blodbad. sjuka dom där nere...

bonny skrev:
Jag har inte helt fattat en sak: Vilka är det som anses som sjuka "där nere"? De som skjuter eller de som blir skjutna??? Det normala på SH är ju att det är islamisterna som är skjuka men denna gång är det väl dem som är skjutna? Skjutna OCH sjuka...

Men nu kräver du att vi ska ha en genomtänkt tanke på vilka som e badguys och vilka som är hjältarna...

..så sofistikerade har vi inte blivit än, här på sh.com.

Oftast går vi på dem som... ja, helt enkelt tycker annorlunda än en själv.. :brinnerup

Edit: Hämtar (ytterligare) mer kaffe. :näsblod

bonny skrev:
Jag har inte helt fattat en sak: Vilka är det som anses som sjuka "där nere"? De som skjuter eller de som blir skjutna??? Det normala på SH är ju att det är islamisterna som är skjuka men denna gång är det väl dem som är skjutna? Skjutna OCH sjuka...

Jadu, det är en bra fråga.. Normalt är det odemokratiska regimer som torterar människor och totalt skiter i mänskliga rättigheter som är Bad Guys. Lika ofta brukar man se de som USA är polare med i "kriget mot terror" som Good Guys.

Problemet uppstår när det är samma regim som spelar båda rollerna.
Den Uzbekiska regeringen är å ena sidan polare med USA och låter dem ha en flygbas i landet så de kommer åt Afganistan...

Samtidigt störtar USA Saddam eftersom han minsan är en diktator som torterar folk och inte tillät fria val...

Samtidigt sitter 7000 politiska motståndare fängslade av den Uzbekiska regimen. Tortyr förekommer. Mänskliga rättigheter saknas och demokratiska val är ickeexisterande...

:confused:

korvgubbe skrev:
Samtidigt sitter 7000 politiska motståndare fängslade av den Uzbekiska regimen. Tortyr förekommer. Mänskliga rättigheter saknas och demokratiska val är ickeexisterande...

Dessa politiska motståndare har dock alla fått stämpeln muslimska extremister, då är det ok. Eftersom det är ungefär samma förenklade tankesätt som präglar de i "motståndsrörelsen"(jfr "Islamister" och "Partiet"), att bunta ihop alla motståndare och sätta en etikett på dem är bra.

korvgubbe skrev:
Jadu, det är en bra fråga.. ...
.... Mänskliga rättigheter saknas och demokratiska val är ickeexisterande...

Nu tycker jag att du krånglar till det. Kan vi inte skylla på islamisterna och ge fan i att krångla till det? Det kan dom fan ha dom j-a lakantomtarna.

Livet är enklare om man förenklar. Jag drack sprit med ett par kinsesiska spio....ingenjörer en gång och lyckades efter ett påtagligt alkoholintag trampa i klaveret genom att nämna de anstränga relationerna mellan västvärlden och Kina.... Jag trodde iaf att jag hade trampat i skiten, men mina kinesiska kollegor skrattade glatt och förklarade förnuftigt att om bara vi västerlänningar lärde oss acceptera att man äter hundar i Kina så var det ju inget problem. Vi västlänningar var så förbannat känsliga med det här med hundarna.... Sen skratta vi förnuftigt och drack mer sprit. Frågor som rättsäkerhet, demokrati och yttrandefrihet hade bara krånglat till det så där jobbigt.

Okej, nu är 50% av best of the best med i tråden, när kommer resten? :va

korvgubbe - deltar
krissy - deltar
bingo - deltog, just nu magsjuk i venedig :Bugar
krister med lååååångt hår - deltar
gladh - tba
mb - tba
silwer - cancelled
t-rex - ev gästspel kommer?

Markus skrev:
Okej, nu är 50% av best of the best med i tråden, när kommer resten? :va

korvgubbe - deltar
krissy - deltar
bingo - deltog, just nu magsjuk i venedig :Bugar
krister med lååååångt hår - deltar
gladh - tba
mb - tba
silwer - cancelled
t-rex - ev gästspel kommer?

Appappapp! Glöm inte Gurra Snurra! Hoppas hoppas. :banana

Zee skrev:
Appappapp! Glöm inte Gurra Snurra! Hoppas hoppas. :banana

Du och jag har inte samma uppfattning om vilka som ingår i best of the best, det är uppenbart. :hihi
Gurra Snurra har mig veterligen (tyvärr) aldrig deltagit i en politisk diskussion.

Markus skrev:
Du och jag har inte samma uppfattning om vilka som ingår i best of the best, det är uppenbart. :hihi
Gurra Snurra har mig veterligen (tyvärr) aldrig deltagit i en politisk diskussion.

Och nyckelordet här är.. tyvärr.

korvgubbe skrev:
Jadu, det är en bra fråga.. Normalt är det odemokratiska regimer som torterar människor och totalt skiter i mänskliga rättigheter som är Bad Guys. Lika ofta brukar man se de som USA är polare med i "kriget mot terror" som Good Guys.

Själv så ser jag alla utanför älvsbyns kommun som bad guys. Även nästan alla utanför min lägenhet.

