BajkMajk skrev:
För tillfället kan jag inte lyssna eftersom hojen står hos mina föräldrar 14 mil härifrån, men jag har för mig att jag kollade det med kopplingen både inne och ute utan skillnad på ljudet. Det lilla lätta knacket finns där när man står stilla och varvar upp hojen, men även precis när man kör iväg. Om det nu är kopplingskorgen, borde den bli tyst med kopplingen inne eller ute?
Rätta mig om jag har fel, men kan det inte bli ett ryck i kamkedjan precis när man slår på gas om den är för dåligt spänd? Jag är mycket tacksam

för all hjälp...
Kopplingen kan rassla om kopplingen är ute...
Och tystnar när du drar in handtaget!
Visst kan det bli ett ryck i kedjan..
Den driver ju konstant kammarna och skall vara spänd på "dragsidan " av kamdreven dva på avgassidan av motorn!
På den sidan där spännaren sitter är kedjan slak och detta ska motverkas av kedjespännaren!
Kammarna går lite ryckigt då belastningen blir olika i 2 mothugg per motorvarv av kammnockarna (tänkte jag rätt där?) , och är kedjan slak så kan det rassla när det snurrar sakta!
Ökar man varvet så blir ju mothuggen tätare och rycken i kedjan kan försvinna!
Och då tystna lite...
Men kedjan är ju fortfarande slak på Kedjespännarsidan!
Så ett gaspådrag KAN få ett klonkande ljud!
Om nu din spännare kärvar och inte spänner ut kedjan så KAN det bli ett sådant ljud som du förklarar!
Så är du säker på att kopplingen är ok så får man kolla kedjespännaren!
Men att byta kedja är lite överkurs tycker jag!
En kedjespännare är inte så fasligt dyr att byta. ( Har ingen koll på priser på en sådan)
Jobbet består i att lossa 2 bult..Ta bort den gamla.
Spänna upp den nya kedjespännaren och montera den utan att släppa på skruven för kedjespänningen..
Sedan så släpper man spänningen och provstartar! (den är fjäderbelastad för att självjustera kedjan under drift)
Vill man vara riktigt försiktig drar man runt motorn för hand innan provstart!
Vad man kan göra med din spännare är att manuellt spänna på den!
Men är du inte motorkunnig själv så gör det inte!
Spänner du kedjan för hårt så slits den mycket och alla styrningar till den...
Och då mångdubblas risken för att den ska gå av!!!
Och är den dålig så bör man ändå byta innan det blir för slakt så det händer något trist!
Hoppas det gav någon klarhet!
Försökte skriva så lättfattligt utan någon kryptisk teknikkäbbel.
(I inlägg ovan skall ordet Pil översättas till Bil!!!

)
Skulle helst vilja lyssna själv och bilda en uppfattning om vad det kan vara!
Det är ju svårt att säga att dethär felet är det genom dina uppgifter då det är svårt att förklara ljud fenomenet...
Men jag har ännu längre att åka!!!