Blinkersglas - Vilken färg?

Hur pass dikt skall de ligga??

Ger exempel på en montering som är gjord på emullo´s gamla kåpor.
Bild

EDIT: La om bilden som en länk

Last edited:
E22 skrev:
lampkåpa...sockel..dikt an..problem?inte mer broblem mer än att man behövde koppla sladdar,skruva dit den själv... :D men för visso den kanske inte sved i plånkan som andra...deeee kan ju vissa kanske tycka e jobbigt..inte jag... :tomten

Hur skruvade du fast den? Vill ju inte dra in skruvar i kåpan helst..
Tanken med vår lösning är att du nttjar hålet som redan finns i kåpan och sedan drar fast det hela genom att dra fast en mutter på baksidan av kåpan som fäster i själva lampsockeln...lampsockeln håller sedan fast den del av blinkerskåpan" som är på utsiden av hojens kåpa..

amullo skrev:
Hur pass dikt skall de ligga??

Ger exempel på en montering som är gjord på emullo´s gamla kåpor.

De ska ligga helt dikt.. inget glapp mellan kåpa och blinkers..
Kommer se en del ut som blinkersen på de bifogade bilden men vara mindre och i två delar... själva glaset blir mycket mindra och sedan en "kjol" runt som ligger mot hojen.. KOmmer helt enkelt se ut som ett öga... lite "fartig" form..

lägger min röst på vitt, funkar nästan i alla lägen. Och att den oranga färgen på lampan bränns bort efter ett tag tror jag inte nån som sätter blinkers på hojen bryr sig om, det är ju bara att byta lampa.

Lycka till

korvgubbe skrev:
Tanken med vår lösning är att du nttjar hålet som redan finns i kåpan och sedan drar fast det hela genom att dra fast en mutter på baksidan av kåpan som fäster i själva lampsockeln...lampsockeln håller sedan fast den del av blinkerskåpan" som är på utsiden av hojens kåpa..
Tycker du ska ta dig själv en lite runda in om micro..för att titta lite...
Jaaa just de ja skruv hålen,joooo dom blev ju fantastiskt stora...1.5mm/diameter deeee e nästan så att man kan se dom om man vill,när man tar bort blinkerserna då då..men varför ska man göra det... :D

Brorsan har som ett shacknät med vitt och svart i 2x2mm stora shackrutor över hela glaset. Det ger ett bra utseende när det inte lyser och ger även bra ljusgenomsläppning..
Tips kanske..?

amullo skrev:
Brorsan har som ett shacknät med vitt och svart i 2x2mm stora shackrutor över hela glaset. Det ger ett bra utseende när det inte lyser och ger även bra ljusgenomsläppning..
Tips kanske..?

LÅter iofs tufft men linsen/glaset kommer bli rätt litet.. Sen är frågan hur vi skulle kunna få dit ett sånt "shacknät"... Linsen är blank utanpå men har "prismor" på insidan för att ge bättre ljusspridning.. Samma princip som insidan av en reflex..

Fler bilder

maccan#22 skrev:
ja vill oxå ha... :banana

Så här kommer de se ut. Fotade de första provbitarna.
Meningen är att den ska finnas i de vanligaste färgerna. R1-blå, Kawa-grön, Honda-röd och självklart i svart för alla de hojar som färgmatchiningen inte blir exakt på..

På bilden syns bara det som kommer ligga utanpå kåpan..
Själva lampan och sockel syns är inte med på bilden...

Nu ligger bara biten mot nån kartonbit. Den färgade biten är mjukare än linsen vilket gör att man får lite av en sugkopps-effekt mot välvda kåpor..

Edit1 : =
yttermått Mått 59mm x 37mm
Linsens Mått = 39 x 26mm
Höjd över kåpa ca 19mm

Gjord för 21watslampa så inget krångel med motstånd behövs..

Bifogat

• PA010011_cropped.jpg
    PA010011_cropped.jpg
    38.9 KB · Visningar: 100
  • PA010013_cropped.jpg
    PA010013_cropped.jpg
    61.8 KB · Visningar: 89
  • PA010014_cropped.jpg
    PA010014_cropped.jpg
    46.7 KB · Visningar: 82
Last edited:
korvgubbe skrev:
Så här kommer de se ut. Fotade de första provbitarna.

Ser faktiskt riktigt snyggt ut,får väl hoppas att det kommer gå bra för er.

Inte helt omöjligt att dina blinkare kommer sitta på min nästa hoj.

