Blir så jäääävla förbannad!

HanneZ skrev:
Det är en gammal saab och de ska han va glad för, hade han haft något annat hade dom varit tvugna att bryta upp låsen! På en saab funkar det med vilken glasspinne som helst :D

Det sägs vara så. Det ryktas även att det finns ett tämligen begränsat antal olika nyckelset. Att man med andra ord skulle kunna starta någon annans bil med sina nycklar. Det ska gå lite trögt att vrida runt nyckeln bara. Min fråga är: Varför?

Följdfråga: Varför ska man ens behöva låsa sin bil? :huvet

Edit: En polare blev av med stereon i sin bil härom natten. Krossad bakruta. Cd-skivorna blev han också av med. Men högtalarna satt kvar och baslådan stod kvar i trunken. Ingen stöldförsäkring.
Jag har inte ens en stereo i vinterbilen, då det bara är trafikförsäkring. Man får ha lurar i öronen istället.
Stölderna har gått från noll till bedrövligt här under nåt enstaka år. Det är bara en tidsfråga innan dom snor mina grejer. Låsa in bilen i garaget på natten, jajemen.

Edit2: När jag som 16-åring satt ensam hemma vid datorn vid ca 3 på morgonen en sommar, hörde jag att någon var och ryckte i garageporten. Det var en intressant upplevelse. Hade det varit idag hade jag stormat ut med en kofot i högsta hugg, våld i blicken och fradga i mungipan.

Last edited:
FreddaGädda skrev:
Det sägs vara så. Det ryktas även att det finns ett tämligen begränsat antal olika nyckelset. Att man med andra ord skulle kunna starta någon annans bil med sina nycklar. Det ska gå lite trögt att vrida runt nyckeln bara. Min fråga är: Varför?

Följdfråga: Varför ska man ens behöva låsa sin bil? :huvet

Det finns ett begränsat antal nyckelsatser till alla bilmärken, en miljon olika kombinationer är också begränsat.
Antalet möjliga olika kombinationer bestäms av antalet tillhållare i låset, jag tror inte att SAAB är sämre än något annat märke såtillvida.

Däremot lider SAAB låsen starkt av att dom sitter försänkta i en skål mellan stolarna det ramlar konstant ner grus i låset, och låset slits.

På alla saabar jag har haft har vilken saabnyckel som helst (med få undantag) funkat.
En av saabarna fick jag alla låsen bytta på efter inbrott, då funkade faktiskt bara orginalnyckeln sen.

Saaben jag har nu kan man låsa upp/starta med en tesked, den har blivit snodd ett par gånger och sist hade dom ställt in "Lugna favoriter" på radion.

SÅNT BORDE FAN VARA STRAFFBART!!!!

goodspeed skrev:
Här i Limerick på Irland har de eldat upp 4 bilar den senaste veckan. Konstruktiva människor det finns.

Pa Irland eldar de upp bilar till frukost :) Det ar the itinerants (the traaaaavellers..se Brad Pitt i Snatch) som satter eld pa bilar, MC, moppar, husvagnar..tjaaa det mesta de kommer over egentligen. Mkt konstruktivt indeed :3freak

Edit: Har du hojen pa Irland?

Last edited by a moderator:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti