BLOCKET-TIPS: sällan till salu.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Men det gjorde det!
Tittar man igenom Göteborgsfilmen så finns det två möten med ofrivilliga statister som tvingas flytta sig åt sidan och trycka sig mot räcket för en motorcykel som skall fram.
Nedför en trappa.
Inte okay.

Kan ni inte för en sekund känna upprördheten hos fotgängaren som tvingas lämna väg?
Alla som kört i en trappa vet att möjligheten att stanna är... ...begränsad.
För att uttrycka sig milt.
Räcken på båda sidor gör att det är omöjligt att styra undan.
...så, hjältarna i denna filmsnutten är tjejerna som tolkar den bisarra situationen med motorcykel utan kontroll nedför trappa på rätt sätt och kliver undan så färden kan fortsätta.
Självbevarelsdrift? Säkert.
Men om någon av dem inte hade haft sina synapser i ordning? Varit hörselskadad, eller haft musik i lurarna?
Hur kul hade det varit att var ball stuntkille då?

Missförstå mig inte - det är kul att stunta.
Men det skall inte handla om att andra oskyldiga människor tvingas spela med och göra rätt för att det skall bli en ball film.
Att köra runt i ett grönområde där andra kopplar av, myser samt ligger och solar är ett svineri utan dess like.
Att köra på trottoaren och tränga ut fotgängare i körbanan ger en jävligt trist bismak - om inte annat så efter det som hände i Lillhärdal.

TS kan peka hur mycket han vill på SMC och försöka framhålla att det skulle vara något sämre eller tråkigare.
Sanningen är den att allt vi gör får konsekvenser för oss, och att vi alla tvingas betala för det några få tar sig för.
Kul att du gillar din hoj. Inte är det väl för att skrämma vettet ur folk som du har den?

Kan bara hålla med på den. Har själv blivit påkörd i ryggen av en EU-moppe på gångbana för flera år sen, det hade nog gått bättre om bromshandtaget inte varit avslaget och jävligt vasst.

Hatar EU moppar som buskör på gångbanor. Skulle det komma en motard studsande i en trappa jag går i så hoppas jag att han inte har det dåliga omdömmet att stanna när jag försöker stoppa aset utan drar därifrån.

Lite avslappnat slangande vid rödljus eller knö sig fram mellan filerna vid köer är bara trivsamt och uppmuntras.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Länk?
Mig veterligen så är kravet att man ska medföra en reflexväst ifall man blir stående på vägen.

I bil är det så. På MC ska den tydligen sitta på under färd (behöver inte vara en lös reflexväst så jag gissar att många klädtillverkare helt enkelt gör jackorna så de stämmer med lagen)

http://www.alltommc.se/reflexvast-blir-obligatoriskt/

Därför att hojarna saknar / är inte förberedda för nummerskylt fram. Och alltså inte får säljas innan de blivit utrustade med detta. = Handelshinder.
Varför försvann kravet på att köldmedietanken skulle rymma hela fyllningen ? Jo för det var ett handelshinder. Hade ju tvingat fram större tankar på Kylaggregat till Sverige. Ej gått att sälja tex Italien godkända standardkylaggregat till Sverige = Handelshinder !
Exakt samma sak med att sätta krav på nummerkylt fram på en Aprilia eller Ducce. Det strider mot EUs regler. Hojarna är ju godkända utan skylthållare i Italien.
Skillnaden är bryta mot EUs regler brukar inte kosta mer är att det varma mottagandet kanske försvinner när man träffas. De flesta EU-länderna har ju idag så dålig offentlig ekonomi, 13 år efter Euron införts, att de inte skulle kunna bli EU medlemmar idag. Och absolut inget händer.
En logisk följd vore ju att de förlorade sina platser i Ministerrådet, EU-parlamentet, och i EU-kommisionen. Det man får när man uppfyller kraven för EU-medlemskap.
Men viss skillnad på hur man ser på avtalsbrott i tex USA. Stämningarnas förlovade land.

Dessutom har EU ett mycket enkelt svar när Sverige vill ha nummerskylt fram.
Varför fotar ni inte bakifrån?
Och inför ägaransvar.

Att som i den här tråden hänvisa till att buskörning nerför trappa kan ge skylt fram är lite märkligt.
OBS Jag tycker också det är buskörning när andra drabbas som här.
Men inte blir det mindre buskörning för det är fler skyltar på hojen.

Bara se på bilar , folk körs regelbundet ihjäl av bilister som buskör.
Trots skylt fram och bak.

Lär ju inte kräva några större ingrepp att fästa en sorts registreringsskylt fram dock. England har ju krav på L-plates och det verkar inte vara något handelshinder.

Och det är klart som fan att körning som UPPENBART kan vara livsfarligt för andra människor kan leda direkt till hårda restriktioner. Hur tror det det kommer utspela sig om en motard på väg nerför en trappa landar i en barnvagn och har ihjäl ett spädbarn? Kanske inte skylt fram, det var mest ett exempel på restriktioner som kan komma, men nånting kan du ge dig fan på kommer hända. Och när det som i detta fallet är en liten effektsvag hoj som är orsaken så hjälper ju inte ens lägre maxeffekt utan man kanske sätter ett ännu lägre effekt/viktförhållande. Och jag personligen vill gärna kunna köra nåt mer än blytunga mopeder i framtiden.
Så ja, jag kommer fortsätta bli jävligt irriterad på folk som beter sig som idioter helt i onödan utan att tänka på konsekvenserna för en jävla massa andra människor.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska nog spara tråden så jag kan skriva: "vad var det jag sa" när vi får skylt fram och ägaransvar. Har ingen betydelse om du aldrig är i närheten av att riskera nån annans liv. Varenda person som ens SER dig köra på en trottoar eller i en trappa är ytterligare en EMOT oss hojåkare.

Håll dig på vägar åtminstonde eller ännu hellre tomma platser om du vill pyssla med stuntkörning.

Nåja nog om detta. Är ju inte riktigt vinter än så man måste spara några moralkakor :gnissla

Länk?
Mig veterligen så är kravet att man ska medföra en reflexväst ifall man blir stående på vägen.

I bil är det så. På MC ska den tydligen sitta på under färd (behöver inte vara en lös reflexväst så jag gissar att många klädtillverkare helt enkelt gör jackorna så de stämmer med lagen)

http://www.alltommc.se/reflexvast-blir-obligatoriskt/



.

Länken som YipYip lade upp är tyvärr inte aktuell längre. Det krävs typ en halvtidstjänst för att hålla sig ajour med allt som Frankrike hattar runt med - men just den lagen skrotades innan den hann införas.

Följande gäller i Frankrike från 1/1 2016:
Både förare och passagerare på MC måste ha kläder i Hi-Viz material + reflex enligt en BS-EN standard jag inte har i huvudet just nu, eller medföra varselväst.
Denna måste dock förvaras så att både förare och passagerare kan nå den från sin vanliga sittande position på hojen, och klä på sig den utan att behöva kliva av hojen.

http://www.worldmotorcycletours.co.uk/travel-information/french-advise

...så, i praktiken är det sedan i år ett krav på att bära Hi-Viz / refexväst på MC i Frankrike.


Det tidigare specialkravet på hjälmreflexer ligger kvar.

2016-10-23-21-47-45--1546397535.jpg


Edit:
Zappa hade Frankrike kartlagt och klart...


They got diseases
Like you never seen
Got a mystery blow-job
that'll turn your peter green
In France
Way down in France
Way on down
Way on down
In France
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Länken som YipYip lade upp är tyvärr inte aktuell längre. Det krävs typ en halvtidstjänst för att hålla sig ajour med allt som Frankrike hattar runt med - men just den lagen skrotades innan den hann införas.

Följande gäller i Frankrike från 1/1 2016:
Både förare och passagerare på MC måste ha kläder i Hi-Viz material + reflex enligt en BS-EN standard jag inte har i huvudet just nu, eller medföra varselväst.
Denna måste dock förvaras så att både förare och passagerare kan nå den från sin vanliga sittande position på hojen, och klä på sig den utan att behöva kliva av hojen.

http://www.worldmotorcycletours.co.uk/travel-information/french-advise

...så, i praktiken är det sedan i år ett krav på att bära Hi-Viz / refexväst på MC i Frankrike.


Det tidigare specialkravet på hjälmreflexer ligger kvar.

View attachment 433942


Edit:
Zappa hade Frankrike kartlagt och klart...
Fast, nej?
En reflexväst i en ytterficka kan du väl få på dig utan problem utan att kliva av hojen?

Om det vore ett "indirekt" krav på varselväst/kläder hela tiden så följer 99% av fransmännen inte det.
Jag har inte haft några problem i ett svart skinnställ (2015-2016 på hoj, 2006-2016 med bil).

