Blipping the throttle, blippa. Hur och bra för?

Lite mellangas vid nedväxling, för att få växlingen att gå mjukare... Är inte sådant standardkunskap i körutbildningen? Att det dels skapas en tråd om detta, dels finns filmer på YouTube känns konstigt. "Det vet väl alla"?

Jag menar absolut inte att vara taskig mot TS, det är inte så du skall ta det. Blir mest lite förvånad.

Ok, för det mesta behövs det inte. Men i vissa fall, t ex från 5-4-3-2 blir det en mjukare nedväxling om man hjälper hojen på traven med ett par små och snabba gaspådrag. Och särskilt när man går från 2:an till 1:an t ex inför ett rödljus. Där kan mellangas vara skillnaden mellan ett "klick" och ett "pang" i växellådan.

Sen att det låter rejsigare och coolare är kanske ingen vattentätt argument. Men det är ju faktiskt lite kul när det låter som om det går fortare än det gör... :) ("tonårsfjunsfasoner")
 
Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.

I instruktionsboken till den gamla pansarterrängbilen M/42 (den som ser ut som en marulk) framgår hur dubbeltrampning skall ske med den helt osynkroniserade växellådan.

Behovet av motoröra hos föraren framhävs, och kapitlet avslutas med orden "om fordonsföraren trots tre försök inte förstår grundprincipen, går det i allmänhet fortare att byta ut fordonsföraren än att låta honom framhärda i försöken".

Ord och inga visor. :fakta
 
He-he... så kan det vara.

Fast jag torskade på den militära uppkörningen för förarbevis för att jag "inte kunde växla". Det gick inte att lägga i trean på den folkabussen jag körde. Växellådan var kass.

Senare visade det sig att i princip alla som hade kört "min" buss hade fått kritik eller blivit underkända. Alla utom en, han hade lyckats få i trean...

På om-provet dagen efter, i en annan folkabuss, gick det fint att både köra och växla.

Sorrry for OT!
 
Som många har sagt så är det för att matcha hastigheten med växellådan. Väldigt populärt bland folk som är motorintresserade och kör bilar utan synkad växellåda. Dock blir jag förvånad över att många prisar detta, men inte gör det när de växlar upp.

Nedväxling:
1. Koppla
2. Rev-match ("blippa")
3. Växla ned
4. Släpp upp koppling

Uppväxling:
1. Koppla
2. Rev-match (låt varvtalet sjunka)
3. Växla upp
4. Släpp upp koppling.

Filmref. för de som mig, är sålda på film.
"Granny shifting not double clutching like you should"
Dominic Torreto, The Fast and The Furious. När han sågar Brian efter deras första race.
 
Lite mellangas vid nedväxling, för att få växlingen att gå mjukare... Är inte sådant standardkunskap i körutbildningen? Att det dels skapas en tråd om detta, dels finns filmer på YouTube känns konstigt. "Det vet väl alla"?

Jag menar absolut inte att vara taskig mot TS, det är inte så du skall ta det. Blir mest lite förvånad.

Ok, för det mesta behövs det inte. Men i vissa fall, t ex från 5-4-3-2 blir det en mjukare nedväxling om man hjälper hojen på traven med ett par små och snabba gaspådrag. Och särskilt när man går från 2:an till 1:an t ex inför ett rödljus. Där kan mellangas vara skillnaden mellan ett "klick" och ett "pang" i växellådan.

Sen att det låter rejsigare och coolare är kanske ingen vattentätt argument. Men det är ju faktiskt lite kul när det låter som om det går fortare än det gör... :) ("tonårsfjunsfasoner")
Hör knappast till standardkunskap i växlande med mellangas. Hur många träffar man inte på som inte ens vet att man växlar ner och släpper kopplingen INNAN sväng? Tycker var och varannan behandlar en sväng med först indragen koppling, sen broms, sen sväng, sen nerväxling och tillslut utsläpp av koppling med ett ordentligt ryck, sen gas.
 
Hör knappast till standardkunskap i växlande med mellangas.
Instämmer. Jag tog upp det under riskettan (kan det ha varit då?) när jag tog B-kort. Läraren/handledaren sa då att sånt behöver man inte gå in på med hela gruppen, det är något som intresserar så få, och dagens bilar ordnar det så bra i vilket fall. Lite förvånad blev jag, för annars gjorde han allt över förväntan.
 
Förlåt om jag är tjatig men om det inte är som Ulvhamne skriver:

"För att även om kopplingen är dragen så drar den runt motorn lite och påverkar växellådan? "

så förstår jag fortfarande inte varför växlingen underlättas av blippandet.

