Blinkers blinkar samtidigt.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis, ur med lampan om detta inte är gjort.

Sen köper man en multimeter och börjar mäta. Jag skulle säga att en multimeter ska man ha i vilket fall som helst, är inte så svårt att mäta och i en hoj är det ju omöjligt att dräpa sig med 12V likspänning vilket är det viktigaste, en multimetern brukar också vara kortslutningssäkrad så det ska mycket till att man lyckas bränna upp nåt i hojen.

Det skumma är att den blinkar med alla fyra blinkers åt bägge hållen, borde vara två åt ett håll och fyra åt andra om det nu inte är nån form av miniblinkers med glödljus.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det skumma är att den blinkar med alla fyra blinkers åt bägge hållen, borde vara två åt ett håll och fyra åt andra om det nu inte är nån form av miniblinkers med glödljus.

Jag är inte riktigt med dig. Kan du förklara hur du kommer fram till detta? Menar du att indikeringslampan är led eller vad?

Samtidigt som jag ser att du tidigare nämnt ställverk, gissar jag att du inte är obekant med det elektriska (oftast bara en elektriker som vet vad ett ställverk är, medan jag själv har ägnat hela mitt yrkesliv åt ställverk)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inte riktigt med dig. Kan du förklara hur du kommer fram till detta? Menar du att indikeringslampan är led eller vad?

Samtidigt som jag ser att du tidigare nämnt ställverk, gissar jag att du inte är obekant med det elektriska (oftast bara en elektriker som vet vad ett ställverk är, medan jag själv har ägnat hela mitt yrkesliv åt ställverk)

Är inte elektriker men pysslat med elektronik och har bla byggt gitarrförstärkare, så ställverk var kanske en dålig jämförelse;)

En diod kan bara leda strömmen åt ett håll vilket gör att åt ena hållet kommer man kunna leda strömmen via kontrollampan som jordas genom lysdioderna i blinkersen och då även tänder blinkers på fel sida. Åt andra hållet kommer lysdioderna i blinkers att "blocka strömmen" som går genom kontrollampan och inte "jorda" den så då blinkar bara ena sidan och inte kontrollampan.

Tror det blev rätt, är skakis efter att blivit stångad och översprungen av en 12-taggare, men den har sprungit färdigt nu.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nja, nästan rätt. Älgen rörde till det lite för dig.
Tänk så här: diodblinkers drar lite ström. Indikeringslampan har lågt motstånd kall. I praktiken kan du se den som en kortslutning. Alltså blinkar alla diodlamporna samtidigt.
Om du har glödtrådsblinkers och blinkar vänster, kommer strömmen också att gå genom indikeringslampan (med liten effekt) och vidare till två kraftiga högerlampor i parallell. Den lilla strömmen räcker inte till för att tända högerblinkersarna. Och tvärtom när du blinkar höger.

Precis samma fenomen som hur lysena beter sig på en släpvagn med jordfel.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Här är ekvivalent schema. Alla lysdioder ligger parallellt oavsett vilket håll matningen kommer från. Ditt resonemang stämmer om indikeringlampan utgörs av en lysdiod, men nu leder motståndet (glödlampan) i båda riktningarna.

För min del får det här vara mitt sista inlägg i ämnet. Det får ju inte bli en tuppfäktning om detta :)

20200926_212452.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här är ekvivalent schema. Alla lysdioder ligger parallellt oavsett vilket håll matningen kommer från. Ditt resonemang stämmer om indikeringlampan utgörs av en lysdiod, men nu leder motståndet (glödlampan) i båda riktningarna.

För min del får det här vara mitt sista inlägg i ämnet. Det får ju inte bli en tuppfäktning om detta :)

View attachment 456413

Erkänner att jag hade fel, så går det då man ska tänka och inte ritar schema och fått en lårkaka av en älg ;)

Måste kolla schemat på min Honda för jag är nästan hundra säker på att den beteddes sig så att två blinkers blinkade åt ett håll och fyra åt andra hållet men då jag ser schemat fattar inte hur det ska gå till? Det var en vanlig glödlampa som indikeringslampa så det vad ingen lysdiod inblandad där. Hur som helst mycket skumt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top