Blir det katastrof i Australien

Har ni flyttat till Oz nu? Fick permanent i NZ eller? ;)

Det stora problemet med Queensland i år är väl att det drabbar 'fel' ställen. Cyklonerna brukar dra in längre söderut (och, iofs, senare under hösten) och översvämningarna brukar vara mer förutsägbara. Men det är normalt ganska extremt väder i Queensland jämfört med åtminstone Europa (det är vad jag kan jämföra med) så man skulle kunna göra nåt sånt här reportage om året därifrån.

Förra året drog cyklonerna in över Whitsundays och Townsville och störst var Ului, som också var en Kat5-cyklon men den fick inte särdeles mycket uppmärksamhet i (svensk) media vill jag minnas. Den nedkategoriserades till kat3 när den dragit in över land i Queensland. Jag minns inte om det var samtidigt men ungefär där fick vi i Brisbane t.ex. 200 mm regn på ett dygn och Noosa fick nästan 400 mm under samma period och mycket mer därtill efterföljande dagar.

Ofan du bor precis runt husknuten ju!:tummenupp

Ja gjorde som alla andra nya zealandare, flyttade cross the ditch.... Fick helt enkelt for bra erbjudande pa utbildning och arbete i oz sa permanent residency i NZ i Mars fick sta tillbaka. NZ ar svar land att leva i om du inte ar rik eller har en massa ungar sa det var ratt enkelt val. Dock maste jag erkanna att det fortfarande ar varldens vackraste land....:yoparty

Men inom nagra manader ska jag val ha PR status har ocksa sa man slipper vara andra gradens medborgare!

OT, klarade ni er undan floodings?

Ofan du bor precis runt husknuten ju!:tummenupp

Ja gjorde som alla andra nya zealandare, flyttade cross the ditch.... Fick helt enkelt for bra erbjudande pa utbildning och arbete i oz sa permanent residency i NZ i Mars fick sta tillbaka. NZ ar svar land att leva i om du inte ar rik eller har en massa ungar sa det var ratt enkelt val. Dock maste jag erkanna att det fortfarande ar varldens vackraste land....:yoparty

Men inom nagra manader ska jag val ha PR status har ocksa sa man slipper vara andra gradens medborgare!

OT, klarade ni er undan floodings?

Vi är faktiskt hemma i Sverige igen så vi klarade oss alldeles utmärkt. :)

Alla vi kände klarade sig utan materiella skador även om några blev evakuerade men det var ingen fara, de åkte hem till bekanta och det var bara nån dag eller två.

Så du fick 'erbjudande' att flytta till Oz eller?

Vi är faktiskt hemma i Sverige igen så vi klarade oss alldeles utmärkt. :)

Alla vi kände klarade sig utan materiella skador även om några blev evakuerade men det var ingen fara, de åkte hem till bekanta och det var bara nån dag eller två.

Så du fick 'erbjudande' att flytta till Oz eller?

Ja samma arbetsgivare jag pratat med nat ar innan hade positionen ledigt och kom och tanka pa mig, och jag behovde ett jobb dar tempot var lugnt nog att jobba med totalt trasig rygg i vantan pa operation och efter. Plus att de kunde erbjuda tutoring om jag ville gora post grad. diploma i ultrasound:tummenupp

Da mitt jobb ligger i remote omrade och min arbetsgivare ar happy till att sponsra mig for PR ar det relativt enkel process darifran. Counting my blessings sa att saga....

Du lamnat oz for gott, ledsnade pa sun ocn surf och langtade efter lite sno-modd?:D

Ja samma arbetsgivare jag pratat med nat ar innan hade positionen ledigt och kom och tanka pa mig, och jag behovde ett jobb dar tempot var lugnt nog att jobba med totalt trasig rygg i vantan pa operation och efter. Plus att de kunde erbjuda tutoring om jag ville gora post grad. diploma i ultrasound:tummenupp

Da mitt jobb ligger i remote omrade och min arbetsgivare ar happy till att sponsra mig for PR ar det relativt enkel process darifran. Counting my blessings sa att saga....

Du lamnat oz for gott, ledsnade pa sun ocn surf och langtade efter lite sno-modd?:D

Du "låter" som Dolf lundgren när du skriver, har du varit borta länge?
Han kunde inte prata Svenska när han kom hem från over there.:D

Du "låter" som Dolf lundgren när du skriver, har du varit borta länge?
Han kunde inte prata Svenska när han kom hem från over there.:D

Jag tänkte personligen på bröderna Herrey som hade varit i USA ett år (tror jag det var) och när dom deltog i schlagerfestivalen inte kunde ett ord ren svenska längre....

Jag hade tänkt låta det vara utan kommentar, men när du tog upp det så...

Jag tänkte personligen på bröderna Herrey som hade varit i USA ett år (tror jag det var) och när dom deltog i schlagerfestivalen inte kunde ett ord ren svenska längre....

Låt inte mig få skulden för detta.
Jag hör what you say.

Hehe nope min svenska ar ren, kanske lite mixad forsta dagarna i helsvensk sallskap men sedan ar det som vanligt. Pratar ju enbart engelska om dagarna, likasa manga sms blir pa engelska (till svensk van som flyttade med mig, som jag inte traffar varje dag) men enbart for att min lur inte har T9 pa svenska och sitta och trycka in en bokstav i taget ar smajobbigt for snabba sms...:gnissla

Orka dock kora renskrivning pa sh diskussioner...:tungan

(Hur fan tappar man ett sprak pa ETT ar??????????)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt