Blivit kallad som vittne förr? Dök du upp?

Sporthojarn skrev:
2679570 JAg går alltså jävligt säker..

Sätt dit skithuvena!
Ta några smällar sätt dit dom igen på 2-6 år och få lite pengar desutom.
:näsblod

Var inte rädd det är precis vad dom vill!
Stå på dig!

Kräv helt enkelt att vittna anonumt mot de åtalade, svårare än så är det inte. Får du inte det så ger du fan i att vittna eller säger bara att du har glömt allt. Varför riskera sin egen hälsa på det viset? Jepp, jag är egoist.

Skalman skrev:
2679202 Nej, du får inte vittna anonymt i Sverige.

Om du vägrar vittna kommer DU att få ett helvete av rättsväsendet.

Dee_cati skrev:
2680248 Kräv helt enkelt att vittna anonumt mot de åtalade, svårare än så är det inte. Får du inte det så ger du fan i att vittna eller säger bara att du har glömt allt. Varför riskera sin egen hälsa på det viset? Jepp, jag är egoist.

Nej, du är uppenbarligen för lat för att läsa hela tråden.

Dee_cati skrev:
2680248 Kräv helt enkelt att vittna anonumt mot de åtalade, svårare än så är det inte. Får du inte det så ger du fan i att vittna eller säger bara att du har glömt allt. Varför riskera sin egen hälsa på det viset? Jepp, jag är egoist.

För om ingen vågar vittna kollapsar hela rättsystemet.
Samhället går inte framåt på grund av såna som dig iallafall, det är en sak som är säkert.

Dee_cati skrev:

Det går inte att vittna anonymt i Sverige som flera gånger tidigare sagts i tråden.

Sporthojarn skrev:
2681298 Man kan undra varför.

Därför att rättsäkerheten skulle försvagas.

- Hej sporthojarn! Följ med oss här, du är anklagad för våldtäkt, vi har fyra vittnen!
- VA?! Vilka då?!
- Det får du inte reda på, de är anonyma!!

....
...
...

Du förstår nog vad jag försöker illustrera...

korvgubbe skrev:
2681317 Därför att rättsäkerheten skulle försvagas.

- Hej sporthojarn! Följ med oss här, du är anklagad för våldtäkt, vi har fyra vittnen!
- VA?! Vilka då?!
- Det får du inte reda på, de är anonyma!!

....
...
...

Du förstår nog vad jag försöker illustrera...

Mja, iofs. Men idag finns det vittnen som inte vågar vittna, det är inte heller bra.

Min storebror fick vittna i en likadan process, han bodde i södra tyskland vid tillfället men var ändå tvungen att infinna sig fysiskt vid rättegången. Han klarade sig undan dem han vittnat mot men de började hota mig när jag var ute och festade med mina kompisar.

Prata med åklagaren och förklara situationen precis som du gjort här. Säg att du självklart kommer att vittna men att du är rädd för att du kommer råka illa ut efteråt, om du har tur kanske de kan lösa det hela på nåt vis. Något annat finns det nog inte att göra tyvärr.

Mitt enda tips är nog att inte vara rädd för det är inte lika kul at hota någon som rycker på axlarna och går vidare.

Last edited:
Sporthojarn skrev:
2681326 Mja, iofs. Men idag finns det vittnen som inte vågar vittna, det är inte heller bra.

Nej, det är inte alls bra. Därför får man väl säga att det är tur att rättsväsendet har prioriterat upp "övergrepp i rättsak". Antalet dömda för detta har tydligen femdubblats under de senaste 5-10 åren.

Mark skrev:
2680512 Nej, du är uppenbarligen för lat för att läsa hela tråden.

Jag läste hela tråden men då jag vet att jag har rätt att kräva vad jag vill så skrev jag precis så.
Du går helt enkelt till ämbetet och KRÄVER att du ska vittna anonymt mot de åtalade. Vill de ha dig som vittne så låter de dig vittna anonymt. Låter de dig inte göra det så vill de inte ha dig som vittne, enklare än så blir det inte.
Jag förstår inte vad det är för fel på folk som inte kan förstå att man bestämmer precis vad man vill göra och inte göra. Och då snackar vi inte om att bryta mot lagen, för då snackar vi plötsligt om vänstern och dit hör inte jag.

/Anonymt vittne.

det är klart som korvspad att du ska vittna, annars har dom ju vunnit redan innan det har börjat...
Och tänk nu inte som många gör, att det finns någon annan som gör det.
Åklagarna i detta land har kommit på efter mycket om och men att övergrepp i rättssak är mycket vanligt förekommande och börjat trycka hårt på dessa åtal..
var utsatt för ungefär samma sak med en kille som jag anmälde för olagahot och skadegörelse, han börja hota mig men jag hade tur att få vittnen till varje gång, han anmälde jag för övergrepp i rättsak 9 gånger... en del lär sig aldrig=) han fick sitta ett år:arsele

Ge aldrig efter till avskum!!!!

