Blir handskarna större?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Var inne på MC-Varuhuset igår och köpte ett par AlpineStars handskar i läder/skinn. Försäljaren sa att jag skulle välja en storlek mindre än vad jag borde ha eftersom de töjer sig en storlek. Visst satte de tajt men jag litade på försäljaren och i dag när jag provade dem på en lunchrepa så kunde jag knappt nå runt handtagen :(

Stämmer det att mc-handskar brukar töja sig en storlek?

Om säljaren hade fel vill jag veta så att jag kan byta till en större storlek innan de ser använda ut.

Jorå, lite töjer sig allt det mesta men det lät väl häftigt om du inte ens fick fingrarna runt styret.

Jag brukar köpa hanskar som sitter skönt men lite tight när dom är nya, och den principen har funkat bra för mig.

De är som all skyddsutrustning, de skall vara tajta.
Visst töjer sig handskar i skinnet, men att de sitter för tajt från början är inte bra. Det ska gå att hantera reglage m.m. och blodcirkulationen skall fungera.
Jag tar hellre ett par som sitter ganska tajt, men skönt, och byter dem efter något år då de börjar bli lite sladdriga. De blir ju i alla fall inte så fräscha efter ett tag.

Nu kan jag inte svara på hur det är med just mc-handskar (visst, mina har säkert blivit lite mindre tighta men inte tänkt så mycket på det). Däremot köpte jag ett par vanliga skinnhandskar som var rejält tighta när de var nya (tänk lönnmördar-tajta) men de blev rätt slappa efter några månaders intensiv användning.....

Tackar för de snabba svaren! :tummenupp

Då blir det nog ett byte i eftermiddag.

Alpinestars gp handske är ruskigt jävla tajt i början..
Töjer inte gigantiskt mycket, men från att kännas riktigt trång till att passa gör den.. Men det är ju inte så att man ska köpa en eller två storlekar för små iaf..
Passar en halvarsson handske i storlek 10, så funkar en AS gp handske i storlek 10 också, fast efter ett tag då..

Har ett par alpinstar sp2:or..
Dom satt riktigt taight när jag köpte dom, och vet inte om dom har gått ut sig..Mer formats efter min hand, nu efter en månad drygt sitter dom som gjuten på handen :)

uggla skrev:
Har ett par alpinstar sp2:or..
Dom satt riktigt taight när jag köpte dom, och vet inte om dom har gått ut sig..Mer formats efter min hand, nu efter en månad drygt sitter dom som gjuten på handen :)
Det är SP2 jag har köpt också. Det stramar som fan och jag känner sömmarna längst ut vid fingerspetsarna. Var dina så också?

sandstream skrev:
Det är SP2 jag har köpt också. Det stramar som fan och jag känner sömmarna längst ut vid fingerspetsarna. Var dina så också?

Aha ok, jepp mina var så också, kunde precis komma runt gas handtaget när jag hade köpt dom. Men kunde inte knyta näven, men det funkar fint nu.
Tror dom där handskarna är ganska små i storleken. Men mina sitter pefekt nu.

töjer sig lite
men varför inte köpa sig ett par bekväma frånbörjan ..de börjar ju knappast fladra runt fingrarna efter ett par år

Eller så tar du på dig dom när du och frugan står i duschen eller ligger i badkaret. Kläm lite på henne och vips efter ett tag kommer handskarna ha fått en bättre passform. Lite vatten gör susen för passformen. Ha dom på tills dom blivit nästan torra.

Dom "töjer" sig inte mycket, men dom blir mjukare med tiden.

räkna iaf inte med att dom blir längre, så om du känner att fingerspetsarna är tighta mot sömmarna så byt, det går inte över med tiden.

sandstream skrev:

Har också ett par nyinköpta SP2'or. Också mycket tajta, märken efter sömmar etc. när man tar av dem (dock rätt fingerlängd). Men efter en liten tur i duggregn så börjar dem närma sig den ultimata passformen.

Har själv ett par gp plus. Kunde knappt bromsa i början men nu sitter dom perfekt.

en storlek mindre är lite väl å ta i tycker jag,,,

jag köpte ett par Held typ endurohandskar förra helgen. Dom är i svart läder med kolfiber på knogarna och sitter så in i h-vette tajt! :)
Köpte säkert 2 storlekar för små men dom börjar nu komma till sin ultimata passform :) Inte många handskar man kan plocka i plånboken eller knappa på mobilen med :tummenupp

Har också Alpinstars (tech road) handskar som jag köpter i vintras. Satt både tajt och kändes alldeles för korta i fingrarna när jag väl plocka fram dem på våren.

Var bergsäker på att jag gjort ett felköp men nu har dem mjuknat och sitter bättre/slappare. Även längdmässigt funkar det ok nu men jag kommer tänka extra på det nästa handskar jag köper.

Har för mig att nästa storlek satt slappt redan i affären så det hade nog inte vart ett bättre köp. Kanske är ett vanligt Alpinestars fenomen. :va

Så att doppa händerna, med handskarna på, i vatten är ett bra sätt att snabbt få rätt passform?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!