Blir jag av med mitt körkort?

rettep78

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
xxx
Hej!

Jag har B-körkort sedan ca tio år tillbaka. Helt ostraffad. Idag tog jag det geniala beslutet att flytta min MC-på eget bevåg från ett garage till ett annat.
Har alltså inte mc-behörighet. Ska köra upp om 2 veckor är det tänkt.
Polisen stanna mig i en nykterhetskontroll och jag åkte nu på olovlig körning.
Vare sig vägverket eller Polisen kunde svara om det var ngn ide att köra upp för mc om två veckor. Vad tror ni?
Men viktigaste frågan, får jag behålla mitt B-körkort?

Påminnelser om hur korkad jag är undanbedes, är helt på det klara med det själv!

MVH

körde du inte för fort eller gjorde annat olagligt ska ska du komma undan med en varning samt böter

Jag har för mig att det är upp til åklagaren att bedöma huruvida du blir av med kortet eller inte. Jag har kört med fordon jag inte hade behörighet till (tungt släp) och fick 900 i böter.

B kortet blir du inte av me,, ska du åka dit typ tre gånger så att de räknas som grov olovlig.. vanlig olovlig körning är böter bara.. men lämpet lär väl ryka så uppkörning är nog värre,

tror inte lämpet ryker första gången om du har högre behörighet än fordonet du kör.

högre behörighet?

Ska visst vara så att B körkort (bil) rankas högre än A körkort (MC). Med andra ord är det straffmässigt hårdare om du kör bil med MC-kort än tvärt om.

Du ska klara dig undan med böter och en varning.

Har du flax hinner inte byråkratins kvarnar mala så snabbt som två veckor, då hinner du köra upp innan beslutet fattas! :tummenupp

Tack för alla svar!

Är ju lite olika bud här men hoppas att det är som de flesta av er skriver, att det bara blir böter. För med nyköpt hoj och uppkörning om två veckor känns böter väldigt "bara"!
Blir en nagelbitare alltså...:rolleyes:

Återkommer och meddelar vad som hände!

Är ju lite olika bud här men hoppas att det är som de flesta av er skriver, att det bara blir böter. För med nyköpt hoj och uppkörning om två veckor känns böter väldigt "bara"!
Blir en nagelbitare alltså...:rolleyes:

Återkommer och meddelar vad som hände!

Polisen tar körkortet direkt när dom stannar dig... Har jag hört... Och du vet väll om du fick med det hem?:tummenupp

Dom fick larm exakt när dom tagit mitt reg.nr och perssonuppg. så dom slängde sig i bilen och drog, resten av utfrågningen skedde på telefon några timmar senare. Så hade jag kommit 30 sek. senare hade jag klarat mig...:huvet
Körkortet hade jag inte på mig....

Du blir inte av med "lämpan" om du inte har blivit av med körkortet.Det är nämligen typ sama sak...Om du blir av med körkortet på tex. 3 månader så kallar dom det för 3 månaders "spärr tid" och under den tiden blir du av med dom behörigheterna du har och får inte körkortstillstånd för nya behörigheter.När spärrtiden är över får du normalt tillbaka behörigheter och blir beviljad körkortstilstånd för nya behörigheter.

Av den anledningen tycker jag att det är rent byrokratitjaffs att man över huvud taget måste ansöka om körkortstillstånd när man redan har körkort, men det är ju en annan sak...

Och som sagt, man blir inte av med körkortet för nån enstaka olovlig körning:)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025