Blir jag av med mitt körkort?

Jag gjorde typ samma sak när jag va ung:-)
Jag hade inte B-behörighet men körde fordon som krävde B och blev stoppad av polisen.
Innan domen kom så hade jag kört upp för B
Dom ville dra in körkortet då, men jag överklagade och fick en varning + 30 dagsböter.

Man måste väl ha tre anmärkningar innan man blir av med körkort/lämpa, men en trevlig bot på någon tusenlapp lär du få.

Vet inte men tror att det enbart blir böter.
Men vafan, de e ju bara pengar.....

Jag har för mig att det är upp til åklagaren att bedöma huruvida du blir av med kortet eller inte. Jag har kört med fordon jag inte hade behörighet till (tungt släp) och fick 900 i böter.

Åklagaren har inget med körkortsfrågor att göra..!!
Det är länstyrelsen som behandlar dom frågorna.

Ring länstyrelsen så får du dom svar du behöver svar på..

Har åkt på en olovlig körning blev spärrtid på 12mån då. Men den var grov eftersom mitt körkort va återtaget..

Last edited:
Kan folk sluta gissa sig fram till ett svar?

Frågeställaren har ju format frågan typ "Vad tror ni?" villket ju lämnat fältet öppet för gissningar. :confused:
Själv vågar jag inte gissa utgången av dethär (speciellt inte nu...)

Men det hade varit kul om trådmakaren kommer tillbaka med facit om några månader.

Du hinner säkert att köra upp innan Länsstyrelsen fattar beslut om att ÅTERKALLA diit körkort pga olovlig körning. Efter spärrtidens slut (vet ej hur lång) får du sannolikt tillbaka kort med både A- och B-behörighet.

(Någon rankade behörigheterna - det är trams. A och B är inte någon rang, utan bara två skilda bokstäcer för att indikera olika behörighet)

Ovantående skrivet med reservation för att det, om du har tur, kan bli fråga om endast böter, men räkna med en återkallelse.

Last edited:
Pratade med tanterna på länsstyrelsen idag och jag kommer till 99% komma undan med bara en varning( samt böter givetvis).
Hade jag däremot orsakat en trafikolycka, kört för fort, varit på fyllan eller dyl hade tillståndet blivit återkallat.

Även om dom nu skulle återkalla tillståndet så kommer inte det hunna bli återkallat förrän jag kört upp och då blir det spärrtid men när jag får tillbaka körkortet så har A-behörighet:)
Under förutsättning att jag klarar uppkörningen that is.....

Tack för alla svar!

Pratade med tanterna på länsstyrelsen idag och jag kommer till 99% komma undan med bara en varning( samt böter givetvis). Hade jag däremot orsakat en trafikolycka, kört för fort, varit på fyllan eller dyl hade tillståndet blivit återkallat.

Även om dom nu skulle återkalla tillståndet så kommer inte det hunna bli återkallat förrän jag kört upp och då blir det spärrtid men när jag får tillbaka körkortet så har A-behörighet:)
Under förutsättning att jag klarar uppkörningen that is.....

Tack för alla svar!

:tummenupp

Lycka till med uppkörningen!

Lycka till med uppkörningen!

Ett tips: Kom inte på ide´n att flytta hojen igen innan uppkörning ;)

Måste bara flika in.

Skrev du på något papper eller liknande? Annars har dom väl egentligen noll bevis på att det faktiskt var dig dom stoppade? Om du inte ens hade körkort(leg) med dig. Blåneka i värsta fall? :P

Tack för lyckönskningarna! (Och jag flyttar inte hojen igen:tungan)

Nä skrev inte på ngt papper eller visade någon form av leg. men har ju erkänt både på plats och i telefon så det känns ganska kallt att börja blåneka. Speciellt när det bara verkar som att det blir ett par tusen jag får punga upp med!

All the best

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...