Blir det nåt Ssotya i år?

Det får vi hoppas:tummenupp

Tyvärr så är ju det gamla förstapriset "reportage i en mc-tidning" lite svårt att ordna nu antar jag, när dom bluffmakarna har gått i putten...

Nej, inget SSOTYA i år. :(
Startfältet skulle inte ha blivit tillräckligt starkt enligt min mening.
Ingen poäng att göra någonting halvdant, utan skall det göras så skall det göras ordentligt med flertal starka deltagare.
"No offence" till alla de därute som bygger fighter i år.

Dessutom så har jag inte riktigt haft tid över för det hela. Att rodda ihop SSOTYA brukar kräva lite mer tid än folk tror.
Förstapriset i SSOTYA har alltid varit en stor pokal, inte reportaget i Bomber.
Den delen har bara varit en skön bonus.

Att kalla Bomber Magazine för bluffmakarna är bara ett onödigt påhopp på alla de skribenter som jobbade för dem.
Att den svenska tidningen lades ned är en ekonomisk verklighet som kommer att drabba ännu fler företag i dessa tider.
Till och med jag tycker att det hela kunde ha hanterats bättre med kompensation för prenumeranter osv. Men att därifrån gå över till att kalla Bomber och alla som höll på med tidningen för bluffmakare är bara väldigt osmakligt samt missvisande.

Att kalla Bomber Magazine för bluffmakarna är bara ett onödigt påhopp på alla de skribenter som jobbade för dem.
Att den svenska tidningen lades ned är en ekonomisk verklighet som kommer att drabba ännu fler företag i dessa tider.
Till och med jag tycker att det hela kunde ha hanterats bättre med kompensation för prenumeranter osv. Men att därifrån gå över till att kalla Bomber och alla som höll på med tidningen för bluffmakare är bara väldigt osmakligt samt missvisande.

Får be om ursäkt om du tog åt dig. Men i stundens hetta valde jag att formulera mig på det viset, ser nu efteråt att det ser helt fel ut, men låter det vara kvar för jag står för det jag skriver.

Nej, inget SSOTYA i år. :(
Startfältet skulle inte ha blivit tillräckligt starkt enligt min mening.
Ingen poäng att göra någonting halvdant, utan skall det göras så skall det göras ordentligt med flertal starka deltagare.
"No offence" till alla de därute som bygger fighter i år.

Dessutom så har jag inte riktigt haft tid över för det hela. Att rodda ihop SSOTYA brukar kräva lite mer tid än folk tror.
Förstapriset i SSOTYA har alltid varit en stor pokal, inte reportaget i Bomber.
Den delen har bara varit en skön bonus.

har prenumererat på bomber vid ett par tillfällen, kan hålla med om att det är en skön blaska, prenumererar dock på ett par andra mc-tidningar så då fick bomber stå åt sidan, hade dock tänkt att börja läsa den igen men det gick som det gick, tyvärr.

Last edited:
Får be om ursäkt om du tog åt dig. Men i stundens hetta valde jag att formulera mig på det viset, ser nu efteråt att det ser helt fel ut, men låter det vara kvar för jag står för det jag skriver.
Det é lungt :krama

Eftersom det inte blir någon SSOTYA i år så kan vi väl ändå sammanfatta vilka andra hojbyggartävlingar/utställningar som hålls i detta land i år.

Vad finns det för olika evenemang man skulle kunna ställa ut sin fighter på i år ?

-Mc Nytt ordnar väl någon form av Builders Trophy 2009 till mc-Mässan. Fast där är det ju lite för sent att vara med.
-Elmia/Bilsport performance show har väl en hojklass.

Finns det något mer...?
Det kan ju inte vara illa ställt när det gäller tillfällen att visa upp vad man byggt.

Last edited:
Om du drar ihop något seriöst och får ihop ett bra startfält så kan jag (eller mustseebikes.com som är på väg upp) sponsra med pokal samt gärna göra ett reportage om bågen (och ev. flera) och sälja till swe och utlandet. Jag jobbar ju med flera tidningar både i Swe och utlandet...

Seså, kom igen å dra ihop ngt ;)

MVH

J

Nej, underlaget för en tävling är på tok för litet som det ser ut just nu.

Om du drar ihop något seriöst och får ihop ett bra startfält så kan jag (eller mustseebikes.com som är på väg upp) sponsra med pokal samt gärna göra ett reportage om bågen (och ev. flera) och sälja till swe och utlandet. Jag jobbar ju med flera tidningar både i Swe och utlandet...

