Blinkers med bromsljus

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 625 sxc
Funderar på hur jag ska bygga om "baken" på hojen och såg då dessa blinkers från Biltema:

82-216_l.jpg


Tydligen så är dom E-godkända och har även 6 st röda dioder för t.ex. broms.

Det borde inte vara några större problem att koppla både baklyset och bromslyset på samma lampor och låta dem lysa olika mycket.

Om det går att lösa på det viset, skulle det då vara en laglig lösning?

Tänker då främst på att ta bort baklyset helt och enbart köra med blinkers och skyltbelysning.
 
godkända är dom ,men dom håller inte så här ser dom ut efter några veckor.
625:an vibrerar knappast mindre än min xr
 

Bifogat

  • Bild 22338.jpg
    Bild 22338.jpg
    135 KB · Visningar: 114
Ser inte alls bra ut det, verkar som Biltema håller sin vanliga kvalité.

Har precis skaffat mig en wr 450f nu, men helt skakfri är inte den heller.

Är det lödningarna till dioderna som släpper? Om det är så kanske man kan löda dit lite förstärkningar innan man börjar köra?

Finns det något annat fabrikat som gör blinkers med inbyggt baklyse?
 
lödningar som släpper och lödanslutningar på dioder som vibrerar av,
var nån som tipsade om att fylla utrymmet bakom kretskortet med silikon och sen fylla upp med transparent epoxi över dioderna,
men jag slängde skiten eftersom även glaset spricker vid skruvarna tyckte jag det var bortkastat o lägga tid på,
tror nog farbror blå har synpunkter på en sån lösning du funderar på också eftersom blinkers o bromsljus inte får kombineras+att skyltbelysningen blir borttagen
 
Problemet är just att det inte är lampor utan lysdioder. Och det är inte helt lätt att få samma lysdiod att lysa olika mycket.
Då måste man väl låta strömmen pulsa olika för olika ljusstyrka eller finns det nåt annat sätt
 
Om blinkers och bromsljus inte får kombineras så blir detta projekt omöjligt att fullfölja, vilket är lite synd.

Nu är jag verkligen inte något proffs på elektronik, men jag har funderat lite på en lösning som jag tycker borde fungera. Om man kopplar in både baklyset och bromslyset på samma dioder så kommer inte styrkan på lampan att ändras. Det jag tänkte på var att om man sätter ett motstånd mellan strömkällan till baklyset och baklyset så kommer väl dioderna få mindre ström då? Denna teori kan mycket väl vara felaktig så ni får gärna rätta mig:tummenupp
 
jag har sådana på min husa funkar fint satte oringar som brickor som tar vibbrationerna har funkat i 3 månader nu utan problem
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top