Blocket-människor

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Lånad mail" kan vara ett av de dummaste sakerna folk skriver.

Hur fan kan man undgå att inte ha en mail?

Om du inte heter Ester och är 85år så SKA du ha en mail.

Ja absolut!
Har man - som påfallande många 85-åringar, en sporthoj reggad på sig så bör man vara väl förtrogen med internet, mail osv. Hur skall man annars kunna ställa på inför helgerna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja absolut!
Har man - som påfallande många 85-åringar, en sporthoj reggad på sig så bör man vara väl förtrogen med internet, mail osv. Hur skall man annars kunna ställa på inför helgerna?
För att inte tala om att beställa delar på ebay! :fakta
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det finns ju några olika taktiker för att undvika oväntad vänskap sent på natten.

- Alltid ha ett kontantkort dedikerat till Blocket. Ospårbart.
- Uteslutande bara ha mailkontakt till att börja med för att "weeda" ut de med lätta psykoser.
- Aldrig reservera prylar åt någon som eventuellt kommer dyka upp någon gång.
- Aldrig ändra dina egna tider för en köpare. Boka tid när du vet att du är hemma ändå så om snubben inte dyker upp så har du inte spenderat en timme på att åka någonstans.

Det är mina Blocket-regler.
.

Mine, too...

... efter att, erfarenhetsmässigt, ha upptäckt att en Blocketannons frammanar det lägsta hos redan helt IQ-befriade "människor"..:gnissla

Tråden är ju egentligen bara ett uppvisande av människors dumhet, brist på läsförståelse och ofta tron på sin egen mentala överlägsenhet..

Sålde en snygg M-B i våras, billigt.

Går den att köra? Svar ja (vilket står i annonsen)
Går den att köra till Sthlm, Göteborg Malmö (många RaMallmö..) Svar ja (vilket står i annonsen)
Är den besiktigad? Svar nej (vilket står i annonsen)
Är den skattad? Svar nej (vilket står i annonsen)
Är den påställd? Svar nej (vilket står i annonsen)
Är det automatlåda? Svar nej (vilket står i annonsen)
Är det vinterdäck med? Svar nej (vilket står i annonsen)
Jak bjuder xxxx! Svar nej (vilket står i annonsen, ev prut på plats)

Tolv lovade att komma och titta på den - ingen kom.
Allt detta på två dagar. På tredje dagen såld till fullt pris.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag svarar inte på annonser där bilar säljs av BMW, Mercedes eller liknande som namn på säljaren. Har man dessutom bilder på objektet med bortredigerat registreringsnummer så slipper man också mig som köpare. För mig ger det samma signal som att gå i ett demonstrationståg med maskering, dvs man står inte för vad man gör.

Jag kan förstå att man är försiktig med extremt ovanliga objekt, men kan man använda fordonen på vägen kan man visa numret i annonsen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är inget fenomen som är unikt för just fordon.

Skulle sälja lite stereogrejjer för ett antal år sedan, däribland ett par golvhögtalare, nypris runt 25 000kr.

Sagt och gjort, slängde upp annons på blocket och väntade tålmodigt på samtal. Dröjde väl nån timma innan första ringde. Råkade vara en från grannkvarteret och sa att han kunde komma och kika nästa dag. Låter bra sa jag men kan inte lova att dom är kvar. Inga problem tyckte han och han skulle återkomma dagen efter.

En stund senare ringde nån från Haparanda och började ställa alla möjliga och omöjliga frågor om högtalarna, vars dom var tillverkade, vem som tillverkat (framgick i annons), "Låter dom bra?", sen kom hela hans livshistoria om att han var långtidssjukskriven / sjukpensionär på grund av nån olycka och att han skulle få pengar här om några dagar och därför var intresserad av att köpa lite stereogrejjer. Jag förklarade enkelt "Återkom då isåfall." men han hade ett bättre förslag. Han tyckte jag skulle ta bilen och köra upp till Haparanda (ingen större grej egentligen) och leverera dom åt han nästa dag så skulle jag när han fått sina "försäkringspengar" få betalt. Och inte lite heller. Han erbjöd ungefär det dubbla nypriset om jag skulle komma med dom direkt (45000kr bjöd han). Förklarade lugnt och stilla för karln att det blir inte. Vadå invände han. "Du menar att jag ska komma och leverera varor till dig värt runt 20000kr och vänta 3-7 dagar på att få betalt? Du kan ju vara i Ryssland eller vars fan som helst vid det laget och jag får ju inga pengar då, eller hur?". Han bedyrade sin ärlighet in i det sista men jag sa det blir inget och la på.

Han ringde en gång till lite senare på eftermiddagen och bjöd då ännu mer pengar för att jag skulle komma och leverera. La på luren direkt.

Nästa dag kom den lokala gubben och provlyssnade + tittade. Prutade nån hundralapp och åkte hem med dom.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Bra tråd. :tummenupp
Annonserar en del och köper även en del på Blocket så man känner
helt klart igen sig. Bilar för 10 tusen eller under är klockren.

Hade en guldkedja en gång i tiden som vart ganska konstnärlig gjord
och jag trodde att man kunde få lite mer än just guldpriset. Men det
var nog det värsta hittintills i antal skambud. Många kunde inte Svenska.
Någon var t.o.m. nere i att erbjuda halva guldpriset och snabb affär.
Slutade med att jag löste in den själv i en guldbutik.

Som köpare kom jag överens om att köpa en komplett men skuren YZ250F
per telefon. Åkte de 60 milen och när jag kommer fram är hojen nedskruvad
i delar och redo att läggas i kofferten. Skitsjyst tyckte jag då. Senare
upptäckte jag att den var långtifrån komplett. Hade den varit ihopsatt så man
fått överblick hade detta upptäckts. Det finns många sätt att bli lurad på.

