Blocket besvikelse

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Folk gnäller över köparna på blocket så nu vill jag ge min syn på vissa säljare.

Sitter på barnkalas och slösurfar lite.
Hittar en vara jag vill köpa.
Annonsen är 6h gammal och eftersom jag inte vill ringa från kalaset skickar jag ett SMS där jag förklarar att jag köper varan och eftersom jag sitter på kalas ringer jag imorgon så vi kan lösa transporten och frågar om det funkar.
Får svaret att det funkar vi hörs imorgon förmiddag.
Kanon tänker jag!
Så får jag ett mess nu på morgonen att han har en som vill hämta varan om en timme.
Kastar mig på telefonen och förklarar att jag vill ha varan och att jag är villig att förs över pengarna direkt om det hjälper.
Nä då är det ju jobbigt att gå till posten och skicka varan och att han hör av sig om varan inte blir såld under dagen..

Ska detta vara ett ok beteende?
Hade han svarat igår att han inte skickar hade jag haft lättare att acceptera..
Det är alltså inte bara ena parten som kan vara hopplös i samband med blocket annonser..

Nu får jag leta vidare..
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som säljare förstår jag på sätt o vis att man säljer så fort som möjligt. Det finns för många strulputtar som dribblar fram o tillbaka om köp. Även om just du är en reko köpare. :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Helt ok enligt mig.
Många ggr folk ringer o säger att de vill köpa för att senare dra sig ur. Då hade man kunnat sälja till någon annan som hört av sig.
Nä..först till kvarn är något som alltid funkar

Nu hörde du av dig att du kunde sätta in pengarna men då hade han ju redan en köpare som kunde komma inom en timme (enklare sälj för honom) Personligen hade jag förstått honom
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
...
Nä då är det ju jobbigt att gå till posten och skicka barn och att han hör av sig om varan inte blir såld under dagen..



Nu får jag leta vidare..

Förstår säljaren, skicka barn är inte helt lätt. Måste ha nån bur, specialemballage, vatten och mat då det kan ta ett par dagar beroende på storlek/vikt..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, säljarna kan också vara skapligt knepiga, men jag förstår säljaren i det här fallet även om han kunnat sköta det hela snyggare. pga den formliga outsinlgia ström av jobbiga köpare så passar man på att sälja när tillfälle ges.

Förstår säljaren, skicka barn är inte helt lätt. Måste ha nån bur, specialemballage, vatten och mat då det kan ta ett par dagar beroende på storlek/vikt..

Maten kan man ju förvisso med fördel hoppa över om det bara rör sig om några dagar, så blir varan gladare när de får komma ut och äntligen äta. Vätska är viktigt däremot, eftersom att man kan torka ihjäl på några dagar. Någon form av dofteliminerande emballage i stil med kattsand kan vara bra också, så att man slipper en ganska potent doft när man öppnar paketet.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Förtydligande. Så här såg konversationen ut , jag har bara raderat namnen för de är inte relevanta här

Hej Säljare! Jag köper de 3 cykelhållarna! Jag sitter på kalas så jag kan inte ringa nu. Jag ringer dig imorgon så får vi se hur vi löser transporten. Funkar det? Mvh Köpare

Hej Köpare,
Ja det funkar, vi hörs i morgon fm.
Mvh Säljare

Kanon! Vi hörs imorgon fm. Mvh Köpare

Godmorgon,
Jag har en köpare som vill komma hit inom en timme. I dagsläget är det först till kvarn.
Med vänlig hälsning, Säljare


Jag ringer då direkt och föreslår att jag sätter in pengarna direkt, men får till svar att det är jobbigt att gå ända till posten och skicka varorna.
Det kunde han kläckt ur sig i går tycker jag men jag är kanske gnällig.
Min känsla av konversationen per sms var att jag hade en deal.
Men så var det tydligen inte.
Tråkigt tycker jag.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Å andra sidan är det klart han säger ok då han kanske ännu inte har en annan köpare vid första tillfället ni hördes. Visst hade han kunnat säga att ifall någon annan ringer o kan hämta hållarna så säljer han hellre till dem. Kanske inte han tänkte på då.

