Blir tvungen att ha hojen ute på nätterna =( den eviga frågan "larm"

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
Ingen just nu
Har sökt i forumsök funktionen nu angående larm och dyligt men kommer inte fram till nåt vetigt det mesta handlar om spyball finns det ingen som testa nåt annat larm. hemskt sugen på info :Bugar eller andra tipps på hur man kan bli upplyst om någon pillar på hojen.

Eftersom det inte finns vare sig parkeringar eller garageplats att hyra där jag bor blir jag tvungen att ha hojen ute på natten =(, då börjar man fundera på om man skall köpa ett larm.

Eftersom jag skall ha den utanför sovrumsfönstret så borde man höra om larmet lösser ut. Man vet ju att det inte hjälper med lås men jag hade tänkt att låsa den med ett bygellås och ett skivbromslås samt styrlåset och dra över kappel på nätterna.

Men det stoppar ju inga klåfingriga personer, även om min hoj är gammal så vill jag inte riskera att bli av med den i onödan!

Har tittat på en länk med larm till scotrar och motorcyklar ett larm är ju väldigt biligt undrar om det kan vara nått att ha då har man ju iallafall ett larm på hojen som ljuder och blinkar om någon pillar på den

http://www.alarmera.se/scooterlarm.htm

Tacksam för svar :Bugar

Last edited:
Att somrummet ligger alldeles intill är tyvärr ingen garanti för att du ska vakna eftersom man över lag är väldigt svårväckt i vissa stadier av djupsömnen.

Skulle du inte bara kunna koppla ihop MC:n med en tråd som går till din stortå ;)

Hallå,

Kommer själv drabbas av samma bekymmer. Har hojen 3 mil från mig nu så det blir 6 mil i bil för att vara ute och glida en sväng.

Min lösning kommer bli trådlös ringklocka. (finns blandannat på Clas Ohlson - art nr 32-6036 [25 meter - når längre] finns även för 200m - men blir stor) Kostar ett par hundringar. Den enda som behövs är en kvicksilverbrytare som slår på när hojet lutas eller knuffas. Då ringder det hemma. Är bra ljud i klockan så man lär vakna - grabba basebollträt och gå ut och rensa rent.

En liten strömbrytare behövs så att inte batterit i ringklockan tar slut när man är ute och kör.

//Jazz

Jazz skrev:
Hallå,

Kommer själv drabbas av samma bekymmer. Har hojen 3 mil från mig nu så det blir 6 mil i bil för att vara ute och glida en sväng.

Min lösning kommer bli trådlös ringklocka. (finns blandannat på Clas Ohlson - art nr 32-6036 [25 meter - når längre] finns även för 200m - men blir stor) Kostar ett par hundringar. Den enda som behövs är en kvicksilverbrytare som slår på när hojet lutas eller knuffas. Då ringder det hemma. Är bra ljud i klockan så man lär vakna - grabba basebollträt och gå ut och rensa rent.

En liten strömbrytare behövs så att inte batterit i ringklockan tar slut när man är ute och kör.

//Jazz
haha störtskönt! =)

Jazz skrev:
Hallå,

//Jazz

Alla sätt är bra, utom dom som suger!!
Mycket bra ide!!! :tummenupp

heigo skrev:
Hur vet du att det funkar bra då :va :rofl

Det funkar bra nu men kommer tillexempel inte in i programerings läget och så funkar inte startspärren. Men rörelsesenorn funkar klockrent!

Larm

Jag hade defa mc-security på min gml gixxer. Funkade klockrent.
Kan gått rekomendera det.

smajlet skrev:
Har sökt i forumsök funktionen nu angående larm och dyligt men kommer inte fram till nåt vetigt det mesta handlar om spyball finns det ingen som testa nåt annat larm. hemskt sugen på info :Bugar eller andra tipps på hur man kan bli upplyst om någon pillar på hojen.

Eftersom det inte finns vare sig parkeringar eller garageplats att hyra där jag bor blir jag tvungen att ha hojen ute på natten =(, då börjar man fundera på om man skall köpa ett larm.

Eftersom jag skall ha den utanför sovrumsfönstret så borde man höra om larmet lösser ut. Man vet ju att det inte hjälper med lås men jag hade tänkt att låsa den med ett bygellås och ett skivbromslås samt styrlåset och dra över kappel på nätterna.

