0scar
Guest
Har ni flyttat till Oz nu? Fick permanent i NZ eller?
Det stora problemet med Queensland i år är väl att det drabbar 'fel' ställen. Cyklonerna brukar dra in längre söderut (och, iofs, senare under hösten) och översvämningarna brukar vara mer förutsägbara. Men det är normalt ganska extremt väder i Queensland jämfört med åtminstone Europa (det är vad jag kan jämföra med) så man skulle kunna göra nåt sånt här reportage om året därifrån.
Förra året drog cyklonerna in över Whitsundays och Townsville och störst var Ului, som också var en Kat5-cyklon men den fick inte särdeles mycket uppmärksamhet i (svensk) media vill jag minnas. Den nedkategoriserades till kat3 när den dragit in över land i Queensland. Jag minns inte om det var samtidigt men ungefär där fick vi i Brisbane t.ex. 200 mm regn på ett dygn och Noosa fick nästan 400 mm under samma period och mycket mer därtill efterföljande dagar.
Ofan du bor precis runt husknuten ju!
Ja gjorde som alla andra nya zealandare, flyttade cross the ditch.... Fick helt enkelt for bra erbjudande pa utbildning och arbete i oz sa permanent residency i NZ i Mars fick sta tillbaka. NZ ar svar land att leva i om du inte ar rik eller har en massa ungar sa det var ratt enkelt val. Dock maste jag erkanna att det fortfarande ar varldens vackraste land....

Men inom nagra manader ska jag val ha PR status har ocksa sa man slipper vara andra gradens medborgare!
OT, klarade ni er undan floodings?