bluddrig gixxer

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Har en gixxer 750 92a som reagerar konstigt och då jag inte har speciellt mycket erfarenhet av hur motorcyklar och förgasare reagerar på diverse saker så kanske någon med erfarenhet kan hjälpa mig på vägen:

problem: extremt bluddrig tomgång <2.5k varv (den hackar och hoppar) för att sedan bara dra iväg helt "okontrollerat" till ca. 4k varv och därefter gå mer som vanligt upp till ca. 8k varv där allt bara börja vibrera och det finns knappt ingen kraft att hämta. Har inte ens dragit den över 10k bara för att den e så seg och dryg.
Visst det är en gammal hoj med snart 5500 mil på mätaren men många jag hört med som har liknande hojar med samma mil har inte dessa problem alls.

Har någon en idé om vad som kan orsaka dessa fenomen? Har varit så sen jag köpte den och sedan dess har den varit inne för ombestyckning och renovering av tändspolar, thats it i princip. Tändstift är nya samt tändhattar.

Trevlig kväll

// Uffe

Inte omöjligt att den behöver ventiljusteras. stänger dom eller öppnar dom inte helt kan det bli väldigt konstigt.. annars kan jag bara tänka mig tändningsfel trots allt.. är den svårstartad oxå?

absolut inte svårstartad, startar fint utan choke på första försöket, men försöker man köra med choken däremot så vill den bara dö hela tiden och uppför sig knäppt. har dock aldrig behövt bry mig om det eftersom man bara kör när det är hyffsat varmt ute

jag har ju en sån där störd årsmodel som inte finns med i någon haynes handbok heller men jag antar att 93-96 av 750:n är av samma skrot och korn ungefär så en handbok för 93an borde väl gå bra att använda till 92an också (vattenkyld modelen från 92).

Last edited:
har dom mätt upp värdena på tändningen efter spolbytet/renoveringen? kan lika gärna vara kondensatorfel då går dom oxå förbaskat lustigt och hoppar mellan varven hursomhelst, brukar då oxå bete sig olika om dom e varm eller kall.. Har du en satans otur så är det kolvringarna som ska bytas.. då blir dom ju oxå så där helt förvirrade på gas och det händer först inget som om nåt sitter fast sen plopp så varvar dom satan men utan kraft..

Jompas skrev:
2287583 har dom mätt upp värdena på tändningen efter spolbytet/renoveringen? kan lika gärna vara kondensatorfel då går dom oxå förbaskat lustigt och hoppar mellan varven hursomhelst, brukar då oxå bete sig olika om dom e varm eller kall..

den var inlämnad för totalernovering av spolar etc så det får vi ju verkligen hoppas. Detta var dock på tiden jag övningskörde och varken varvade eller brydde mig särskilt mycket om det då :)

vad är det för kondensatorer du tänker på då?

herge skrev:
sedan dess har den varit inne för ombestyckning

Den som gjorde bänkningen verkar ha missat totalt med låg- och högfartsbestyckning. Du gör ett bättre jobb själv än en verkstad eftersom din egen tid är "gratis" men inte verkstadens. Den samlade kunskapen här på Sporthoj slår minst 99% av alla MC-handlares mekaniker.

Justera in förgasarna själv enlight sticky-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978 och ta den sen till en bänk med Lamda för att finlira huvudmunstycket till Lamda 0.85 vid 20 graders temperatur. Är det +25C ska Lamda vara närmare 0.80, annars blir det alldeles för farligt klent när temperaturen börja sjunka neremot +10 grader C. Du loosar mindre effekt med lite för fett jämför med lite för klent (som dessutom är farligt för motorn).

andersbrink skrev:
2287761 Den som gjorde bänkningen verkar ha missat totalt med låg- och högfartsbestyckning. Du gör ett bättre jobb själv än en verkstad eftersom din egen tid är "gratis" men inte verkstadens. Den samlade kunskapen här på Sporthoj slår minst 99% av alla MC-handlares mekaniker.

Justera in förgasarna själv enlight sticky-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978 och ta den sen till en bänk med Lamda för att finlira huvudmunstycket till Lamda 0.85 vid 20 graders temperatur. Är det +25C ska Lamda vara närmare 0.80, annars blir det alldeles för farligt klent när temperaturen börja sjunka neremot +10 grader C. Du loosar mindre effekt med lite för fett jämför med lite för klent (som dessutom är farligt för motorn).

ok men den har alltså varit såhär _hela_ tiden även innan jag bytte avgassytem och bestyckade om den så frågan är om man törs lägga 2500 eller vad det kan kosta och bänka och justera den. skulle nog behövas i vilket fall för den delen.

ett förslag jag fått som låter rimligt är att en ventiljustering kanske skulle behövas med tanke på hur tam den är på högre varv!?

herge skrev:
ett förslag jag fått som låter rimligt är att en ventiljustering kanske skulle behövas med tanke på hur tam den är på högre varv!?

En ventiljustering hjälper på låga varvtal om du har ett ventilrelaterat problem, vid höga varvtal kommer du inte att märka någon skillnad att ventilen inte stänger 100.

Kan du plocka isär förgasarna själv? Isf kanske du kan posta bilder på trottelnålen och dess fysiska mått på smalaste respektive fetaste ställe samt posta munstyckesstorlekarna du har monterade.

Har du kikat i luftburken så att inte en mus, ekorre eller fågel har bestämt sig för att ha sin bostad där?