Seså, kom igen å dra ihop ngt ;)

MVH

J
Det är just det där att få ihop ett bra startfält som jag inte tror fungerar.
I Sverige så finns det för tillfället max 2-4 riktigt bra fighterbyggen, resten kommer inte upp i den "rätta" kvaliteten för det skall bli en spännande tävling.
De flesta av fighterbyggena här i landet är ju tyvärr fortfarande av stunthojs-typen och inte blingbling varianten. (inget fel med det, då stunthojsvarianten är roliga att köra men de passar inte i en tävlling)

Tanken med SSOTYA första åren var ju att promota fighterbyggandet och att få folk att öppna ögonen när det gällde möjligheten att bygga rejält modifierade och snygga fighters. Steg två i tänket kring SSOTYA var att den "scenen" skulle komma igång samt rulla på av sig själv och att man därefter skulle kunna ha riktigt starka startfält med 10+ hojar i tävlingen.
Detta uppnåddes tyvärr aldrig.
Fighterscenen vaknade aldrig riktigt till liv här i Sverige.
Det är konstigt med tanke på t.ex Finland där blingade fighters är riktigt stort.

Det som eventuellt skulle kunna fungera är någon variant av tävling där man inkluderar även ombyggda sporthojar, men då är det ju ingen fighter-byggar-tävling längre. Samt har man en öppen klass så kommer det snabbt dyka upp glidare/customhojar och sådanna tävlingar finns det redan för många av.

Håller med dig till viss del ang ombyggda custom hojjar.
De tävlingar som finns är så infekterade av HD-långgafflar att det i princip inte går att ställa ut något annat än just det. En tävling där alla typer av sporthojjar, ombyggda efter vilken stil som helst tror jag skulle kunna dra många utställare. Ju snävare man blir, dest mindre blir utbudet.

En tanke..

Varför ska man ha "bling" för att det ska bli ett bra bygge??? Då kan man ju läsa Amerikanska skittidningat där chromar de & hänger på massor med tunga saker så att hojarna blir svindyra & okörbara.
Gillar mer att man kan visa vad som går att göra lite enklare medel så att nån ful Jappsare blir schysst & rå.
Jag tycker en fighter ska man inte behöva vara rädd att ställa ute pga. fågelskit eller att man är rädd för att den blir snodd. DE SKA ANVÄNDAS.

Ledsen Atlas, men alla dina inlägg har blockerats av min Atlas Bullshit Blocker sedan början av oktober, så det är lika bra att du inte skriver något i mina trådar...

Bifogat

• Atlas.jpg
    Atlas.jpg
    18.2 KB · Visningar: 146
Varför ska man ha "bling" för att det ska bli ett bra bygge??? Då kan man ju läsa Amerikanska skittidningat där chromar de & hänger på massor med tunga saker så att hojarna blir svindyra & okörbara.
Gillar mer att man kan visa vad som går att göra lite enklare medel så att nån ful Jappsare blir schysst & rå.
Jag tycker en fighter ska man inte behöva vara rädd att ställa ute pga. fågelskit eller att man är rädd för att den blir snodd. DE SKA ANVÄNDAS.

visst är det så att du har helt rätt.. men då iallfall 80% av alla byggen byggs under förutsättning att dom skall kunna återställas till orginal så tycker jag inte att dom platsar i en byggtävling. enligt min åsikt så "byggs" det allt för många svennefighters (enbart crossstyre och crosslampa) för att det ska vara intressant. bättre isåfall att vänta något år. låt folk planera lite byggen så möjligtvis att 2011 skulle kunna vara intressant.

visst är det så att du har helt rätt.. men då iallfall 80% av alla byggen byggs under förutsättning att dom skall kunna återställas till orginal så tycker jag inte att dom platsar i en byggtävling. enligt min åsikt så "byggs" det allt för många svennefighters (enbart crossstyre och crosslampa) för att det ska vara intressant. bättre isåfall att vänta något år. låt folk planera lite byggen så möjligtvis att 2011 skulle kunna vara intressant.

Håller med bägge om att såklart att det ska vara egna lösningar & så men det jag är ute efter är att man inte måste bygga nåt för 250000:- som alla choppers för att det ska platsa i en tävling.
Sen det med återställande är ju kuk det finns ju orginal att köpa alltis så varför i helvete ska det gå att återställa???
Sen så kan man ju tycka att antigen så har man en årlig tävling eller ej man kan ju inte vänta på att man ser nåt som man tycker skulle vinna ,den kannske inte äns vill ställa upp, & blir det bara skithojar som ställer upp så får man väl bygga en bättre själv eller inse att svennarna inte är så interesserade...

