blinkers blinkar för fort.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
hoho håller på att byta ut lite blinkers på hojjen, givetvis börjar skiten blinka för fort och jag måste stoppa dit motstånd.
Jag tycker det för det första suger att hålla på med elektronik och för det andra så lär man säkert byta blinkers fram och bak och hit och dit fler gånger...
så frågan:

Vart stoppar jag in ett vridmotstånd så det påverkar alla blinkers oavsett vart lampan är paj/bytt? räcker det att stoppa in ett på en av det två ingående sladdarna i relät?

i vilken storleksordning bör relät kunna ställas in?

psykomotard skrev:
hoho håller på att byta ut lite blinkers på hojjen, givetvis börjar skiten blinka för fort och jag måste stoppa dit motstånd.
Jag tycker det för det första suger att hålla på med elektronik och för det andra så lär man säkert byta blinkers fram och bak och hit och dit fler gånger...
så frågan:

Vart stoppar jag in ett vridmotstånd så det påverkar alla blinkers oavsett vart lampan är paj/bytt? räcker det att stoppa in ett på en av det två ingående sladdarna i relät?

finns nått relä som man byter ut det orginala mot.. så det funkar oavsätt bilka blinkers du har på hojen.. kostar runt 200:- prata med din lokala mc firma

porec skrev:
finns nått relä som man byter ut det orginala mot.. så det funkar oavsätt bilka blinkers du har på hojen.. kostar runt 200:- prata med din lokala mc firma

Jag tjackade ett motstånd på duells och det paralellkopplade jag bara på blinkersreläet som styr både fram och bak. det fungerar perfekt (jag har bytt till diod blinkers både fram och bak).
Det va lite klurigt innan jag kom på hur det skulle kopplas dock, för det kom inte med någon beskrivning, inte ens på vad varje färg på motståndet va.
Det jag har har 3 kablar ut och det är 2 + som ska sitta på +höger resp +vänster och sedan är det en jord.

Last edited:
psykomotard skrev:
så frågan:
Först "vart" är en riktningsbestämning. Vart är du på väg. Det heter var!
Sen är lösningen så enkel att t o m en politiker skulle kunna klara av det.
För att det skall blinka med rätt hastighet måste lasten vara den som står stämplad på blinkreläet. Att det blinkar med fel fart när en lampa går sönder är en säkerhetsgrej. Du märker på indikatorlampan att den blinkar med fel fart =fel någonstans.
Enklast är att investera i ett Biltemarelä (elektroniskt, 50spänn och lastoberoende, ej testat själv..) så slipper du alla problem.

Kahobe skrev:
Först "vart" är en riktningsbestämning. Vart är du på väg. Det heter var!
Sen är lösningen så enkel att t o m en politiker skulle kunna klara av det.
För att det skall blinka med rätt hastighet måste lasten vara den som står stämplad på blinkreläet. Att det blinkar med fel fart när en lampa går sönder är en säkerhetsgrej. Du märker på indikatorlampan att den blinkar med fel fart =fel någonstans.
Enklast är att investera i ett Biltemarelä (elektroniskt, 50spänn och lastoberoende, ej testat själv..) så slipper du alla problem.

tack för sista meningen i ditt svar.

Back