<edit>Du ska naturligtvis justera in förgasarna själv, för då blir det absolut bäst på alla områden utom just fullt skaft, innan du går upp i bänk och gör en enda körning à 500 kronor. Får du då ett Lambda på >=0.90 vet du att du ska fetta upp huvudmunstycket två snäpp och får du Lambda <=0.75 klenar du ut två snäpp. </edit>

Last edited:
ok bra där! ska kolla grejerna men hjälp mig nu på traven nybörjare som jag är.

Tog ett par kort på själva förgasarna och så. Räcker det att öppna upp de svarta topparna på förgasaren (arna) så sitter där munstyckena och nålen, eller måste jag avlägsna hela skiten för att mecka upp allt? Blir ganska tight i vilket fall må jag säga men man vill ju helst slippa skruva för mycket i onödan.

Skulle behöva Suzuki_GSX-R750_'93-95_Service_manual om någon sitter och klämmer på den.

edit: såg stickyn om manualer :huvet

Bifogat

• bild1.JPG
    bild1.JPG
    81.7 KB · Visningar: 49
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    82.6 KB · Visningar: 43
Last edited:
herge skrev:
2290818
Tog ett par kort på själva förgasarna och så. Räcker det att öppna upp de svarta topparna på förgasaren (arna) så sitter där munstyckena och nålen, eller måste jag avlägsna hela skiten för att mecka upp allt?

Genom att ta bort "de svarta topparna" så får du upp vacumtrottlarna och därmed nålarna. Var bara lite försiktig så du inte har sönder membranen, tappar bort o-ringar eller har sönder aluminium som kanske blivit lite skört med åren. För att se munstycken måste du ta bort förgasarna och skruva bort flottörhusen undertill. Det enklaste är nog att ta bort förgasarna hur som helst - det är inte mycket svårare än att ta bort tanken...

ingen förgasar synkning som behövs då :va

andersbrink skrev:
2293346 11 är trottelnål.
31 är flottörnål med säte.
29 är huvudmunstycke.
26 är lågfartsmunstycke.

jag har kollat i en av förgasarna och antar och hoppas att de andra är likadana. upptäckte att membranet var trasigt i den förgasaren jag tog upp men jag kan ju ha varit klantig också. vad kostar ett nytt?

trottelnål: 6zD16 mäter 2mm över botten och 2.5mm längst upp (original verkar det som)
flottnål m säte: inget mått på den men mätte upp nålen till 2.00mm
huvudmunstycke: 127.5
lågfartsmunstycke: 35

bifogar några bilder. Trottelålen är lite sliten på ena sidan.

Vad är lämpliga munstycken att köra med och vad kostar dessa att köpa över disk i sverige? (hemsidan verkar billig men tar för lång tid).

Bifogat

• PICT0012.JPG
    PICT0012.JPG
    82.9 KB · Visningar: 44
  • PICT0013.JPG
    PICT0013.JPG
    90.6 KB · Visningar: 42
  • PICT0014.JPG
    PICT0014.JPG
    85.1 KB · Visningar: 43
  • PICT0028.JPG
    PICT0028.JPG
    89 KB · Visningar: 42
  • PICT0029.JPG
    PICT0029.JPG
    70.6 KB · Visningar: 47
Räkna med att membranet kostar tusenlappen. Nya nålar och emulsionsrör (som nålarna går i) kostar totalt ca 2k, dvs totalt ca 3k. En begagnad brygga är ett alternativ. Det trasiga membranet är förmodligen orsaken till dina stora problem. För att verkligen avgöra om det var membranet som knasade - laga det med en liten bit från en punka-lapp (på båda sidor, rugga upp gummit med 160-papper innan du applicerar limmet). Det bör hålla för en provkörning. Sätt det lagade membranet på en förgasare som är lätt åtkomlig med enbart tanken avtagen så att den sen är lätt att byta ut.

Nya prylar köper du från MC-Shopen i Karlstad (lagerhållande i Sverige för gamla Suzuki-prylar).

andersbrink skrev:
2293563 Räkna med att membranet kostar tusenlappen. Nya nålar och emulsionsrör (som nålarna går i) kostar totalt ca 2k, dvs totalt ca 3k. En begagnad brygga är ett alternativ. Det trasiga membranet är förmodligen orsaken till dina stora problem. För att verkligen avgöra om det var membranet som knasade - laga det med en liten bit från en punka-lapp (på båda sidor, rugga upp gummit med 160-papper innan du applicerar limmet). Det bör hålla för en provkörning. Sätt det lagade membranet på en förgasare som är lätt åtkomlig med enbart tanken avtagen så att den sen är lätt att byta ut.

Nya prylar köper du från MC-Shopen i Karlstad (lagerhållande i Sverige för gamla Suzuki-prylar).

ok men ska jag gå upp något i storlek på munstyckena etc eller låta det vara? kostar det 3k så är jag ju inte sen att beställa grejerna från usa för 1/3 av priset om ens det.

Munstyckena ska justeras i bänk med en fungerande förgasare. Just nu är det väl inte läge för det, dvs att byta munstycken.

andersbrink skrev:
2293667 Munstyckena ska justeras i bänk med en fungerande förgasare. Just nu är det väl inte läge för det, dvs att byta munstycken.

ok så ett byte av membranet och sen bänkning är ditt förslag eller tyckte du att nålar samt emulstionsrör var dags att byta också? Ska kolla med någon skrot om det har en ny brygga liggandes så kanske det blir billigare samt mindre klydd. tack så hemskt mycket för hjälpen hade inte klarat det utan er!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back