Håller med bägge om att såklart att det ska vara egna lösningar & så men det jag är ute efter är att man inte måste bygga nåt för 250000:- som alla choppers för att det ska platsa i en tävling.
Sen det med återställande är ju kuk det finns ju orginal att köpa alltis så varför i helvete ska det gå att återställa???
Sen så kan man ju tycka att antigen så har man en årlig tävling eller ej man kan ju inte vänta på att man ser nåt som man tycker skulle vinna ,den kannske inte äns vill ställa upp, & blir det bara skithojar som ställer upp så får man väl bygga en bättre själv eller inse att svennarna inte är så interesserade...

jag håller helt och fullt med dig... budget skall inte behöva vara det som avgör.

däremot så tycker jag att order streetfighterbygge är lite för lössläppt häromkring eller bygge överhuvudtaget , att sätta på ett crossstyre och en crossframlampa är inte ett bygge, även om det ordet används ofta här även då.

jag tror snarare att det är större värde att ha en caferäcerbyggartävlig istället. för där byggs det destomer ,

jag tror att vi i sverige har svårt att inse att det finns något mer än bara tyskfighters och svennefighters , Vi har helt enkelt lite svårt att våga sticka ut i rädsla för vad andra kommer tycka. och det är enligt vad jag själv tror , det som är anledningen till att det inte finns tillräckligt stort startfält för en fightertävling.

jag håller helt och fullt med dig... budget skall inte behöva vara det som avgör.

däremot så tycker jag att order streetfighterbygge är lite för lössläppt häromkring eller bygge överhuvudtaget , att sätta på ett crossstyre och en crossframlampa är inte ett bygge, även om det ordet används ofta här även då.

jag tror snarare att det är större värde att ha en caferäcerbyggartävlig istället. för där byggs det destomer ,

jag tror att vi i sverige har svårt att inse att det finns något mer än bara tyskfighters och svennefighters , Vi har helt enkelt lite svårt att våga sticka ut i rädsla för vad andra kommer tycka. och det är enligt vad jag själv tror , det som är anledningen till att det inte finns tillräckligt stort startfält för en fightertävling.

Japp.
Sen tror jag att det flesta är lite för fega för sitt eget bästa.
Typ "min hoj duger inte i en tävling för det finns missar här och där"
Skit samma.
Mina hojar ser ut som rena fukkon om du gämför med slipade HD-byggen.

Varför?

Jo, vi som håller på med sporthojar/caferäcers har inte en tiondel av det kontaktnätet som byggts upp mellan HD folket.
Dvs. vi gör alla nybörjartabbar allihop istället för att ha någon som vi kan fråga eller be om hjälp där vi är osäkra.
Ställa frågor är ju också skitfarligt, man kan ju kanske framstå som okunnig....

Personligen gämför jag inte mina doningar med andra som har hållit på i massa år och har mer erfarenhet.
Jag tittar och lär mig för att sen vid mitt nästa bygge kunna mer.

Sen är det också viktigt att bara för man har bytt lite pinaler och stänkt lite färg på en moppe kalla sig för proffs.
Ju mer jag lär mig ju mer förstår jag hur lite jag kan.
Våga erkänna detta för dom som kan mer och se på fan vad hjälp jag har fått.

Sen när vi hjälpt varandra ett tag så kickar vi lite HD-röv !:tummenupp

BTW Wiseguy, kan du fixa en BSB till mig också ?
Tackar !:D

Last edited:
Väl talat El Puckowitch!

Står med brända fingrar efter att ha varmlött en kopplingsvire.
Vfan håller vi på med egentligen?

Men ack så roligt det är att se slutresultatet sedan ;)

Kirra en BSB åt mig med, kanske dags för en intresseförening?

Väl talat El Puckowitch!

Står med brända fingrar efter att ha varmlött en kopplingsvire.
Vfan håller vi på med egentligen?

Men ack så roligt det är att se slutresultatet sedan ;)

Kirra en BSB åt mig med, kanske dags för en intresseförening?

Okej vad är BSB????
Sen tycker jag att kan man inte ha en tävling där vadsomhelst som är coolt & körbart & byggs i Sverige eller helt enkelt av folk på detta forum kanske är enklare för att avgränsa lite.... Däremot så kan ju fulldressade turbohojar eller v-maxar med feta bakdäck platsa in med behöver inte vara det ena eller andra om det nu byggs för lite av den ena eller den andra.

Bull Shit Blocker ;)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...