Blockaden på salladsbaren...vad händer?

Det är defenitivt anus.. skall genast gå ur facket - det är ju rena maffiametoder från deras sida!
Dessutom är det BARA dyrt nuförtiden.. :mad:

Sjukt!

Vart fan är samhället på väg när facket tillåts hindra arbetstagare från att få bättre villkor än kollektivavtalen? Fascister!

Skulle hellre skjuta mig i foten än att ansluta mig till facket!

Sjukt!

Vart fan är samhället på väg när facket tillåts hindra arbetstagare från att få bättre villkor än kollektivavtalen? Fascister!

Skulle hellre skjuta mig i foten än att ansluta mig till facket!

Du missade uppenbarligen och träffade knät!:D :D

Jag är dock helt med på din linje, men ring nästa gång så visar jag hur du siktar:tummenupp

Facket har ju tyvärr spelat ut sin roll genom att vara allt för principfasta och dricka för mycket sprit för medlemmarnas surt inbetalda avgifter. Sedan att dom inte längre ser till medlemmarnas bästa utan bara till hur mycket skadestånd dom kan få in till sin kassa underlättar ju inte att ta sig ur den grav dom själva grävt. Nä, fram för lite nya idéer och nya företrädare.

Ps. Jag är inte heller med i facket av flera goda anledningar, och skulle hellre skada mig seriöst innan jag gick med. DS.

Nu har jag inte läst på allt i detta ämne.

Facket var nog lite väl hårda.
Men sen sa dom iofs på någon nyhetssändning att dom anstälda inte fick sjuklön ifall dom var sjuka eller semestertillägg för att ta ut någon semester heller för den delen.

Så alla mynt har nog 2 sidor...

Nu har jag inte läst på allt i detta ämne.

Facket var nog lite väl hårda.
Men sen sa dom iofs på någon nyhetssändning att dom anstälda inte fick sjuklön ifall dom var sjuka eller semestertillägg för att ta ut någon semester heller för den delen.

Så alla mynt har nog 2 sidor...

Men var det inte ngn tidning som kollat upp detdär och kommit fram till att de anställdas villkor var lika bra och på några punkter bättre än fackets??:va

Bra. Då var det som jag trodde. Märkligt att facket kan vara så uppåt väggarna trångsynta.

Fakk fakket 4 life!

Morsan jobbar på ett privat sjukhus. Där sänkte facket deras löner för att dom skulle bli mer jämna dom komunalanställdas :tummenupp

:rolleyes:

Bra. Då var det som jag trodde. Märkligt att facket kan vara så uppåt väggarna trångsynta.

Fakk fakket 4 life!

Morsan jobbar på ett privat sjukhus. Där sänkte facket deras löner för att dom skulle bli mer jämna dom komunalanställdas :tummenupp

:rolleyes:

Jo faken är bra!!!

Byggnads är också ett höjdarfack. Springer ut på byggen med snickare som går och vill gå på timlön och förhandlar till sig ackord så att dom får lägre garantilön med tilläg om arbetet flyter. Gubbarna är lika söliga som vanligt och får mindre betalt sedan är gubbarna sura på arbetsledningen för att inte allt flyter ond cirkel har uppstått tack vare facket!

Tycker riktigt synd om tjejen med salladsbaren. Är väll upp till de anställda om dom inte vill jobba där så e det ju bara att ta sitt pick och pack och dra dom har säkert ingen uppsägningstid heller med tanke på att hon inte är fackligt ansluten.

Jag är med i Facket men funderar på att gå ur efter som det har blivit så dyrt men åt andra sidan har det räddat mig innan när jag har haft problem med att få ut löner från vissa mindre seriösa företag

Jag är även rädd att om inte facket finns så kommer iaf Arbetare få sämre löner än Tjänstmän/kvinnor

ja jag är väl röd men det som hände med sallads baren är för jävligt iaf det håller jag med om

Jag är även rädd att om inte facket finns så kommer iaf Arbetare få sämre löner än Tjänstmän/kvinnor

ja jag är väl röd men det som hände med sallads baren är för jävligt iaf det håller jag med om

Kan du förklara närmre vad du menar?

En tjänsteman som har ett jobb, medans en arbetare har ett annat jobb har inte samma löner. En tjänsteman kan tjäna mer eller mindre än arbetaren, i många fall mer. Utbildning skall väl löna sig, t.ex en högutbildad ingenjör har naturligt en högre lön en en sketen fordonselektriker som jag???

En "arbetare" kan tillsättas på en tjänst som en tjänsteman har haft, och får då INTE automatiskt samma lön. En blå gubbe kan bli tjänsteman om arbetsgivaren samtycker, men så länge han fortfarande är blå, gäller fortfarande kollektivavtalet.
SIF, och ett arbetarfack, t.ex if-metall har inte samma avtal.
Om arbetaren blir tjänsteman, har han större chans att kunna påverka sin lönesituation.

För arbetsgivarens del kan det vara till fördel att ha en blå gubbe på tjänsten eftersom det då inte kostar lika mycket i lön.
Och så länge han är blå, så har han inte mycket att hämta heller.
Med andra ord, är det en hård väg att kunna bli tjänsteman om man redan är anställd som blå arbetare, men ingen omöjlighet.
Men där ska man inte räkna med god respons från arbetarfacket

Last edited:
:yoparty Nope, ska till älvdalen i en vecka och mc 258, åker imorgon, men tack för inbjudan!

(du behöver inte argumentera, jag bara undra vad du menade)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8