Men om det känns bättre kan jag nog säga att ifall jag var i säjarens kläder hade jag nog lagt lite energi o postat grejerna till dig ifall du hade förhandsbetalat. Baserat på konversationen du visade upp


Förtydligande. Så här såg konversationen ut , jag har bara raderat namnen för de är inte relevanta här

Hej Säljare! Jag köper de 3 cykelhållarna! Jag sitter på kalas så jag kan inte ringa nu. Jag ringer dig imorgon så får vi se hur vi löser transporten. Funkar det? Mvh Köpare

Hej Köpare,
Ja det funkar, vi hörs i morgon fm.
Mvh Säljare

Kanon! Vi hörs imorgon fm. Mvh Köpare

Godmorgon,
Jag har en köpare som vill komma hit inom en timme. I dagsläget är det först till kvarn.
Med vänlig hälsning, Säljare


Jag ringer då direkt och föreslår att jag sätter in pengarna direkt, men får till svar att det är jobbigt att gå ända till posten och skicka varorna.
Det kunde han kläckt ur sig i går tycker jag men jag är kanske gnällig.
Min känsla av konversationen per sms var att jag hade en deal.
Men så var det tydligen inte.
Tråkigt tycker jag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Samma rövhål som ringer och vill köpa saker säljer själva oxå saker på blocket, inget konstigt i det.

Folk har ingen heder längre, ett samvetslöst patrask är det man möter snart var gång man köper eller säljer något på blocket.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Försten som ger en pengarna i handen får den.
Brukar säga det till folk som vill paxa saker.
Har dålig erfarenhet av folk som skall paxa sakerna. Det brukar rinna ut i sanden 50% av gångerna.
Visst finns det undantag, men dessa är få nuförtiden.
Folk här på SH brukar tillhöra undantagen iofs :)

Tror den bästa strulpellen jag haft gick något så här:
Xx: "Min frus systers granne har inte gett tillbaka pengarna som vi skall ha för att köpa cykeln så du får helt enkelt hålla på den tills vi får pengarna i slutet på nästa månad..."
Jag: "Nä, första personen som ger mig pengarna får den"
Xx: "Nä, vi har ett muntligt avtal om att jag köpt den. Säljer du till någon annan så stämmer jag dig för avtalsbrott!!"
Jag: "Fast du har ju inte uppfyllt avtalet då du inte betalat varan..."
osv...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Folk är fan dumma i huvet!

Försten som ger en pengarna i handen får den.
Brukar säga det till folk som vill paxa saker.
Har dålig erfarenhet av folk som skall paxa sakerna. Det brukar rinna ut i sanden 50% av gångerna.
Visst finns det undantag, men dessa är få nuförtiden.
Folk här på SH brukar tillhöra undantagen iofs :)

Tror den bästa strulpellen jag haft gick något så här:
Xx: "Min frus systers granne har inte gett tillbaka pengarna som vi skall ha för att köpa cykeln så du får helt enkelt hålla på den tills vi får pengarna i slutet på nästa månad..."
Jag: "Nä, första personen som ger mig pengarna får den"
Xx: "Nä, vi har ett muntligt avtal om att jag köpt den. Säljer du till någon annan så stämmer jag dig för avtalsbrott!!"
Jag: "Fast du har ju inte uppfyllt avtalet då du inte betalat varan..."
osv...
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Försten som ger en pengarna i handen får den.
Brukar säga det till folk som vill paxa saker.
Har dålig erfarenhet av folk som skall paxa sakerna. Det brukar rinna ut i sanden 50% av gångerna.
Visst finns det undantag, men dessa är få nuförtiden.
Folk här på SH brukar tillhöra undantagen iofs :)

Tror den bästa strulpellen jag haft gick något så här:
Xx: "Min frus systers granne har inte gett tillbaka pengarna som vi skall ha för att köpa cykeln så du får helt enkelt hålla på den tills vi får pengarna i slutet på nästa månad..."
Jag: "Nä, första personen som ger mig pengarna får den"
Xx: "Nä, vi har ett muntligt avtal om att jag köpt den. Säljer du till någon annan så stämmer jag dig för avtalsbrott!!"
Jag: "Fast du har ju inte uppfyllt avtalet då du inte betalat varan..."
osv...

Kul att göra affärer med såna tomtar :D
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Alla som tycker säljaren är ett rövhål kan ju fundera på hur du själv skulle ha gjort i säljarens ställe. En potentiell köpare skickar meddelande om att han förvisso vill köpa din vara men kan inte göra upp affären förrän dagen efter och du måste då också paketera och skicka en hyfsat skrymmande vara på posten. Strax senare ringer en annan potentiell köpare och kan omgående dyka upp med kontanter i näven och hämta varan.