En annan gång kom jag överens om att köpa en hoj till ett specifikt pris efter
att ha prutat en aning per telefon. Inte så långt ifrån där jag bor men det skulle
ta en stund att hämta upp släpet, preppa swish-kontot o.dyl. Jag kunde komma
inom en timme och det tyckte säljaren var ok. När jag kom dit efter 50 minuter
var hojen såld. Då säger säljaren "först till kvarn" gällde. Trots att vi hade ett
muntligt avtal och jag egentligen bara skulle betala och ta hojen med mig.
Jag blev polisanmäld för det jag då vräkte ur mig.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Fick ett mejl av en kille idag. "Hej jag är lite intrsserad av din hoj men är orolig över försäkring kan du skicka regg nr". Jag skrev, du kan få regg nummer när du är mer intresserad av hojen mvh
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fick ett mejl av en kille idag. "Hej jag är lite intrsserad av din hoj men är orolig över försäkring kan du skicka regg nr". Jag skrev, du kan få regg nummer när du är mer intresserad av hojen mvh

Man kan kolla försäkring ändå utan regn nr , om man har modellen å tillverknings året...
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Man kan kolla försäkring ändå utan regn nr , om man har modellen å tillverknings året...

Stämmer bra på mc bilsport. Jag är lite orolig att ge ut regg nummer via mejl vet inte vilka idioter som är sugna på inbrott osv. Har garage mc är inlåst men för en tjuv är inget omöjligt
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Stämmer bra på mc bilsport. Jag är lite orolig att ge ut regg nummer via mejl vet inte vilka idioter som är sugna på inbrott osv. Har garage mc är inlåst men för en tjuv är inget omöjligt

Dom flesta bolag går det att ringa å fråga försäkring.... Svårare via nätet utan regg nr... Om man är orolig att lämna ut regg nr så är det bara upplysa att funkar kolla pris på försäkring ändå..
Annan sak om man vill kolla upp hojen via transportstyrelsen.se..
Sånt kan man kolla upp på plats när man kollar på hojen....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill man ha ett regnummer för en specifik fordonsmodell kan man googla efter det. Går nästan alltid att hitta där.
Typ MODELL regnr site:biluppgifter.se
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
- Alltid ha ett kontantkort dedikerat till Blocket. Ospårbart.
- Uteslutande bara ha mailkontakt till att börja med för att "weeda" ut de med lätta psykoser.

Blocket har tänkt på det.

"Tillfälligt telefonnummer +10 kr
Vill du inte visa ditt riktiga nummer i annonsen? Köp ett tillfälligt för bara 10 kr. "

Och jag har ärligt talat aldrig sålt något via mail på blocket, seriösa ringer! Brukar bara vara skambud på mailen och konstiga byten.

Men dölja reg. nr i annons som nämnts så blir jag fundersam om säljaren inte vill ge ut det. Bra att kunna kolla upp historia på fordonet innan.

Var intresserad på en bil på blocket, reg. nr var dolt på bilderna. Fick fel reg. nr vid första samtalet och sms, efter ha hört av mig igen fick jag rätt. Det jag fick berättat om mig om bilen stämde inte för fem öre efter ha kollat upp den. Och fick då se att det var en välkänd "svensk" bilskojarfamilj som stod som ägare. :arsele
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Jo visst regg nummer på bilen brukar jag aldrig dölja. mc är jag lite nervös ifall någon är sugen på att låna den utan tillstånd.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inget ovanligt för mig i alla fall.
Både köper och säljer en del via Blockets mail kontakt. :)

Fast seriösa blir vi aldrig. Nu har jag iofs aldrig någonsin föreslagit något byte eller kommit med skambud via mail. Men hallå, man ringer om det ska bli affär.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast seriösa blir vi aldrig. Nu har jag iofs aldrig någonsin föreslagit något byte eller kommit med skambud via mail. Men hallå, man ringer om det ska bli affär.

Varför? Om jag vill sälja något så ser jag till att vara tillgänglig, oavsett om köparen vill ringa, maila eller smsa. Säljare som säger att "seriösa ringer" tycker iallafall jag känns lite arrogant, hur seriös är man som säljare om man inte tar sig tid att läsa och svara på ett sketet mail? Jag kan till och med tycka att mail är bättre, då slipper man iallafall idioter som ringer och väcker en tidigt som fan med ett "ey allo vad är sista pris kompis jao snälla?"... Numera använder jag bara mail när jag säljer på blocket, idioterna åker rakt I soptunnan och de seriösa kan man prata i telefon med på avtalad tid efter att man konstaterat att de är seriösa.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför? Om jag vill sälja något så ser jag till att vara tillgänglig, oavsett om köparen vill ringa, maila eller smsa. Säljare som säger att "seriösa ringer" tycker iallafall jag känns lite arrogant, hur seriös är man som säljare om man inte tar sig tid att läsa och svara på ett sketet mail? Jag kan till och med tycka att mail är bättre, då slipper man iallafall idioter som ringer och väcker en tidigt som fan med ett "ey allo vad är sista pris kompis jao snälla?"... Numera använder jag bara mail när jag säljer på blocket, idioterna åker rakt I soptunnan och de seriösa kan man prata i telefon med på avtalad tid efter att man konstaterat att de är seriösa.

Vettig poäng där, att det vore ju rimligt att bete sig seriöst som säljare också. Vilket många verkar missa i dessa trådar... :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top