Blir det dyrt eller???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Är det någon som vet vad man får ge för byte av kamkedja + sträckare alternativt bara sträckaren på en blade -93? Ska man försöka ge sig på det själv, eller är det krångligt? (Jag har inte mekat särskilt mycket med mc-motorer) Skulle vara tacksam om någon vet...

BajkMajk skrev:
Är det någon som vet vad man får ge för byte av kamkedja + sträckare alternativt bara sträckaren på en blade -93? Ska man försöka ge sig på det själv, eller är det krångligt? (Jag har inte mekat särskilt mycket med mc-motorer) Skulle vara tacksam om någon vet...

Kolla på www.addemoto.se Ladda katalogen

Varför ska du byta kedja? Är du osäker på om den kommer att hålla ett tag till och därför funderar på att enbart byta sträckare? Det kan vara lite knivigt att göra själv om du inte har gjort det förut. Du MÅSTE ha en reparationshandbok, och kan man läsa och vet hur man lossar en skruv, kan du säkert fixa det själv. Det är inte särskilt dyrt att lämna in hojen och få det gjort för den delen. Betydligt billigare än ett ras pga felmontage eller att kedjan hoppar över. Men ring runt och kolla priser, det varierar ganska mycket!

Men har inte hojen gått massor så slipper du kanske. Lyft av ventilkåpan och kolla hur det ser ut.

Kamikaze kid skrev:
Jag undrar också varför du ska byta kedjan?

Hur långt har hojen gått?
Vad är problemet?
Rasslar den eller vad?

Berätta berätta!!! :banana

Hojen har gått 4700 mil.
Problemet är att den tickar lite på tomgång när man startar hojen när den är varm (detta försvinner dock om man kör iväg), dessutom känns det som att det knackar till i motorn om man slår på fullgas direkt från tomgång (obs ett lätt knack (ryck) precis i början av gaspådraget).
Efter vad jag har läst här på forumet så verkar det kunna vara kamkedjesträckaren (förmodligen inte kedjan men man blir lätt lite nojig)! Jag ska kanske tillägga att hojen ska in på storservice nu i veckan.
Mycket tacksam om ni har nån aning om jag bör vara lugn eller inte...

BajkMajk skrev:
Hojen har gått 4700 mil.

Mycket tacksam om ni har nån aning om jag bör vara lugn eller inte...

4700 mil ska kejdan klara!
Tänk dig att den är konstant smord av olja!
Har inte hört att man med jämna mellanrum byter kamkedjan på en hoj som kamremmen på en pil..Eller Ducati för den delen!
En felaktigt spänd kamkedja borde mer ge ett rasslande ljud!
Knack när man drar iväg känns ju mer som relaterat till kopplingen!
Och även tickandet...
Inte helt ovanligt att kopplingen låter på Firebladen...
Stå på tomgång och lyssna!
Dra in kopplingen och lyssna!
Ändrar sig ljudet?

Det brukar bli glapp i kopplingskorgen så lamellerna slår fram och tillbaka i korgen!
Detta ger ett rassel eller tickande hur man nu vill uttrycka sig!

Testa det först ...

OBS!
För att störa din nattsömn så är det ju inte 100% säkert att inte kamkedjesträckaren är felaktig i alla fall!!
Det är ju svårt att avgöra så här kortfattat!

Berätta hur det gick vid provlyssningen! :)

Kamikaze kid skrev:
4700 mil ska kejdan klara!
Tänk dig att den är konstant smord av olja!
Har inte hört att man med jämna mellanrum byter kamkedjan på en hoj som kamremmen på en pil..Eller Ducati för den delen!
En felaktigt spänd kamkedja borde mer ge ett rasslande ljud!
Knack när man drar iväg känns ju mer som relaterat till kopplingen!
Och även tickandet...
Inte helt ovanligt att kopplingen låter på Firebladen...
Stå på tomgång och lyssna!
Dra in kopplingen och lyssna!
Ändrar sig ljudet?

Det brukar bli glapp i kopplingskorgen så lamellerna slår fram och tillbaka i korgen!
Detta ger ett rassel eller tickande hur man nu vill uttrycka sig!

Testa det först ...

OBS!
För att störa din nattsömn så är det ju inte 100% säkert att inte kamkedjesträckaren är felaktig i alla fall!!
Det är ju svårt att avgöra så här kortfattat!

Berätta hur det gick vid provlyssningen! :)

För tillfället kan jag inte lyssna eftersom hojen står hos mina föräldrar 14 mil härifrån, men jag har för mig att jag kollade det med kopplingen både inne och ute utan skillnad på ljudet. Det lilla lätta knacket finns där när man står stilla och varvar upp hojen, men även precis när man kör iväg. Om det nu är kopplingskorgen, borde den bli tyst med kopplingen inne eller ute?
Rätta mig om jag har fel, men kan det inte bli ett ryck i kamkedjan precis när man slår på gas om den är för dåligt spänd? Jag är mycket tacksam :Bugar för all hjälp...

BajkMajk skrev:
För tillfället kan jag inte lyssna eftersom hojen står hos mina föräldrar 14 mil härifrån, men jag har för mig att jag kollade det med kopplingen både inne och ute utan skillnad på ljudet. Det lilla lätta knacket finns där när man står stilla och varvar upp hojen, men även precis när man kör iväg. Om det nu är kopplingskorgen, borde den bli tyst med kopplingen inne eller ute?
Rätta mig om jag har fel, men kan det inte bli ett ryck i kamkedjan precis när man slår på gas om den är för dåligt spänd? Jag är mycket tacksam :Bugar för all hjälp...

