Blir järnplåt hårdare vid formning?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på detta? Av det lilla jag läst och sett på Youtube i detta ämne så har jag uppfattat det som att om man gör saker av svartplåt med att krympa, sträcka och forma plåten behöver man inte gör nåt efteråt med svartplåt. Aluminium måste däremot värmas för att den blir hårdare då den formas men värmer man upp den så blir den mjuk igen.

Anledingen till varför jag undrar är att jag postade min egentillverkade bakskärm på Triumphrat och har då fått frågan om jag har re-temped skärmen, som jag fattar det är det att "avhärda" den så den inte ska spricka.

Har jag missat nåt då det gäller svartplåt?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Vid formning kan även vanligt stål behöva normaliseras innan fortsatt arbete men har endast sett det på mer precisionskrävande saker.

För aluminiums del är det olika, vissa legeringar behöver inte åldras alls och en del behöver åldras i genom värmning samt andra räcker med att vänta tills det åldras med tiden.

Utan kör vidare med din bakskärm ser ingen anledning att krångla till det.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stål blir mjukare vid formning. Men det är bra att värma till den när den är färdig för att få ut spänningarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur mycket ska man värma vanlig svartplåt för att normalisera den?

Såg på Youtube i nåt klipp att man sotade aluminiumen med gassvetsen och sen värmde så sotet försvann och att då skulle aluminiumen vara mjuk igen.

Jag har svårt att tro att min bakskärm spricker faller isär även om man inte nomaliserar den och bara låter den vara som den är.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top