Blipping the throttle, blippa. Hur och bra för?

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Är rätt ny på MC och vill gärna veta mer om blipping the throttle. Vet ej vad den svenska övesättning är på det. blippa gasen kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=8DZnZRRHCNc

1. För/Nack-delar?
2. Kan det skada något om man gör fel?
3. Är detta något som vem som helst kan lära sig på fri hand eller bör man ha en viss maskin/kunskap?

hm.. skriv gärna mer om det som kan vara bra att veta.
 
Att matcha motorns varvtal vid en nerväxling är inget negativt, bara fördelar men inte heller ett måste.
En annan fördel är ju ljudet, barnsligt gött för öron och själ, oavsett om man gör det för att matcha varvtal eller bara för ljudets skull :)

Det är bara att öva och njuta.
 
Alltid bra att blippa för att lugna ner saker och ting. Jag brukar till exempel blippa till frugan när hon går upp för högt i varv.
 
Gör inte vanligt folk sådär när dom kör bil oxå?:o jag gasmatchar nästan alltid nedväxlingarn både med bil och hoj:p
 
Växlarna går i mjukare och finare med lite mellangas vid nerväxling och bakhjulet "låser" sig inte heller. Kör jag bara bil lite lugnt gör jag inte det, men vid aktivare körning gör jag det. Mc alltid. Tar ett tag att få grepp om det, men när man väl fått det så går det per automatik
 
Att ge mellangas. Man gör det (som tidigare nämnts) för att matcha motorns varvtal med växellådans vid nedväxling. Detta för att motorcyklar brukar ha en osynkroniserad sekventiell växellåda, och dessutom har ganska så kraftig motorbroms. De går också att växla ner med gasen bara helt avslagen hela tiden. Men det blir lätt lite ryckigare.

Ungefär som att man kan behöva "dubbeltrampa" när man växlar en gammal traktor (fast heeelt tvärtom).
 
Att ge mellangas. Man gör det (som tidigare nämnts) för att matcha motorns varvtal med växellådans vid nedväxling. Detta för att motorcyklar brukar ha en osynkroniserad sekventiell växellåda, och dessutom har ganska så kraftig motorbroms. De går också att växla ner med gasen bara helt avslagen hela tiden. Men det blir lätt lite ryckigare.

Ungefär som att man kan behöva "dubbeltrampa" när man växlar en gammal traktor (fast heeelt tvärtom).

Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.
 
Apropå gamla traktorer som man var tvungen att dubbelkoppla, farsgubben (eller kanske snarare farfarsgubben) hade en gammal traktor som man var tvungen att dubbeltrampa OCH varvtalsmatcha för att växla. Det tog ett tag att lära sig att köra den som 10-åring.
Hade en bubbla som krävde liknande procedur.. Dubbeltramp på bromsen för att den skulle ta oxå.. Man vande sig, jävligt obehagligt att köra nån nyare bil när man hade vant sig vid bubblan:)
 
1. För/Nack-delar?
2. Kan det skada något om man gör fel?
3. Är detta något som vem som helst kan lära sig på fri hand eller bör man ha en viss maskin/kunskap?

1. Som andra skrivit, matcha motorns varvtal så du får en mycket mjukare nedväxling. Inga nackdelar vad jag vet.

2. Hur ska du göra fel? Du börjar motorbromsa (eller bromsa), nyper koppling, ger en snabb blipp på gasen, petar i lägre växel, släpper ut koppling.

3. Bara ut och köra och börja göra det. Inget märkvärdigt alls.
 
Visst går det att blippa men det var manllgare förr som t.ex. när man åkte till skolan i en gammal Scaniabuss. På lägre växlar fick föraren varva ur motorn så mycket det gick tills hatthyllor och stolar började vibrera. Sedan snabbt dra i nästa växel med den långa spaken under tiden som man hörde att kuggarna åt på varandra tills det blev en dunk när nästa växel var i. Då gavs full gas och man hörde hur trött motorn var och att det tjöt i dreven med stigande tonhöjd till proceduren upprepades på nästa växel.
 
Jag växlar utan att koppla. Då handlar det mer om att vridmomentsmatcha än att varvtalsmatcha.
 
Har aldrig gjort det och enda gången jag känt behovet är i inbromsningen till mjölby på mantorp då det kändes som bakdäcket skulle köra om mig. Nya hojar med slirkoppling behöver inte detta dock vet jag att Rossi faktiskt gör det men det har bara med vana att göra.
Har man kört 500cc tvåtakt som kan skicka en i omloppsbana vid felaktigt handhavande sitter nog mellangas i ryggmärgen någonstans mellan gå och springa....
 
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?
 
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?

Mellan 1 och 2. När du ger rätt mellangas överensstämmer motorns varvtal med växellådans.
 
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?

Mellan 1 och 2. När du ger rätt mellangas överensstämmer motorns varvtal med växellådans.

Instämmer, men vart är nr 3 :va
 
Jag förstod inte riktigt det här.
En normal nedväxling gör jag så här:
1. drar in kopplingen och släpper gasen samtidigt
2. växlar ned
4. släpper kopplingen samtidigt som jag möter med gasen.

I vilket läge skulle blippandet göra nytta?
Det beror lite på vad man kör och hur man kör det hur mycket det märks också. Vid lite vanligt mjukt gatåka gör det nog varken till eller från. Men vid hårda och sena inbromsningar vid lite mer aktiv körning vid högre varvtal märks det mer. Det fyller ungefär samma funktion att möta upp med gasen, men är en mer aggressiv variant av detta.
 
Men mellan 1 och 2 är ju kopplingen indragen, hur kan motorns varvtal då påverka växlingen?
 
Om man gör det när man kör bil och inte behärskar heel-toe/ens vet vad det betyder så är det bara tonårsfjunsfasoner...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top