Vem hade du sålt till?
Jag vet iallafall vad jag hade gjort, om jag hade sårat någons känslor på kuppen, trist men det hade jag kunnat leva med.....
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag är nog den enda som tycker man skall hålla vad man lovat. Köparen säger inte att han är intresserad eller att han troligtvis skall köpa. Han säger, jag köper, säljaren säger att det är ok. Båda har alltså avgivit ett löfte och jag kan inte se annat än att ett muntligt avtal finns. Jag vet att sådana bryts hela tiden men om säljaren tycker det är jobbigt att skicka grejorna och kommer att sälja till någon annan ifall chansen dyker upp så skulle han ha sagt det.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal-och-villkor/Att-inga-avtal/

"- Avtal är bindande

Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat anbud som mottagaren har accepterat."

I detta fallet är det tveksamt att säljare accepterat att skicka varan på posten, därmed är inte kraven för ett bindande avtal uppfyllt. Muntliga avtal är alltid knepiga då ord står mot ord. Säljaren kan ju ha gjort en helt annan tolkning...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är nog den enda som tycker man skall hålla vad man lovat. Köparen säger inte att han är intresserad eller att han troligtvis skall köpa. Han säger, jag köper, säljaren säger att det är ok. Båda har alltså avgivit ett löfte och jag kan inte se annat än att ett muntligt avtal finns. Jag vet att sådana bryts hela tiden men om säljaren tycker det är jobbigt att skicka grejorna och kommer att sälja till någon annan ifall chansen dyker upp så skulle han ha sagt det.

Tack, började känna mig ensam.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Nu fick jag sms av säljaren att varan är såld och hämtad.
Alltid något att få utlovat besked..
Det är inte alla som ens bemödar sig med det.

Förra köpet av vara från blocket hade jag en underbar säljare som verkligen förstod det där med en bra deal för bägge parter så alla säljare eller köpare är inte hopplösa.
Visst hopp finns ändå. Men lite fördomar bekräftas ibland..
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
All jordens heder har passerat sitt "bäst före-datum".

Det är nog som det alltid har varit, nu finns det IT så det är lättare att nå ut med sina besvikelser.
Vem gnäller/informerar på forum om en affär som gått bra liksom.
Tråkigt med folk som inte håller sitt ord i bland annat affärer.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Förtydligande. Så här såg konversationen ut , jag har bara raderat namnen för de är inte relevanta här

Hej Säljare! Jag köper de 3 cykelhållarna! Jag sitter på kalas så jag kan inte ringa nu. Jag ringer dig imorgon så får vi se hur vi löser transporten. Funkar det? Mvh Köpare

Hej Köpare,
Ja det funkar, vi hörs i morgon fm.
Mvh Säljare

Kanon! Vi hörs imorgon fm. Mvh Köpare

Godmorgon,
Jag har en köpare som vill komma hit inom en timme. I dagsläget är det först till kvarn.
Med vänlig hälsning, Säljare


Jag ringer då direkt och föreslår att jag sätter in pengarna direkt, men får till svar att det är jobbigt att gå ända till posten och skicka varorna.
Det kunde han kläckt ur sig i går tycker jag men jag är kanske gnällig.
Min känsla av konversationen per sms var att jag hade en deal.
Men så var det tydligen inte.
Tråkigt tycker jag.


Säljer mitt fordon på blocket, en snubbe har hört av sig flera ggr och verkade vara på som fan, han vill ha mitt fordon, priset är färdigförhandlat, båda verkar nöjda med priset, han skulle hört av sig igår och satt in en handpenning vilket han ville göra på eget bevåg för att försäkra sig om att han får köpa mitt fordon, dvs inget jag krävt, brukar aldrig be om en handpenning och har aldrig gjort! Har givetvis inte hört av honom, ingen handpenning verkar han satt in heller vilket han som sagt själv på eget bevåg absolut ville göra, fick dock ett sms av honom igår att han hör av sig under dagen pga av kraftig huvudvärk, hörde han av sig? icke sa nicke, har han hört av sig idag? Icke sa nicke!

Helt rätt av säljaren, bara sälj skiten till första bästa med pengar i näven, själv håller jag ALDRIG en vara för ngn, först med pengar i näven får köpa, så enkelt är det:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top