Men det stoppar ju inga klåfingriga personer, även om min hoj är gammal så vill jag inte riskera att bli av med den i onödan!

Har tittat på en länk med larm till scotrar och motorcyklar ett larm är ju väldigt biligt undrar om det kan vara nått att ha då har man ju iallafall ett larm på hojen som ljuder och blinkar om någon pillar på den http://www.alarmera.se/

Tacksam för svar :Bugar

Vad är det för fel på spyball då?
Jag har ett och det fungerar klockrent. Kanske lite väl bra ibland då det är fortfarande är väldigt känsligt i det mindre känsliga läget.... Sura grannar.... :4skrika

Art nr: 32-1196 på Clas Ohlson.

Börjar larma när tjyyyven kommer närmare än 6 meter från hojen. Om han/hon är osynlig eller något annat skumt, går larmet om spöket i fråga flyttar hojen ur ursprungsläge.

Billigt och väcker garanterat dina grannar om inte dig...

Gäller för Garage.

Last edited:
smajlet skrev:

Jag tror att Spyball är populärast för att dom har anpassat sladdarna för olika hojar = lättare att installera. Om du inte är duktig på att meka så tycker jag att du ska be en fackman göra det, har för mig att man kan få ett Spyball larm installerat och klart för 3000.

Själv köpte jag ett sniklarm för ca 1000, drog av en sladd på hojen när jag skulle installera, tillbringade 5-6 timmar med att laga sladden och vågar nu inte fortsätta med installationen. Dessutom kan du inte räkna med att hitta en mc-verkstad som vill montera ett larm som du har köpt någon annanstans..

Tack för alla tips jag fått. :tummenupp

Det är en fråga om hur mycket pengar man har när man skall köpa larm det är där skon klämmer. :gråta

Jag hade gärna lämnat in min hoj för montering av ett spyball om jag hade gott stält.

Jag hade tänkt montera larmet skälv då jag har arbetat med instalation av larm i bilar sen -97.

Ringde en firma idag och pratade med dem om larmet Thor för 1195 kronor som finns på denna länken http://www.alarmera.se/scooterlarm.htm

Det verkar ju vara helt ok för de pengarna eller är det någon annan som har ett annat alternativ. Rekomenderades av butiken av de tre larmen som fanns. med riktigt vattentät larmcentral och bra kvalite på fjärrkontrolerna.

Last edited:
smajlet skrev:
Ringde en firma idag och pratade med dem om larmet Thor för 1195 kronor som finns på denna länken http://www.alarmera.se/scooterlarm.htm

Det verkar ju vara helt ok för de pengarna eller är det någon annan som har ett annat alternativ. Rekomenderades av butiken av de tre larmen som fanns. med riktigt vattentät larmcentral och bra kvalite på fjärrkontrolerna.

Jag ska beställa åt minst en kompis ett larm från Ebay. Pratade med en kille här på SH som köpt därifrån och han var nöjd..

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=25643&item=7901281077&rd=1&ssPageName=WDVW

[Edit 1: ]För er som är som är skeptiska mot Ebay:
Statistik för hur säljaren betett sig
http://cgi2.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewFeedback&userid=maverickguo

Larmet har fjärr, tiltskydd, startspärr, skydd mot tjuvkoppling, överfallslarm m.m.
Kostar lite drygt 600kr...

Fler som vill vara me dock beställa och dela på frakten alltså?

Göran skrev:
Själv är jag sugen på:

http://www.scorpioalarms.com/sr-i500.aspx

Någon som vet något om detta ?

Har precis lagt en beställning på ett sådant vi får se när det kommer.
Har haft den tidigare versionen tidigare och hade lite strul.
Troligvis är räckvidden inte alls så bra som man hoppas på tyvärr.

Deefred skrev:
Har precis lagt en beställning på ett sådant vi får se när det kommer.
Har haft den tidigare versionen tidigare och hade lite strul.
Troligvis är räckvidden inte alls så bra som man hoppas på tyvärr.

Kul att höra. När tror du att du får ditt?
Jag skulle mycket gärna komma förbi och titta på det när du har fått det.

Vet du om de sitter någon LED på larmet ?
Det känns lite fel att montera ett larm som inte visar att det är aktiverat för de klåfingriga som går förbi.

Köpte du till rörelsesensorn ?

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...