Markus skrev:
Okej, nu är 50% av best of the best med i tråden, när kommer resten?

Kan du inte utveckla resonemanget med att Uzbekistans problem är det med "Ragheads"?!

....eftersom det uppenbarligen är ett större och viktigare problem än det faktum att de helt avsaknar demokratiska val och mänskliga rättigheter?

Hade Saddams regim varit ok om han varit Jude/kristen och bara förföljt och torterat Islamister men gett fan i resten?

Jag menar, det verkar ju vara ok att skita i demokrati och mänskliga rättigheter så länge som man ansluter sig till "laget som jagar islamister"...

korvgubbe skrev:
Kan du inte utveckla resonemanget med att Uzbekistans problem är det med "Ragheads"?!

Missförstår du inte mer än du behöver nu? exakt så här skrev jag:

Markus skrev:
Jag har ingen aning om det politiska läget, tycker bara det är intressant att i stort sett varenda nation i världen har problem med ragheads.

Och det betyder ingenting annat än att jag vet ingenting om Uzbekistan (vill faktiskt inte veta heller) och att jag tycker det är intressant att Ragheads stör nära nog överallt nu för tiden. Hur gärna du vill få det till att jag menat att Uzbekistans problem beror på Ragheads så var det inte min poäng. Men jag tycker fortfarande att det är intressant med alla dessa Ragheads som springer jorden runt och gör det de är bäst på: terrorisera.

Kanske är det så även i Uzbekistan, kanske inte. Jag bryr mig inte om Uzbeki- Kazak- eller Turkmenistan, det är säkert värdelösa ställen allihop.

korvgubbe skrev:
Hade Saddams regim varit ok om han varit Jude/kristen och bara förföljt och torterat Islamister men gett fan i resten?

Nej, inte alls. (Det där var en sån där retorisk fråga va?)

Snart kan James Hetfield skriva att jag inte står för mina åsikter och att jag aldrig har någon. Då är allt som vanligt igen.

Markus skrev:
Och det betyder ingenting annat än att jag vet ingenting om Uzbekistan (vill faktiskt inte veta heller) och att jag tycker det är intressant att Ragheads stör nära nog överallt nu för tiden. Hur gärna du vill få det till att jag menat att Uzbekistans problem beror på Ragheads så var det inte min poäng. Men jag tycker fortfarande att det är intressant med alla dessa Ragheads som springer jorden runt och gör det de är bäst på: terrorisera.

Man kulle kunna hävda exakt samma sak fast med konservativa kristna från USA istället för ragheads. Speciellt sista meningen.

Zee skrev:
Man kulle kunna hävda exakt samma sak fast med konservativa kristna från USA istället för ragheads. Speciellt sista meningen.

Klart man kan, men då skulle man visa på sin okunskap. :mattias
Men jag nöjer mig med att säga att jag inte håller med dig.

Markus skrev:
Klart man kan, men då skulle man visa på sin okunskap. :mattias
Men jag nöjer mig med att säga att jag inte håller med dig.

Men du kan väl upplysa oss i vår okunskap, Mackan? :näsblod

Vilka utför mest terroristiska dåd tycker du? Ett WTC-angrepp med ~3000 döda var den snällaste attacken terrorister kunde gett USA. Inte många döda men stor politisk effekt.

När USA sen går in i Irak utan egentlig anledning och börjar bomba Afganistan där 10.000-tals dödas (kanske 30.000-40.000) så är det inte terrorism? När USA bombar civila och jagar talibaner som de bara för ett tiotal år sen hjälpt? Faktum är ju att jänkarna krigade mot sina egna vapen som de tidigare gett talibanerna.

Vad jag försöker säga är att allt inte är svart o vitt. Ragheads är inte alla terrorister. Uzbekistan och Turkmenistan osv är inte bara skit (eller som du säger "det är säkert värdelösa ställen allihop". :död Det är vanliga människor, iaf majoriteten av dem. De kämpar på för sin egen överlevnad. Deras livsmål är inte att döda alla västerlänningar och spränga USA i luften..

Den puristiska synen du ger sken av är väldigt, väldigt farlig och påminner mer om Hitler än om att vara upphöjd i kunskap, Mackan!

Missförstå mig rätt, jänkarna är inte genomruttna. De gör många bra saker (jag tackar jänkarna att vi inte alla pratar tyska idag t.ex.) men också många saker som ofta är värre än "terroristernas" dåd. Men du ser inte detta på nyheterna.

Last edited:
Zee skrev:
Missförstå mig rätt, jänkarna är inte genomruttna.

Det enda jag brukar störa mig på är deras dubbelmoral. Man avsätter Saddam och bombar skiten ur Afganistan med argument som terrorjakt och kamp för demokrati, mänskliga rättigheter och kvinnors rätt men kilar stadigt med länder som Uzbekistan, Saudi Arabien..

En artikel ur dagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=415957&previousRenderType=6
"....De visar också att amerikansk import av irakisk olja betalade 52 procent av hemliga avtal som Saddams regim ingick."

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8