Blir tårögd snart =(

Zündapp Combinett av -61 års modell! Svart med flammor (lagda av mig!).

Tobbe, du menar väl inte att jag ska köpa FZR 600? Jag har ju hojar så det räcker. :D

Gaaanska OT är vi nu boys! Kanske vi skulle sluta spamma sönder tråden?

Kolla hur det ligger till med en trafikförsäkring med av- och påställning hela tiden. Skenförsäkring är riskabelt i dessa tider då försäkringsbolaget är noga med att kolla upp vem som brukat hojen vid en eventuell olycka.

Robban_C skrev:
Villee:
Förra sommaren åkte jag en tur med ett gäng från V-ås (SH-members), bland annat en lirare på en Bandit 600. Jag (på TLR) fick åka som ett stålsvin för att hänga med så det går uppenbarligen att åka fort även med en sån. Visserligen tror jag att han jobbade mer med växellådan, jag åkte mest på femman eller sexan men det räcker bra långt på en TLR när man har farten uppe.

Edit: Om du skäms på en 400:a så får du väl ta med polarna ut på riktigt krokig väg och åka från dom! Eller hänga med dom på en 400:a räcker nog bra långt!
Jag (egentligen min dåvarande Ullis) hade en GSX 400 E. Makalös knarr att svänga med! Kan säkerligen hänga med en hel del tyngre/klantigare hojar om det är tillräckligt krokgt och man är van vid knarren (och knarråka) men man får inte vara rädd för att piska knotan rejält.

Säger inte att dessa inte är snabba (bandit/hornet) men skulle föredra en sporthoj med kåpa på direkten och inte en snygg kåplöshoj (som ändå är snyggare än många kåphojar som FZR). Och det handlar kanske inte så mycket om att skämmas för polarna men jag tycker personligen att den är ful, och jag vill gärna ha just en snygg hoj så därav står jag hellre utan hoj än har en CB400. :(

Robban_C skrev:
Gaaanska OT är vi nu boys! Kanske vi skulle sluta spamma sönder tråden?

Jag håller med!

nu har jag skrivit mitt sista inlägg sålänge ingen rackar ned på zündapp!

ha de bra, hörs i nästa "Spam tråd" :hihi

Hehe.. nej men jag ska va ärlig här.. läget ligger till såhär att min generösa morfar köpte en båt för flertal år sen.. som jag fick köpa för en sjukt låg peng.. eftersom jag har underhållt den och allt sånt servat... sen är det så att jag ska sälja den och då får jag ut ca 100 000... bortskämda är väl ungdomar idag.. men det va ju ren tur att man har så snäll morfar... efersom jag kört cross sen jag varit 3 och varit mycket kring motorcyklar.. och går till och med fordonslinjen andra året och ska vidareutbildas till mc mek så har man blivit bortskämd eller vad man ska säga, att man vill ha en nyare hoj.. tyvär är det så... och jag får ta smällen med försäkringen då men... sen jobbar jag lite med.. bor hemma.. så jag tycker att jag har intresset så pass mycket för att vilja ha en så pass ny cykel.. så ligger det till iallafall.. sen e jag hemskt tacksam för dom som skriver svar på min fråga här.. tacktack
sen har jag jobbat å slitit med olika saker å tjänat pengar, så bara för man är 18 så behöver man inte vara en bortskämd skitunge... utan jag känner mig nästan värd att ha en nyare hoj.. sen kan alla ha sin åsikt om dagens ungdom :rolleyes:

Villee skrev:
Säger inte att dessa inte är snabba (bandit/hornet) men skulle föredra en sporthoj med kåpa på direkten och inte en snygg kåplöshoj (som ändå är snyggare än många kåphojar som FZR). Och det handlar kanske inte så mycket om att skämmas för polarna men jag tycker personligen att den är ful, och jag vill gärna ha just en snygg hoj så därav står jag hellre utan hoj än har en CB400. :(
Ja givetvis ska man ju ha en knarr man trivs med, absolut.
Men avsikten från de flesta här var säkert att i all välmening "öppna ögonen" på en och annan. :tummenupp

84superbee skrev:
Nu är det ju inte direkt så att jag propagerar för att cb400 är världens snyggaste hoj :)

men...

Köp en hoj för din egen skull, inte för polarnas.

Skönheten ligger i betraktarens ögon, t.ex. hur kräsen är du egentligen innerst inne vad gäller hur t.ex. din flickvän ser ut?

Låt mig använda ett väl använt uttryck i gemenskapskretsen, brukar höras i vissa bedömningar ute på krogen, givetvis som ett skämt men endå en bekännelse att man är nog inte så kräsen som man vill ge sken av.

"De funkar, om inte polarna får veta" :D

Skänker min hoj glädje och välbehag, må vara att det är en "ful" cb400 från 80 talets begynnelse, så kan ingen människa i världen få mig o skämmas för den.

Är dom för jävliga o klankar ner på hojjen ja då frågar man "jajuste, och var hade du din hoj?" ev. utmana till nån form av race o hoppas att man vinner :yoparty

Sen så går de med lite hantverk och relativt enkla ingrepp att få en hoj ganska så snygg, iallafall i dina ögon, handlar bara om o "stuka till" den lite

Hursomhelst börjar glida ut lite långt på OT-isen nu...