Fast jag tycker ändå ni ska prova med dioder,dom är både bättre och snyggare..

:)

Last edited:
P@trik skrev:
Ser faktiskt riktigt snyggt ut,får väl hoppas att det kommer gå bra för er.

Inte helt omöjligt att dina blinkare kommer sitta på min nästa hoj.

Fast jag tycker ändå ni ska prova med dioder,dom är både bättre och snyggare..

:)

Dioder är så oerhört mycket dyrare. Dessutom ljussvagare. Vill ju inte tumma för mycket på säkerheten. När det gäller själva blinkandet så vill iaf jag att det ska synas så bra som möjligt. Det är ju lixom skalet som jag vill få snyggt och slimmat...

korvgubbe skrev:
Dioder är så oerhört mycket dyrare. Dessutom ljussvagare. Vill ju inte tumma för mycket på säkerheten. När det gäller själva blinkandet så vill iaf jag att det ska synas så bra som möjligt. Det är ju lixom skalet som jag vill få snyggt och slimmat...

men högeffektsdioder lyser ju starkt som fan. och dyra vet jag inte heller.. köp dom på elfa för ca 10kr plus moms styck... visst lite dyrare än en glödlampa, men grymt mycket längre livlängd.. plus att till fördel för dom som kör motard eller annan hojj med mycket vibrationer så skakar dioder inte sönder i första taget.. är inne på min 3dje glödlampa på xr:en.

myspinnen skrev:
men högeffektsdioder lyser ju starkt som fan. och dyra vet jag inte heller.. köp dom på elfa för ca 10kr plus moms styck... visst lite dyrare än en glödlampa, men grymt mycket längre livlängd.. plus att till fördel för dom som kör motard eller annan hojj med mycket vibrationer så skakar dioder inte sönder i första taget.. är inne på min 3dje glödlampa på xr:en.

Jag ska inte ge mig in i diskussionen om val av själva lampan eftersom jag överlåtit det till min kompis som är den som stått för själva tillverkning materialval. Enligt honom var dioder inget alternativ om man ville hålla priset på rimliga nivåer.... Vet bara att han suttit hemmapå kammaren å stirrat på brinnande lampor i timmar för att se vilken som lyser bäst och för att se hur värmebeständigheten är i olika material o.s.v. Jag förlitar mig helt enkelt på honom.

Därmot ska jag fråga ytterligare en gång om dioder eftersom det verkar uppskattat. Särskillt till nästa modell som vi tänkt göra för att passa kåplösa hojar(bl.a. motarder osv.) och ska funka som bakblinkers där ytan är mindre.

korvgubbe skrev:
Det jag tänkte konsultera er för är att f reda på vilken färg ni vill ha på själva blinkersglasen..

Rökfärgad vit håller i alla lägen.
Kul att ni verkar satsa på både snygg design och funktion. Inte alltid det går hand i hand..

Lycka till med projektet!

korvgubbe skrev:

Kolla på www.mcvaruhuset.se

i menyn klickar du på reservdelar, och sen blinkers... klockren lösning på hur man fäster kåpblinkers

Ännu bättre såklart att åka dit och kolla "live" :tummenupp

merciless skrev:
Kolla på www.mcvaruhuset.se

i menyn klickar du på reservdelar, och sen blinkers... klockren lösning på hur man fäster kåpblinkers

Ännu bättre såklart att åka dit och kolla "live" :tummenupp

Jodå, har sett de flesta varianter.. Om du kikar på alla blinkers som ligger slimmat så ser du att det kräver att du sågar upp ett betydande hål i kåpan för att få igenom sockeln.. Alla blinkers poå den övre raden kräver STORA hål.

Vår lösning kräver bara att man har ett hål motsvarande R10 i kåpan. Detta kräver sällan värre arbete än att man vidgar befintligt hål med 1-3mm ...

På den 900SSie som står därhemma krävdes inga modifikationer över huvud taget..

korvgubbe skrev:
Jodå, har sett de flesta varianter.. Om du kikar på alla blinkers som ligger slimmat så ser du att det kräver att du sågar upp ett betydande hål i kåpan för att få igenom sockeln.. Alla blinkers poå den övre raden kräver STORA hål.

Vår lösning kräver bara att man har ett hål motsvarande R10 i kåpan. Detta kräver sällan värre arbete än att man vidgar befintligt hål med 1-3mm ...

På den 900SSie som står därhemma krävdes inga modifikationer över huvud taget..

Hur har det gått??!?!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...