Vegas skrev:
2682321 det är klart som korvspad att du ska vittna, annars har dom ju vunnit redan innan det har börjat...
Och tänk nu inte som många gör, att det finns någon annan som gör det.
Åklagarna i detta land har kommit på efter mycket om och men att övergrepp i rättssak är mycket vanligt förekommande och börjat trycka hårt på dessa åtal..
var utsatt för ungefär samma sak med en kille som jag anmälde för olagahot och skadegörelse, han börja hota mig men jag hade tur att få vittnen till varje gång, han anmälde jag för övergrepp i rättsak 9 gånger... en del lär sig aldrig=) han fick sitta ett år:arsele

Ge aldrig efter till avskum!!!!

Nu är det gjort. Fick sitta i nästan en halvtimme och bli utfrågad av åklagare och försvarsadvokater. En av killarna, han som troligtvis kommer lindrigast undan och som jag säkert måste dras med på min skola, satt och blängde som fan på mig hela tiden och försökte verka outlaw. :5sure

Det blir en intressant vårtermin, men troligtvis kommer inte ett skit hända. Och det är bäst för dom det.

Sporthojarn skrev:
2685725
Det blir en intressant vårtermin, men troligtvis kommer inte ett skit hända. Och det är bäst för dom det.

OM de så mycket som tittar hotfullt på dig i skolan så du känner obehag ska du anmäla det, alternativt skriva ned det noga och ev. skicka till åklagaren. För om varje liten incident, oavsett omfattning, finns nedskriven kommer de åka dit desto hårdare den gången de rör dig eller hotar på riktigt.

Sporthojarn skrev:
2685725 Nu är det gjort. Fick sitta i nästan en halvtimme och bli utfrågad av åklagare och försvarsadvokater. En av killarna, han som troligtvis kommer lindrigast undan och som jag säkert måste dras med på min skola, satt och blängde som fan på mig hela tiden och försökte verka outlaw. :5sure

:klappar

Gör som korvgubbe säger! :mattias

Sporthojarn skrev:
2685725 Nu är det gjort. Fick sitta i nästan en halvtimme och bli utfrågad av åklagare och försvarsadvokater. En av killarna, han som troligtvis kommer lindrigast undan och som jag säkert måste dras med på min skola, satt och blängde som fan på mig hela tiden och försökte verka outlaw. :5sure

:klappar

Sporthojarn skrev:

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar
Du är värd en hedersjulklapp :tummenupp

Sporthojarn skrev:
2685725 Nu är det gjort.

Well done... All heder till dig.

Vittnade för 1,5år sedan mot 4 grabbar i Halmstad tingsrätt för grov stöld, men de stod även åtalade för olaga hot, misshandel mm...
Kände precis likadant som du gjorde då jag vet vilka dom e och dom e inga korgossar, våndadses som satan dagarna innan...
När jag klev in i rättsalen satt hela deras (stora) släkt på åhörarplats vilket inte gjorde saken bättre, stod på mig och talade om exakt vad jag sett och inte en stavelse mer eller mindre, advokaterna försökte verkligen att vrida och vända på ALLT och frågade :- om det kanske inte var så att...
När den pärsen var över gick det några veckor, stötte på 2 av killarna på en nattklubb i stan och först gick dom å blängde en stund innan dom fattade mod och gick fram:
-Eyyy, fitta du ljuger...
-Så fan heller, sa precis vad jag sett och skulle göra det igen..
Efter lite mumlande så gick dom utan att göra något...
Efter det hände inget förrän det kom ett brunt brev 1,5 mån senare...
Hovrätten i Västra götaland...
Deras advokat hade överklagat trots att dom fick villkorligt och dagsböter....:mad:
Fick ta ledigt en dag från jobbet och köra upp till Göteborg för att infinna mig, satt och väntade i väntrummet och när det blev paus i förhandlingarna kom dom 4 grabbarna fram till mig och började tjafsa en massa om lögner osv. kan säga att då var jag inte så tuff...
Åklagaren som stod i fikarummet intill hörde nog att något var på gång för han kom fram och frågade mig om jag kände de här grabbarna och i vilket mål jag var vittne, sa att jag inte kännde dom och berättade vilket mål varvid åklagaren fick en rejäl tändning på grabbarna:
- Ge fan i att trakassera vittnet, ni har inget att säga honom!!!
Sen gick dom in igen och jag blev inkallad, denna gången var inte släkten med så det kändes lite bättre...
Höll vid min historia och pekade ut killarna med hela handen utan tvekan, advokaten var mycket tuffare denna gången men jag höll vid stenhårt vid det jag sett och han lyckades inte sänka min trovärdighet..

När domen kom ett par veckar sedan stod det:

-Vittnet Jonas Nilsson har lämnat mycket tillförlitliga iaktagelser och ett mycket trovärdigt vittnesmål.

Efter hovrättens förhandlingar tittar dom bort när jag möter dom på stan...:D

PS. Deras straff höjdes i hovrätten

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!