Frankrike alla dagar i veckan istället för det här pisslandet:tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är möjligt att man vakt att tillämpa lagen mjukt under sitt första år eftersom det varit så många turer fram och tillbaka.
Men, lagen finns där.

Nästa speciallag är kravet på handskar. Skall börja gälla från 20 november, men vi får se hur det går med det.
http://www.ministryofbikes.co.uk/blog/france-rule-motorcycle-gloves-compulsory

Förlåt, vi är vansinnigt långt från trådens ämne nu, men just den franska situationen är så fucked up att till och med sidorna på nätet som lever på klicken det ger att ställa samman resetips för bil- och MC-turister har gett upp att försöka sammanställa vad som gäller för utländska mc-turister. Därför tycker jag det är angeläget att peka på vilken västlag som gäller för tillfället.
Lagen om hjälmreflexer gäller numer troligen bara hjälmar sålda inom Frankrike.
Om du inte är fransk själv, och köpt din hjälm på nätet...
Eller turist? Ingen verkar veta bestämt.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Det är möjligt att man vakt att tillämpa lagen mjukt under sitt första år eftersom det varit så många turer fram och tillbaka.
Men, lagen finns där.

Nästa speciallag är kravet på handskar. Skall börja gälla från 20 november, men vi får se hur det går med det.
http://www.ministryofbikes.co.uk/blog/france-rule-motorcycle-gloves-compulsory

Förlåt, vi är vansinnigt långt från trådens ämne nu, men just den franska situationen är så fucked up att till och med sidorna på nätet som lever på klicken det ger att ställa samman resetips för bil- och MC-turister har gett upp att försöka sammanställa vad som gäller för utländska mc-turister. Därför tycker jag det är angeläget att peka på vilken västlag som gäller för tillfället.
Lagen om hjälmreflexer gäller numer troligen bara hjälmar sålda inom Frankrike.
Om du inte är fransk själv, och köpt din hjälm på nätet...
Eller turist? Ingen verkar veta bestämt.

För vad det är värt i just den frågan har jag varit i Frankrike titt som tätt och kört. I stan är det bara tyska turister som har hi-vis västar/hjälmar och handskar etc så det verkar inte så noga. När jag lämnar stan mot alperna har jag en väst i ryggan av ren självbevarelsedrift. Om man blir stående i mörkret eller baklyset går sönder är man i princip dödens lilla kattunge på smala vägar hårt trafikerade av rödvinsmarinerade renaultförare. Jag har aldrig någonsin hört talas om någon mc-förare som fått böter för väst, reflexhjälm, alkomätare och allt vad det nu står att man ska ha. Av någon anledning verkar dom lite kinkigare om att man ska ha väst med sig i bilen..

Någon tipsar om en hoj på blocket och here we go:

Checklista för Frankrike:
Kör med hjälm, ha med en reflexväst, kör inte utanför det du med gott samvete iaf kan kalla traktorväg och var hövlig mot polisen så går det bra.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Misstänker att det var du som kom slangandes upp på sveavägen från klaratunneln idag. Gött mos :yoparty

Jag varken bekräftar eller stöter detta. Men vem-det-nu-kan-ha-varit såg blåljus i backspegeln och hörde syrener i samma sekund som framhjulet nudda marken. Inte vad vem-det-nu-var helst ser just där... en bit fram visade det sig tydligen att det var en ambulans så som du sa got mos :yoparty Våga vägra två hjul-i-backen...
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Ser att hojen jag postade om i första inlägget är borta från blocket, är det någon härifrån som köpte den tro? :confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att man i Frankrike ska ha med varselväst på hojen har jag stor förståelse för. Får man totalstopp på hojen på natten så är ju risken överhängande för en allvarlig olycka om man inte kan få hojen av vägen . Påkörd bakifrån.
Exempel från verkligheten: En väninna är på väg med sjuktaxi från Skåne till Spenshults reumatiker sjukhus vid Oskarström NÖ Halmstad. I backen uppför Hallandsåsen E6/E20 dör taxin totalt. Motorn stannar, allt blir svart. Det är 07:30 på vintern så totalt mörkt. Rena flaxen de (taxin, chauffören, min väninna) inte blev nedmejade av en bil eller lastbil på väg uppför backen.
För någon varningstriangel sattes aldrig ut
och båda satt kvar i taxin i väntan på bärgning och en ny sjuktaxi, bråttom till operation på Spenshult av en reumatism skadad led.

Dör hojen, speciellt på natten, så är ju risken för följdolyckor överhängande om man inte kommer av vägen med hojen. Och då är reflexväst bra att ha.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top