Blir det motard 09?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Våren är här och motardsuget kommer krypande. Igen. Har tassat som katten kring het gröt i närmre två år nu. Känns som att det måste bli en motard 09! ^^

Det som alltid har fått mig att backa ur är osäkerhet på vilken motard som passar en lagom bekväm stadsbo bäst. KTM lc4 (660 och 625) ligger väl fortfarande bäst till egentligen. Långa serviceintervaller och motorcyklar som verkar vara bra ihopskruvade gillas. Men sen ligger såklart Husaberg 650 där och mal konstant.. Starkare, snabbare, roligare(?) men med ett betydligt större krav på underhåll. Orka ligga och byta olja efter varje körning typ? Så.. Nu efterlyser jag spontana tankar och erfarenheter av vad som avgjorde era val av motard? Är KTM så mycket lättare att leva med än Husaberg?

ungefär sådär resonerade jag..
oljebyte var 10e timme var avskräckande.. vet inte hur ofta ventilerna ska justeras på husa men oftare än 500 mil iaf.

ungefär sådär resonerade jag..
oljebyte var 10e timme var avskräckande.. vet inte hur ofta ventilerna ska justeras på husa men oftare än 500 mil iaf.

Mm. Och grejen med att byta kolv, renovera och ha sig låter tyvärr inte heller så kul.

Vad gjorde att du valde en 625 och inte 660? Förutom elstarten har jag hört att vissa tycker att 625 är lite hårdare (på ett bra sätt) och mer direkt i känslan än 660. Något som du också har upplevt?

Mm. Och grejen med att byta kolv, renovera och ha sig låter tyvärr inte heller så kul.

Vad gjorde att du valde en 625 och inte 660? Förutom elstarten har jag hört att vissa tycker att 625 är lite hårdare (på ett bra sätt) och mer direkt i känslan än 660. Något som du också har upplevt?

Då har dom en sjukt bra (eller katastrofalt dålig)känsla i så fall....

Att byta olja/filter på husan och ställe ventilerna ibland går snabbt att göra så det ska du inte hänga upp dig på - det är det värt! Men sen att klyva motorn o byta lager och sånt är ju naturligtvis svårare och dyrare. Du har ju oxå ktm 690 smc som är ett bra alternativ men den är både tyngre o tröttare än husan men säkert den bästa kompromissen om man inte orkar serva ngt själv. Jag har haft en husa 650 -06 innan och den är en grymt rolig hoj så kan du tänka dig skruva lite är det nog den grymmaste motarden (även aprilia sxv 550):tummenupp

Jag valde 625an för att jag hittade ett riktigt bra pris på blocket. Elstarten är väl den enda fördelen vad jag vet, eventuellt att den vibrerar mindre? Min vibrerar iaf inte särskilt mycket men det kanske skiljer sig från hoj till hoj.
Jag har själv inte kört 660 så ingen aning om hur stor skillnad det är på dom.

Eftersom jag pendlar med hojen vill jag gärna ha lite längre serviceintervaller.

Hade precis samma tankar som dig.

Valde en 660 -05 just för att jag skulle säkerligen skulle missköta en Husa.

Last edited:
690 smc is the shit. Perfekt hoj som går kanon och inget mekande om man har tur =)

ktm 690 lr aprilia 550 sxv

Om du ska pendla så hade jag lätt valt ktm 690!
Men smaken är som baken (annorlunda):)

690 = gathoj som kan rejsas
SXV = rejshoj som kan köras på gata

Tänk på det på samma sätt som äpplen vs päron :)

Jaa. Nej. Jag vart ute en runda med far idag och ja, det måste bli motard i år! ^^
Valet har fallit på 625 eller 660. Finns massor om dom här och det enda jag har fått fram är väl typ att det är årsmodell 04 eller senare jag ska kika på? När jag nu väl har bestämt mig för modell menar jag? Någon här som annonserar på Blocket? Någon som han erbjuda lite tips om hur hojen ska låta och kännas och så? Aldrig ens sett en KTM som varit startad. Hehe..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back