Blivande hojklassiker

Redan nu så är Ducati 916 en klassiker...särskilt 916 Senna, den är stenhård valuta i staterna!

Sen diggar jag andra hojar än Ducati med =) Men de kan jag inte så mycket om...

putteb skrev:
tror att dom italienska cyklarna kommer att vara dom som får högsta värdet såsom Ducati Aprilia efter som det inte finns så fruktansvärt många..

Kanske min? Med risk för att bli skjuten av resten av forumet :näsblod

Fireblade klassiker? Golf cl klassiker??? Knappast troligt.
Retta 98-99 kanske pga av det finns så få ovurpade kvar då. vi snackar väl sporthojar å inte bulldogar å annat bojsänkematerial som nämnts?????

Mina kandidater: mv agusta f4
aprilia rsv mille-r (första versionen)
triumph daytona 595sp (97-98)
ducce 916
benelli tornado
cagiva mito
honda vtr sp1
kawa zx7r

Finns fler men orkar inte för tillfället.

Slangan skrev:
Fireblade klassiker? Golf cl klassiker??? Knappast troligt.

Fierbladen slog ned som en bomb 92 och visade hur en modern sporthoj ska byggas.
Det var inte förren 98 yamaha lyckades gå om med r1.

Honda Fireblade 92 är en historisk motorcykel vare sig du vill det eller inte..

Skulle vilja lägga till GSXR 750 oxå.

P@trik skrev:
Fierbladen slog ned som en bomb 92 och visade hur en modern sporthoj ska byggas.
Det var inte förren 98 yamaha lyckades gå om med r1.

Honda Fireblade 92 är en historisk motorcykel vare sig du vill det eller inte..

Skulle vilja lägga till GSXR 750 oxå.

Lugn å fin.Har haft två och håller med dig så till vida att deet är en historisk hoj.men den är så grymt massproducerad under lång tid i ett mer eller mindre oändrat utseende(därav liknelsen golf cl)så det kan ju bara bli en historisk hoj å inte en klassiker.inte enligt min definition.Men den behöver iofs inte va den rätta.

Håller med om gixxer-85 oxå.

Jag skulle säga att mina tidigare hojar: Suzuki Katana -82 och
polka retta -98 i originalskick fortfarande skulle få min puls att slå fortare år 2020.

Andra hojar som jag ser som moderna klassiker.

80 talarna:
Yamaha RD500LC
Suzuki RG500 Gamma
Suzuki gsx 750R -85

90 talarna:
Suzuki Hayabusa (koppar/silver)
Kawasaki ZXR 750 (alla med dammsugarslangar)

Intressant tråd. Har själv funderat på vilken hoj som skulle kunna öka mest i värde om den köptes nu och konserverades i 10 år.
Skulle gissa att rc30, rc45 och någon av specialversionerna av Ducati 916 ligger ganska bra till.

Även om dom tidiga r1orna redan är lite kult så undrar jag om dom verkligen kan öka i värde speciellt mycket.

En exklusiv klassiker blir nog en Mv Agusta F4 750, fast den är ju iof nästan redan det.

om 20 år tror jag ungdomarna tycker ducce 848/1098 var en sinnessjukt snygg hoj "för sin tid"

SP1/SP2 måste också vara jävligt rock n roll om 15-20 år.

Golden oldies (vissa är redan klassiker)
-gsx 1100 katana
-RG500
-RD500
-ZXR 750 i karamellfärger och dammsugarslangar
-gsxr 750 -85 (blåvita)
-gsxr 1100 -86 och 92 (sista årsmodellen med stora 1127 motorn och oljekylning. Blåvita)
-fireblade -92 (gärna lackad i Urban Street Tiger)
-Retta -98 (Polka)
-Hayabusa -99
-Honda SP1/SP2 (2000 resp 2002, i Winning Red resp Castrolkitet)
-Ducati 916

Modernare
Aprilia RSV4R
BMW S1000RR
Ducati 1098/1198
MV Augusta F4

mina två cent:tummenupp

Har faktiskt svårt att se att någon av de cyklar som säljs idag skulle bli klassiker av samma slag som en del äldre har blivit/är på väg att bli.

Dagens utbud känns hyfsat slätstruket, inget sticker ut markant som vissa modeller gjort genom åren.

Att BMW släppte S1000RR var ytterst oväntat för mig som inte haft koll på motorcykelutvecklingen de senaste tio åren. Har fortfarande svårt att inse att BMWs uppenbarligen kan köras av annat än medelålders män i Goretexställ..
Den kan möjligtvis bli en klassiker i vissa kretsar åtminstone.

Annars känns det mesta annat som vidareutvecklingar. Små förändringar från föregående modell osv.

Finns inget på dagens marknad som rör om i grytan på samma vis som när första RD350 släpptes. Lagar ändrades och subkulturer skapades pga den..

RD500 (och ett år senare RG500) hade inte samma genomslag då det släpptes fyrtaktare med liknande prestanda i samma veva. De var dessutom både billigare och betydligt lättare att leva med än de stora tvåtaktarna. De stora tvåtaktarna är däremot väldigt unika och folk har börjat inse detta nu. Priserna skenar på just dessa modeller. Även de mindre tvåtaktarna tycks börja springa iväg i pris, även om de fortfarande inte är i nivå med de två stora (Ok tre, NS400 kan också vara med på ett hörn).

Första generationens GSXR 750 var mer eller mindre en enduranceracer med nummerslylt. Första riktiga racereplikan.

Designmässigt tror jag även att första ZXR750n kommer bli eftertraktad.

92 släppte Honda sin Fireplace, och visade att bara för att cykeln har många kubik behöver den inte väga ett halvt ton och bete sig som ett lok på vägen.

Italienarna kändes hyfsat omsprunga av japanerna även på designbiten under nittotalet, tills Ducati släpte sin 916 och visade var skåpet skulle stå.

98 föddes senaste generationens räser i form av R1.

Efter det känns det inte som om det hänt jättemycket. Mer evolution är revolution.

Utöver dessa har det ju tillverkats en del cyklar i små serier som blivit samlarobjekt mycket av den anledningen.

Lugn å fin.Har haft två och håller med dig så till vida att deet är en historisk hoj.men den är så grymt massproducerad under lång tid i ett mer eller mindre oändrat utseende(därav liknelsen golf cl)så det kan ju bara bli en historisk hoj å inte en klassiker.inte enligt min definition.Men den behöver iofs inte va den rätta.

Håller med om gixxer-85 oxå.

Att en modell tillverkats i stora serier och haft kommersiell framgång behöver inte betyda att den är diskvalificerad som "klassiker". Tycker jag.

Modellen måste däremot ha satt någon form av standard, blivit en måttstock och eller tagit utveckligen ett eller ett par framåt. Det gjorde första bladen, precis som gsxr 750 1985.

Ducati Diavel och Ducati Desmosedici tror jag är blivande klassiker!

EDIT:

Jävligt gammal tråd btw, kul att se vilka hojar som diskuterades bli klassiker back in 2004. :yoparty

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...