Blinkers med bromsljus

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Funderar på hur jag ska bygga om "baken" på hojen och såg då dessa blinkers från Biltema:

82-216_l.jpg

Tydligen så är dom E-godkända och har även 6 st röda dioder för t.ex. broms.

Det borde inte vara några större problem att koppla både baklyset och bromslyset på samma lampor och låta dem lysa olika mycket.

Om det går att lösa på det viset, skulle det då vara en laglig lösning?

Tänker då främst på att ta bort baklyset helt och enbart köra med blinkers och skyltbelysning.

godkända är dom ,men dom håller inte så här ser dom ut efter några veckor.
625:an vibrerar knappast mindre än min xr

Bifogat

• Bild 22338.jpg
    Bild 22338.jpg
    135 KB · Visningar: 114
Ser inte alls bra ut det, verkar som Biltema håller sin vanliga kvalité.

Har precis skaffat mig en wr 450f nu, men helt skakfri är inte den heller.

Är det lödningarna till dioderna som släpper? Om det är så kanske man kan löda dit lite förstärkningar innan man börjar köra?

Finns det något annat fabrikat som gör blinkers med inbyggt baklyse?

lödningar som släpper och lödanslutningar på dioder som vibrerar av,
var nån som tipsade om att fylla utrymmet bakom kretskortet med silikon och sen fylla upp med transparent epoxi över dioderna,
men jag slängde skiten eftersom även glaset spricker vid skruvarna tyckte jag det var bortkastat o lägga tid på,
tror nog farbror blå har synpunkter på en sån lösning du funderar på också eftersom blinkers o bromsljus inte får kombineras+att skyltbelysningen blir borttagen

Problemet är just att det inte är lampor utan lysdioder. Och det är inte helt lätt att få samma lysdiod att lysa olika mycket.
Då måste man väl låta strömmen pulsa olika för olika ljusstyrka eller finns det nåt annat sätt

Om blinkers och bromsljus inte får kombineras så blir detta projekt omöjligt att fullfölja, vilket är lite synd.

Nu är jag verkligen inte något proffs på elektronik, men jag har funderat lite på en lösning som jag tycker borde fungera. Om man kopplar in både baklyset och bromslyset på samma dioder så kommer inte styrkan på lampan att ändras. Det jag tänkte på var att om man sätter ett motstånd mellan strömkällan till baklyset och baklyset så kommer väl dioderna få mindre ström då? Denna teori kan mycket väl vara felaktig så ni får gärna rätta mig:tummenupp

jag har sådana på min husa funkar fint satte oringar som brickor som tar vibbrationerna har funkat i 3 månader nu utan problem

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman