ta sig fram snabbt, t ex på en bana eller på små kurviga vägar. :o)

Men Elwe, 180 häst på BackHjulet är det som gäller:yoparty
 
210 kg fulltankad, det väger ju min Mille-R från 2003... :rofl

Min sportster xlh 1200 från 1993 med 1640-motor väger också prick 210 tankad och klar.

Nu är den fö säkert några gram lättare för jag har gått upp till 1655 cc och planat topparna 0,6 mm :D

...åas rymmer tanken bara 9 liter :glömdet
 
Last edited:
Härom året testade Bike två exemplar av varje japansk 1000 och då var Honda både svagast och den med största skillnaden mellan exemplaren så att de skulle vara mer sanningsenliga, eller ha högre kvalitet för den delen, tror jag inte.

Ja du lyckas då alltid...;) Tänk att du alltid tar ett uddaresultat som passar in i din filosofi, och gör den till en sanning :D
Jag har läst otaliga tester i otaliga tidningar, främst utländska, och där har det INTE varit så, som du säger, att effektspridningen varit störst hos Honda.
Däremot har de helt sant tidigare varit svagast (i 1000-klassen). Så är dock inte fallet längre - i verkligheten, efter mappning och lite vardagsmoddar (som Jörgen så förtjänstfullt upptäckt och påpekat här i tråden).


R.Rättrådig
;)
 
Om man lägger en mer praktisk syn på det hela så är det så att det är väldigt få personer som kan utnyttja en hoj med 100 hk så maximalt att det är hojen som är begränsningen när det gäller att ta sig fram snabbt, t ex på en bana eller på små kurviga vägar. :o)
Vad tur att det går rakt fram ibland då.
 
Ja du lyckas då alltid...;) Tänk att du alltid tar ett uddaresultat som passar in i din filosofi, och gör den till en sanning :D
Jag har läst otaliga tester i otaliga tidningar, främst utländska, och där har det INTE varit så, som du säger, att effektspridningen varit störst hos Honda.
Däremot har de helt sant tidigare varit svagast (i 1000-klassen). Så är dock inte fallet längre - i verkligheten, efter mappning och lite vardagsmoddar (som Jörgen så förtjänstfullt upptäckt och påpekat här i tråden).


R.Rättrådig
;)

TS presenterar ett test som passar hans världsbild, jag presenterar ett test som visar motsatsen för att balansera upp det hela, inte för att jag vill hävda att det testet är det enda rätta.

Att allting varierar, speciellt när man inte vet förutsättningarna i de aktuella fallen eller ens har förmåga att förstå dem, är det intressanta och det som gör TS påstående om att man bör få pengarna tillbaka fåniga.
 
Härom året testade Bike två exemplar av varje japansk 1000 och då var Honda både svagast och den med största skillnaden mellan exemplaren så att de skulle vara mer sanningsenliga, eller ha högre kvalitet för den delen, tror jag inte.

hehe, den var bra...
Tredjevärldskrigetbakomtvärflöjten druttendu....
 
TS presenterar ett test som passar hans världsbild, jag presenterar ett test som visar motsatsen för att balansera upp det hela, inte för att jag vill hävda att det testet är det enda rätta.

Att allting varierar, speciellt när man inte vet förutsättningarna i de aktuella fallen eller ens har förmåga att förstå dem, är det intressanta och det som gör TS påstående om att man bör få pengarna tillbaka fåniga.

Bra svarat! :tummenupp
 
TS presenterar ett test som passar hans världsbild, jag presenterar ett test som visar motsatsen för att balansera upp det hela, inte för att jag vill hävda att det testet är det enda rätta.

Att allting varierar, speciellt när man inte vet förutsättningarna i de aktuella fallen eller ens har förmåga att förstå dem, är det intressanta och det som gör TS påstående om att man bör få pengarna tillbaka fåniga.

För det första har jag inga våta Honda drömmar, de har jag fullföljt för länge sedan, du kanske kan drömma om att få äga en sån honda jag har, den är ombyggd för mer en en orginal kostar, jag behöver inte drömma, vill jag ha något så förverkligar jag det.
Men efter att kört hoj längre än de flesta på forumet och mycket goda kontakter med honda importören, så VET jag att ett flertal killar lämnade tillbaka sina Blade år 2000. M.a.o fick tillbaka sina pengar, detta pga bristande hkr mot utlovat.På hösten 2000 efter ha kört 3700mil upplevde jag vibrationer i fotpinnarna, jag fick en ny hoj på 5års garantin utan tjafs. Gäller det Honda så slår du mig inte på fingrarna, jag har kontakt med svensk importör, honda europa, samt Hrc japan. Samtliga inblandade i trimningen av min Blade!
Sen råkade jag citera fel inlägg, men texten passar även dig. Sedan hänvisade jag till 3st test gällande Yamahans siffror. MCN+Bike i England samt Motorrad i Sverige. Jag har 6utländska+2svenska motortidningar, det blir att man snappar upp ganska mycket om hur saker och ting fungerar.
 
Jag skrev tråden, inte för att provocera, utan tycker man skall få det man betalar för. Jag har betalt en förmögenhet för ett AC-schnitzer trim till bilen,
Får jag inte de hästar jag betalt för så tror fasiken att man blir förbannad.
Vill jag köpa den värsta hojen så skall väl uppgiven effekt stämma??:argpådato
 
För det första har jag inga våta Honda drömmar, de har jag fullföljt för länge sedan, du kanske kan drömma om att få äga en sån honda jag har, den är ombyggd för mer en en orginal kostar, jag behöver inte drömma, vill jag ha något så förverkligar jag det.
gott att du är nöjd men om man nu måste bygga om hojen för mer än vad en ny kostar så är väl det ett underbetyg åt Honda?? Kraften räcker alltså inte till..
Hade blivit billigare med turbo!!
 
gott att du är nöjd men om man nu måste bygga om hojen för mer än vad en ny kostar så är väl det ett underbetyg åt Honda?? Kraften räcker alltså inte till..
Hade blivit billigare med turbo!!

Jag gillar som så många andra att modda saker och ting, jag hade fått många turbo för de pengar jag lagt ner. Men vetgirig som få, så har jag läst spaltmeter om turbo, bla en riktigt stor artikel i en av de Engelska tidningarna, de hade gjort omfattande research och hållbarheten/driftsäkerheten var lika med ytters få procent som hållt en längre tid (jag kör 2-3000mil/år). Efter att frågat runt både tävlingsfolk samt honda europa, så föll det på HRC kit, väl avstämt och lämnar effekten perfekt, du vågar gå på gasen med fullt nerlägg utan vara rädd att det kommer för mycket. Sen är det knappast ett underbetyg åt Honda att de orginal inte lämnar mer än en prosuperbike hoj på bakhjulet i orginalskick. Folk köper ju slipon/powercom. osv.. Jag gick ett steg längre. Du hade säkert tyckt det varit kul med fullt Yosimura kit (stavn?). Det är väl inget underbetyg till orginalhojen.
 
Last edited:
Tocar om man får lov att fråga, hur mkt kostar ett HRC special special kit till CBR´n ?

Om man inte kan hantera originaleffekten , vad ska man då med ett HRC kit till ?
 
Tocar om man får lov att fråga, hur mkt kostar ett HRC special special kit till CBR´n ?

Om man inte kan hantera originaleffekten , vad ska man då med ett HRC kit till ?

Priset går inte att säga för allt beror på hur djupt i gottpåsen du tittar. En mindre generator och kåpa för att kunna lägga ner mer kostar 35´000 plus moms.

Att jag skriver mer än jag kan hantera är mer bildligt för att säga att det är mycket. Det är vissa personer och företag som hjälpt mig plocka ut delar som inte vill att jag ska skylta med siffror eller var viss hjälp kommer ifrån. Har mailat flera honda trimmare i england/honda europa/honda Sverige/HRC japan/svenska tävlingsförare samt lite till, allt för att få så mycket hjälp som möjligt med att få mest hästar men med mesta möjliga hållbarhet och längsta möjliga serviceintervall. Jag kan hantera hojen, den går som en dröm, med en acceleration jag knappt trodde var möjlig.
Får kanske ändra till hästar så det räcker:tummenupp
 
Last edited:
Om man lägger en mer praktisk syn på det hela så är det så att det är väldigt få personer som kan utnyttja en hoj med 100 hk så maximalt att det är hojen som är begränsningen när det gäller att ta sig fram snabbt, t ex på en bana eller på små kurviga vägar. :o)

Instämmer, men...100 hp räcker knappt ens till styrfart på en modern landsvägshoj :D
 
Som folk sagt tidigare skiljer mycket från bank till bänk, det finns ju tex glädjmätare samma sak gäller för olika bänkar. Sen mäts hk på bakhjulet i fabriken mäts det på veven och det är stor skillnad.

Sen själv är jag inte så HK tokig finns andra grejer man ska också titta på.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top