Heh, vill ju själv också tycka om min hoj, tycker ju den är såå ful så spelar mindre vad polarna tycker då. Hittar du en snygg cykel med samma effekt är det ok med mig...

Colony skrev:
... ska vidareutbildas till mc mek ...
Du om nån borde ju ha en äldre knarr och visa att dom också går!

Du ska nog kolla Katana-tråden så får du läsa om hojar med åtskilliga år på nacken som trots detta slätar de flesta moderna sportknarrar (så länge det går rakt fram). Detta gör dom tack vare att ägarna gullar friskt med dom.
Men det är klart, alla är ju inte intresserade av rakt-fram-åka.

Men jag vet åtminstone 3 riktigt gamla hojar som bör fungera rätt bra som svänghojar. Jag, Biker66 och tassen har sådana och det finns säkert fler. Men dessa hojar kräver verkligen en god mekaniker.

Själv så blire trafikförsäkring på min 04 R1. det är allt jag har råd med... bah.

Sålänge mellankortsinnehavare kör med hojen 25kw så.... ;) annars är ändå deras försäkring Void om man nu ska tro försäkringsbolagens regler.

Robban_C skrev:
Ja givetvis ska man ju ha en knarr man trivs med, absolut.
Men avsikten från de flesta här var säkert att i all välmening "öppna ögonen" på en och annan. :tummenupp

Jo men för mig med öppna ögon och insikten om att min livslängd kan komma att förkortas avsevärt vid köp av 600r+ finns det inte mycket hjälp att få? Vill ju ha en SNYGG sporthoj med lagom effekt :(

Villee skrev:
Jo men för mig med öppna ögon och insikten om att min livslängd kan komma att förkortas avsevärt vid köp av 600r+ finns det inte mycket hjälp att få? Vill ju ha en SNYGG sporthoj med lagom effekt :(
Det trista är ju att strypta motorer inte bara går skatare (rätt naturligt) men även att dom många gånger går sämre (ex vis trottlar dåligt eller liknande). Men det kan man inte göra så mycket åt förutom att jobba med bestyckningen.

Catman skrev:
CBR 400 RR (Miniblade)
VFR 400R
RVF 400
ZXR 400
FZR 400 (R)

Där har ni hojar för mellanklassen.

Kolla även in www.400greybike.co.uk för mer tips på mindre hojar

Men hur många såna här går det att få tag på i Sverige då? + Hitta inga bilder på sidan? ZXR är iaf. lagom snygg och tror jag sett resten iaf. nån gång men vore bra om du kunde länka till bilder då posörfaktor är hyfsat viktigt vid denna typ av hoj.

Jag har haft R1.an som drömhoj sedan den kom. Fick dock inte kortet förrän för ett år sedan. För mig var det självklart att jag skulle ha en retta för den e ju sååååå snygg. Där stod jag med en retta som första hoj totalt utan erfarenhet.

Kallaset inkl försäkring betalade jag självklart själv... nu har jag krashat den :gråta

Nu kommer det självklart att bli en ny R1, jag vill ju inte byta ner mig :rolleyes: Men jag kan i efterhand säga att det skulle varit kul om man gjort sin första krasherfarenhet på en mindre/äldre hoj och sedan kunnat byta upp sig.

84superbee skrev:
Öh vafan jag hade en Zündapp ks50 :fatta!

ascool moppe ju! :yoparty
Asså, det var bara ett skämt om hur ni slynglar är bortskämda med scootermoppar av alla de slag :7peta :)
Hemskt men sant, jag är gubbe och jag har billig försäkring :tungan

Sorry no more spääämming from me heller...
//Tobbe

Säger bara en sak. SV650.
En liten smidig hoj i f-klass 5 (Har jag för mig), Ca 70 Hkr.

Blir du avhängd på krokvägar med en sån så är det oftast förarrelaterade problem.

Den finns både med toppkåpa (Finns underkåpa att köpa till) och som kåplös.
Med kåpa
Utan kåpa

okej =) jo jag vet.. jag är bestämd att jag vill ha en nyare nu =) så nått kul ska jag allt ha nu.. då får det kosta lite med.. och sen kom jag på en annan bra sak.. att jag har aldrig rökt eller snusat... testat men inte varit inne i det... min a kompisar ger ju ca 10 000 om året på sånt.. så då kan jag lägga det på försäkring :va sen slapp jag betala körkortet.. får det gratis på fordonslinjen.. och det kostar runt 13 000 här å ta ett idag.. så jag ligger bra till ändå kom jag på

Villee skrev:
Vill ju ha en SNYGG sporthoj med lagom effekt :(
Är SNYGG den enda egenskapen du bryr dig om vid hojköp? Har du någonsin kört motorcykel? Kommer du att köra din hoj om du nu köper någon eller ska du stå och torrvarva framför korvkiosken?

Självklart vill man ha en snygg hoj, men det kan väl inte vara den ENDA egenskapen man söker? Du har skrivit att du måste ha en snygg hoj i vartenda inlägg i denna tråd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT