Blipping the throttle, blippa. Hur och bra för?

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Är rätt ny på MC och vill gärna veta mer om blipping the throttle. Vet ej vad den svenska övesättning är på det. blippa gasen kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=8DZnZRRHCNc

1. För/Nack-delar?
2. Kan det skada något om man gör fel?
3. Är detta något som vem som helst kan lära sig på fri hand eller bör man ha en viss maskin/kunskap?

hm.. skriv gärna mer om det som kan vara bra att veta.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Att matcha motorns varvtal vid en nerväxling är inget negativt, bara fördelar men inte heller ett måste.
En annan fördel är ju ljudet, barnsligt gött för öron och själ, oavsett om man gör det för att matcha varvtal eller bara för ljudets skull :)

Det är bara att öva och njuta.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Alltid bra att blippa för att lugna ner saker och ting. Jag brukar till exempel blippa till frugan när hon går upp för högt i varv.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Gör inte vanligt folk sådär när dom kör bil oxå?:eek: jag gasmatchar nästan alltid nedväxlingarn både med bil och hoj:p
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Växlarna går i mjukare och finare med lite mellangas vid nerväxling och bakhjulet "låser" sig inte heller. Kör jag bara bil lite lugnt gör jag inte det, men vid aktivare körning gör jag det. Mc alltid. Tar ett tag att få grepp om det, men när man väl fått det så går det per automatik
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att ge mellangas. Man gör det (som tidigare nämnts) för att matcha motorns varvtal med växellådans vid nedväxling. Detta för att motorcyklar brukar ha en osynkroniserad sekventiell växellåda, och dessutom har ganska så kraftig motorbroms. De går också att växla ner med gasen bara helt avslagen hela tiden. Men det blir lätt lite ryckigare.

Ungefär som att man kan behöva "dubbeltrampa" när man växlar en gammal traktor (fast heeelt tvärtom).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att ge mellangas. Man gör det (som tidigare nämnts) för att matcha motorns varvtal med växellådans vid nedväxling. Detta för att motorcyklar brukar ha en osynkroniserad sekventiell växellåda, och dessutom har ganska så kraftig motorbroms. De går också att växla ner med gasen bara helt avslagen hela tiden. Men det blir lätt lite ryckigare.

Ungefär som att man kan behöva "dubbeltrampa" när man växlar en gammal traktor (fast heeelt tvärtom).

Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.
Hade en bubbla som krävde liknande procedur.. Dubbeltramp på bromsen för att den skulle ta oxå.. Man vande sig, jävligt obehagligt att köra nån nyare bil när man hade vant sig vid bubblan:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
1. För/Nack-delar?
2. Kan det skada något om man gör fel?
3. Är detta något som vem som helst kan lära sig på fri hand eller bör man ha en viss maskin/kunskap?

1. Som andra skrivit, matcha motorns varvtal så du får en mycket mjukare nedväxling. Inga nackdelar vad jag vet.

2. Hur ska du göra fel? Du börjar motorbromsa (eller bromsa), nyper koppling, ger en snabb blipp på gasen, petar i lägre växel, släpper ut koppling.

3. Bara ut och köra och börja göra det. Inget märkvärdigt alls.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Visst går det att blippa men det var manllgare förr som t.ex. när man åkte till skolan i en gammal Scaniabuss. På lägre växlar fick föraren varva ur motorn så mycket det gick tills hatthyllor och stolar började vibrera. Sedan snabbt dra i nästa växel med den långa spaken under tiden som man hörde att kuggarna åt på varandra tills det blev en dunk när nästa växel var i. Då gavs full gas och man hörde hur trött motorn var och att det tjöt i dreven med stigande tonhöjd till proceduren upprepades på nästa växel.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag växlar utan att koppla. Då handlar det mer om att vridmomentsmatcha än att varvtalsmatcha.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har aldrig gjort det och enda gången jag känt behovet är i inbromsningen till mjölby på mantorp då det kändes som bakdäcket skulle köra om mig. Nya hojar med slirkoppling behöver inte detta dock vet jag att Rossi faktiskt gör det men det har bara med vana att göra.
Har man kört 500cc tvåtakt som kan skicka en i omloppsbana vid felaktigt handhavande sitter nog mellangas i ryggmärgen någonstans mellan gå och springa....
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?

Mellan 1 och 2. När du ger rätt mellangas överensstämmer motorns varvtal med växellådans.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?

Mellan 1 och 2. När du ger rätt mellangas överensstämmer motorns varvtal med växellådans.

Instämmer, men vart är nr 3 :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?
Det beror lite på vad man kör och hur man kör det hur mycket det märks också. Vid lite vanligt mjukt gatåka gör det nog varken till eller från. Men vid hårda och sena inbromsningar vid lite mer aktiv körning vid högre varvtal märks det mer. Det fyller ungefär samma funktion att möta upp med gasen, men är en mer aggressiv variant av detta.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om man gör det när man kör bil och inte behärskar heel-toe/ens vet vad det betyder så är det bara tonårsfjunsfasoner...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top