Jag är även rädd att om inte facket finns så kommer iaf Arbetare få sämre löner än Tjänstmän/kvinnor
ja jag är väl röd men det som hände med sallads baren är för jävligt iaf det håller jag med om
Kan du förklara närmre vad du menar?
En tjänsteman som har ett jobb, medans en arbetare har ett annat jobb har inte samma löner. En tjänsteman kan tjäna mer eller mindre än arbetaren, i många fall mer. Utbildning skall väl löna sig, t.ex en högutbildad ingenjör har naturligt en högre lön en en sketen fordonselektriker som jag???
En "arbetare" kan tillsättas på en tjänst som en tjänsteman har haft, och får då INTE automatiskt samma lön. En blå gubbe kan bli tjänsteman om arbetsgivaren samtycker, men så länge han fortfarande är blå, gäller fortfarande kollektivavtalet.
SIF, och ett arbetarfack, t.ex if-metall har inte samma avtal.
Om arbetaren blir tjänsteman, har han större chans att kunna påverka sin lönesituation.
För arbetsgivarens del kan det vara till fördel att ha en blå gubbe på tjänsten eftersom det då inte kostar lika mycket i lön.
Och så länge han är blå, så har han inte mycket att hämta heller.
Med andra ord, är det en hård väg att kunna bli tjänsteman om man redan är anställd som blå arbetare, men ingen omöjlighet.
Men där ska man inte räkna med god respons från arbetarfacket