Blinkers blinkar samtidigt.

stomann45

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2020
Ort
Forserum
Hoj
Suzuki vx800 1992
Hej!

Jag är nybliven ägare av min första MC. En Suzuki vx800 1991 ombyggd till Caféracer.

Något vi inte märkte förens efter köpet var att alla blinkers blinkar samtidigt, både fram och bak oavsett vilket håll man blinkar åt.
Det är LED blinkers.

Jag har läst att om de blinkar snabbt så är det relä som det är fel på. Så är inte fallet, utan de blinkar i normal hastighet.

Jag är helt värdelös på sånt här och har ingen aning om vad jag ska göra.

Är det någon som har en idé på vad det kan vara eller vad jag ska göra?

Tack på förhand
 
Du kan kika på vilket elschema som helst från en vx800, vs800 eller vz800.

Förmodligen felkopplat av förre ägaren. Om inte omkopplaren på väster sida är trasig bör du gå igenom kabelhärvan som är gömd i framlyset - det ÄR trångt där. Har du en varningsblinkerknapp som är påslagen av misstag?
 
Dubbelkolla att du har relä för led blinkers. Vissa relän blinkar på alla lampor som felindikering.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det första tipset innan man börjar med att montera in dioder är att ta bort kontrollampan till blinkers, funkar blinkers då så får man montera in två dioder och en ny jordkabel till kontrollampan.
 
Tack för alla som har svarat.

Det stämmer att det bara är en indikeringslampa.
Denna lyser/blinkar inte när blinkersen är på.

Det är 4 st led blinkers monterade.

Jag skäms över min icke existerande kunskap men vad behöver jag göra då?
 
Efter att ha studerat elschemat beror det nog på att förra ägaren satt dit LED blinkers. Jag tar för givet att han inte kopplat om kretsen, vilket jag inte heller tror. Blinkerskretsen ser ut som på skissen. Du får överledning via indikeringslampan, därför blinkar samtliga blinkerslampor. Bosse-I har den rätta lösningen. 20200922_122856.jpg
 
Dög inte bilagan i inlägg 5?
 
Efter att ha studerat elschemat beror det nog på att förra ägaren satt dit LED blinkers. Jag tar för givet att han inte kopplat om kretsen, vilket jag inte heller tror. Blinkerskretsen ser ut som på skissen. Du får överledning via indikeringslampan, därför blinkar samtliga blinkerslampor. Bosse-I har den rätta lösningen. View attachment 456374

Jag är inte alls så säker på att jag har lösningen, du har helt rätt då det gäller skissen men det som är förbryllande är att samtliga blinkers blinkar åt bägge hållen. Dioderna leder bara strömmen åt ett håll ( i alla fall de blinkers jag stött på) vilket gör att ett par LED-blinkers blinkar som de ska då inte strömmen kan passera genom floden och vidare till andra sidan via kontrollampan, åt andra hållet blinkar alla fyra samtidigt då strömmen då har möjligheten att passera kontrollampan.

Just att alla fyra blinkar samtidigt och kontrollampan inte blinkar får mig att tänka på två saker, att blinkersomkopplaren är paj eller att man monterat in motstånd av fel värde för att kompensera för glödlamporna. Kan tänka fel nu men då kan strömmen kan gå åt bägge hållen och passera via kontrollampan men inte ger nog spänning för att tända glödtråden i kontrollampan, som sagt jag kan tänka fel här. Eller är det glödljus vi har att göra med som tar så lite ström att kontrollampan inte tänds?

Det trådskaparen först ska göra är att åka till Biltema och köpa en multimeter, sen fatta mod för det är inget ställverk du håller på i utan det rör sig om utan en motorcykel. Frågar du bara här kan man nog få hjälp om vad och hur du ska mäta, det är inte så invecklat som man kan tro och du kommer efter tag få in tänket om hur du ska mäta dig fram och kommer att ha nytta av detta i framtiden.

Jag skulle börja att koppla loss samtliga blinkers och eventuella motstånd och mäta spänningen V på respektive sida och se hur det ser ut då, om bägge sidor blinkar samtidigt är det omkopplaren, är det inte det får man systematiskt söka sig fram till vad som är felet men det kan vi ta senare.
 
Last edited:
Kan tänka fel nu men då kan strömmen kan gå åt bägge hållen och passera via kontrollampan men inte ger nog spänning för att tända glödtråden i kontrollampan, som sagt jag kan tänka fel här. Eller är det glödljus vi har att göra med som tar så lite ström att kontrollampan inte tänds?

Exakt. Led-lamporna drar så lite ström att kontrollglödlampan inte tänds. Att dom blinkar i normal takt kan bero på att deras sammanlagda last bildar tillräcklig last för blinreläet, eller att det är utbytt till relä för LED.
 
Upprepar vad jag sagt tidigare. Ta ur indikeringslampan. Funkar det som det ska vet du att ett par dioder gäller.
Eller skiter i att ha nån indikeringslampa.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top