När man dubbeltrampar på en bil lägger man i friläge och släpper kopplingen och blippar. Kopplar sedan ur igen och drar i nästa växel. Det som sker är att man sätter rotation på en mellanaxel i växellådan som
underlättar växlingen. I moderna växellådor görs det av synkringarna.

Men en mc-låda och koppling fungerar kanske på ett annat sätt?
 
Förlåt om jag är tjatig men om det inte är som Ulvhamne skriver:

"För att även om kopplingen är dragen så drar den runt motorn lite och påverkar växellådan? "

så förstår jag fortfarande inte varför växlingen underlättas av blippandet.

När man dubbeltrampar på en bil lägger man i friläge och släpper kopplingen och blippar. Kopplar sedan ur igen och drar i nästa växel. Det som sker är att man sätter rotation på en mellanaxel i växellådan som
underlättar växlingen. I moderna växellådor görs det av synkringarna.

Men en mc-låda och koppling fungerar kanske på ett annat sätt?

MC-lådor har inga synkroniseringsringar, det blir KLONK om man matchar varvtalen illa.
 
Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?

Prova att gå från friläge till ettan på högre varvtal än tomgång, så märker du att motorns varvtal definitivt påverkar växellådan trots indragen koppling.

Eller förresten prova inte. Växellådan gråter högljytt:(
 
MC-lådor har inga synkroniseringsringar, det blir KLONK om man matchar varvtalen illa.

Klonk blir det oavsett, i teorin. Motorn är just som sagt frikopplad från växellådan. Däremot har jag känslan av att man "skakar loss" en våtkoppling när man mellangasar så att den är "mer" frikopplad än om man bara drar in kopplingen och trampar. T.ex. så är det mycket enklare på trilskande hojar att få i friläget stillastående om man blippar gasen lite samtidigt.

Annars är ju den stora vinsten att man inte behöver accelerera motorn till rätt varv med bakhjulet när man släpper upp kopplingen. Detta ger en motorbroms-spik som ryckutjämnarna och däckets kontaktyta måste hantera. Så om man samtidigt bromsar satan och har 0-5% av vikten på bakhjulet, ja... då jazzar det. :) Eller om man ska växla ner med nedlägg. Många sporthojar idag har ju slirkoppling som jämnar ut spiken (och minskar motorbroms överlag), så många skiter ju i det, eller släpper ut kopplingen långsammare. Själv så fick jag lära mig mellangas innan jag började köra 125:a så det är muskelminne, och det är lite som naglar på svarta tavlan när jag hör de där nerväxlingarna. :gnissla

Sen som tillägg har ju vissa hojar idag t.o.m. automatisk varvtalsmatchning (S1000RR -15, Panigale 1299, bl.a.).
 
Undantaget är förstås tex BMW med torrkoppling som kopplar fritt på riktigt, men där låter det KLONK vid varje växling ändå - och det SKA vara så. :crash
 
Om man gör det när man kör bil och inte behärskar heel-toe/ens vet vad det betyder så är det bara tonårsfjunsfasoner...

Jag hältåar inte pga att bromspedalen är i fel höjd jämfört med gasen, det blir skitknepigt.
Däremot möter jag alltid med gas vid nedväxling. Vill man kugga ner för att få mer fart i kärran så finns det väl inget annat alternativ?
Att växla ner utan att möta innebär att kopplingen får ta smällen och slira, inte nice.
Jag menar bara att man kan använda "möta med gasen tekniken" utanför "hältåatekniken".
 
Är det inte så att man gör det för att en MC motor går ner väldigt snabbt i varv när man släpper gasen jämfört med t.ex. en V70 där man har gott om tid på sig. Man slipper kastas framåt när man släpper upp kopplingen. Nu går det utmärkt även på en MC utan att blippa om det handlar om lugn körning.
 
Jag mellangasar aldrig vid nedväxling. Förvisso har nuvarande hojen en bättre slirkoppling än original, men jag körde likadant på original gsxr:n jag hade för nått år sedan utan större konstigheter. Enbart bankörning.
 
Dom som kört osynkad låda vet precis varför man gasar upp vid ned växling å dubbeltrampar samt mellandags vid uppväxling.... Lär man tekniken så kan man både växla upp å ner utan koppling, förutom ettan då....
De är som någon skrev att de låter sportigare att göra så....?
 
Kör man nyare hoj så har de oftast inbyggda fusk för folk som inte kan köra hoj, så som slirkoppling. Började man köra på en äldre mer "ärlig" MC så lärde man sig blippa för annars låste sig bakhjulet vid nerväxling och hela hojen började orma sig ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top