Kopplingen kan rassla om kopplingen är ute...
Och tystnar när du drar in handtaget!

Visst kan det bli ett ryck i kedjan..
Den driver ju konstant kammarna och skall vara spänd på "dragsidan " av kamdreven dva på avgassidan av motorn!
På den sidan där spännaren sitter är kedjan slak och detta ska motverkas av kedjespännaren!

Kammarna går lite ryckigt då belastningen blir olika i 2 mothugg per motorvarv av kammnockarna (tänkte jag rätt där?) , och är kedjan slak så kan det rassla när det snurrar sakta!
Ökar man varvet så blir ju mothuggen tätare och rycken i kedjan kan försvinna!
Och då tystna lite...
Men kedjan är ju fortfarande slak på Kedjespännarsidan!
Så ett gaspådrag KAN få ett klonkande ljud!

Om nu din spännare kärvar och inte spänner ut kedjan så KAN det bli ett sådant ljud som du förklarar!

Så är du säker på att kopplingen är ok så får man kolla kedjespännaren!
Men att byta kedja är lite överkurs tycker jag!

En kedjespännare är inte så fasligt dyr att byta. ( Har ingen koll på priser på en sådan)
Jobbet består i att lossa 2 bult..Ta bort den gamla.
Spänna upp den nya kedjespännaren och montera den utan att släppa på skruven för kedjespänningen..
Sedan så släpper man spänningen och provstartar! (den är fjäderbelastad för att självjustera kedjan under drift)
Vill man vara riktigt försiktig drar man runt motorn för hand innan provstart!

Vad man kan göra med din spännare är att manuellt spänna på den!
Men är du inte motorkunnig själv så gör det inte!
Spänner du kedjan för hårt så slits den mycket och alla styrningar till den...
Och då mångdubblas risken för att den ska gå av!!!
Och är den dålig så bör man ändå byta innan det blir för slakt så det händer något trist!

Hoppas det gav någon klarhet!
Försökte skriva så lättfattligt utan någon kryptisk teknikkäbbel.

(I inlägg ovan skall ordet Pil översättas till Bil!!! :lol )

Skulle helst vilja lyssna själv och bilda en uppfattning om vad det kan vara!
Det är ju svårt att säga att dethär felet är det genom dina uppgifter då det är svårt att förklara ljud fenomenet...
Men jag har ännu längre att åka!!! :3freak

Last edited:
Du kan också lyssna dig fram till tickandet med hjälp av en lång skruvmejsel i örat och spetsen mot blocket... :tummenupp
Som ett stetoskop!

Då är det lättare att lokalisera ljudet...

Flytta mejseln och se vart det låter mest!
Där inne är det :)

Nä det brukar inte vara intervaller på kamkedjebyten, man byter dem om de är slut helt enkelt.
Men visst sträckaren kan ju vara defekt, inte allt för ovanligt på kusinen CBR600 tex.

Kamikaze kid skrev:
Kopplingen kan rassla om kopplingen är ute...
Och tystnar när du drar in handtaget!.........................................

Jag lånar tråden en sekund här.....

Min koppling låter inte illa, men man känner lite vibrationer(och kanske ett väldigt lågt/dovt rasselljud) i friläget som försvinner när jag kopplar. Är de nåt jag borde få åtgärdat eller ska de va så? Jag har ju garanti fram till mitten på maj så man kanske skulle passa på att få de fixat, om garantin nu täcker de?

Kamikaze kid skrev:
Du kan också lyssna dig fram till tickandet med hjälp av en lång skruvmejsel i örat och spetsen mot blocket... :tummenupp
Som ett stetoskop!

Då är det lättare att lokalisera ljudet...

Flytta mejseln och se vart det låter mest!
Där inne är det :)

Du e grym Kamikaze kid :tummenupp

Jag ska ta mig en noggrann lyssning med alla hjälpmedel om ett par dagar, när jag äntligen får hälsa på min stålhäst!!!
Tack än en gång :)

Krippa skrev:
Jag lånar tråden en sekund här.....

Min koppling låter inte illa, men man känner lite vibrationer(och kanske ett väldigt lågt/dovt rasselljud) i friläget som försvinner när jag kopplar. Är de nåt jag borde få åtgärdat eller ska de va så? Jag har ju garanti fram till mitten på maj så man kanske skulle passa på att få de fixat, om garantin nu täcker de?

Har du garanti som täcker så kolla det...

En koppling som rasslar kan hålla ett bra tag till!

MEn vibrerar den så måste det ju vara nått knas!

Vet inte hur mycket Hondas garanti täcker...
Du tänker väl på 5 års garantin som kom året efter min är tillverkad! :(

BajkMajk skrev:
Du e grym Kamikaze kid :tummenupp

Jag ska ta mig en noggrann lyssning med alla hjälpmedel om ett par dagar, när jag äntligen får hälsa på min stålhäst!!!
Tack än en gång :)

Grym var ordet... :rofl

Näe bara lite gammal meckkunskap och små trix som man lär sig med åren...
Sånt alla kan lära sig.

Hoppas du hittar något enkelt "billigt" tickande ljud! :tummenupp

Kamikaze kid skrev:
Har du garanti som täcker så kolla det...

En koppling som rasslar kan hålla ett bra tag till!

MEn vibrerar den så måste det ju vara nått knas!

Vet inte hur mycket Hondas garanti täcker...
Du tänker väl på 5 års garantin som kom året efter min är tillverkad! :(

Japp de är 5års garantin jag tänker på. Jag ska åka och kolla upp de på nån verkstad idag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park