Bli lättare

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilka studier då menar du. I varenda studie man ser ploppa upp när man skriver "meat consumption health effects" är negativa till köttkonsumtion i stora mängder. O samtidigt att "Diets high in vegetables, fruits, whole grains and beans can help prevent these diseases and promote health in a variety of ways"

O med tanke på alla undersökningar som olika forskare gjort och att vi inte har rovdjurständer så hänger jag med forskarna på det tåget. Istället för att se tillbaka till när människan lärde sig jaga kanske man ska kolla lite längre bak o snarare kika på vad övriga apor (vilket är det släkte vi består av) äter. Vilket är till mestadels växter o frukt. Dock kan tex chimpanser jaga mindre apor, döda o äta. Men det verkar vara en extremt liten del av den totala kosten.
Men det är väl upp till var o en att bestämma vilken forskning o rekommendationer man väljer att följa.

Ja, och sen är ju apor överlägsen människan.... Nejdu, jag kommer inte ihåg exakt vem som skrev den, går säkert att googla om man är nyfiken.

Varför har vi inte hår över hela kroppen nu igen.:va
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Grattis!

:)

Har du ändrat vad du äter förutom att du nu skriver in det i appen och tar en shake innan styrketräningen?

Tack!

Både ja och nej.. äter typ samma men när man skriver in det i appen och det är för "dyrt" så tänker man ju om ibland :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur fan slutar man med socker dock? Nästan allt som har socker=skitgott.

Hur gör man för att lindra sockersuget?

Självdisciplin ;) Blir du riktigt desperat finns det ju sötsaker utan socker. Googla på "baka med lchf" så hittar du gott om kolhydratsnåla tips :)

Själv är jag glad för lightläsk, det hjälper mig hållet suget efter annat sött nere :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Undrar varför man måste gå ner i vikt???? Vikt är en siffra som vågen visar å alla är skapta olika...
Men den största boven är att större delen av folk har ett stilla sittande jobb, å för typ hundra år sen va dom flesta jobb fysiska... De är där skillnaden ligger....

Det finns väl inga måsten om du inte är gravt överviktig och kostar samhället pengar på grund av det, då tycker jag att det bör vara tvingande att gå ner i vikt.

Man gör det väl antagligen mest för sin egen skull men sen finns de dem som är fåfänga också. Jag har aldrig brytt mig om hur jag framstår hos andra på det viset och tjej har jag redan så för min del kvittade det att gå ner i vikt.
Största anledningen var ju för att må bra och hitta tillbaka till "matchvikt" och slippa bära på onödiga kilon. Jag tappade ca 15% av min kroppsvikt och i mitt väldigt fysiska jobb så gör det rätt stor skillnad när jag bär två betongsäckar uppför 3 trappor när jag redan har tappat en halv betongsäck i vikt.
Jag har fortfarande ganska kass kondis men den lider jag inte speciellt mycket av annat än när ungarna tvingar mig att dra dem uppför backarna i pulkan när de små glinen är för lata att gå själva :mad:
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Kan tipsa om en av de mest seriösa och framstående sidorna inom träningsartiklar:

http://traningslara.se/

Här kan ni läsa om alla era myter etc, alla artiklar har starka källor och forskning som står bakom.
Ni som har varit i träningssektorn ett tag vet om denna sida. Inget käbbel bara bra och o-nyanserad fakta.

Håll till godo.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det är enkelt. Kcal in ska vara färre än kcal som du gör av med.

Ett kilo fett är ca 7000 kcal. Antingen rör du på dig så att du bränner 500kcal eller så trycker du i dig 500 kcal mindre per dag. Detta kommer resultera i en viktminskning på ca 0.5kg/vecka.

Självdisciplin är nyckeln till framgång!
När man börjar läsa lite grand i ämnet så snubblar man snabbt över den där uppgiften och att den är en faktoid. Osann alltså. Det är inte så enkelt.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
När man börjar läsa lite grand i ämnet så snubblar man snabbt över den där uppgiften och att den är en faktoid. Osann alltså. Det är inte så enkelt.
Länka gärna. Jag har hjälpt ett par fläsksäckar att gå ner i vikt. Och med sunt förnuft, träning och reglerad kost funkar det 9 ggr av 10. Om det inte fuskas dvs.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det är svårt att träna sig smal. Träna gör man för att komma i form, tighta till saker i ting, bli starkare, få bättre kondition och må bättre. Det kan absolut påverka hållning och generella former vilket kan ordna till proportionerna lite också, men vill man bara tappa fett styr du det lättast med kosten. Strikt LCHF Är vad som funkade bäst för mig, på slutet kombinerat med lite periodisk fasta (populärt kallat 5:2-dieten i modebantningssammanhang) för att komma åt de sista envisa kilona. När jag var som smalast vägde jag 75 kg och hade då gått ner från ca 100, på lite under ett år.

Börja med att skippa allt vad socker och snabba kolhydrater heter. Godis, läsk, öl, pasta, bröd, kakor, bakverk, potatis, ris, rotfrukter, frukt etc, bort med allt sånt. Käka istället kött, sallad, någon grov knäckemacka här och där och drick mycket vatten, För någon som äter normalt i vanliga fall kommer kolhydratbristen göra att du tappar vikt utan att röra dig mer än du gör nu. men kombinerat med träning får du bättre och snabbare resultat. Lycka till :)

Måste dock slå ett slag för rotfrukter då kroppen tar mycket energi för att göra sig av med dessa. För mig funderar kött, rotfrukter, frukt och grönsaker som ett mirakel. För att få snacks kör jag en näve blandade nötter om dagen. Sen är jag väldigt förtjust i kvarg och äter det till frukost.
Jag tror helt enkelt att allt funkar inte på alla, MEN socker är djävulens påfund. :)

Hur gjorde ni med bröd? Har nu sett att det ju är rejält med kcal i allt bröd och att skillnaden mellan ”nyttigt” och ”onyttigt” bröd är i stort sett obefintlig. Gillar mackor!

Baka själv!

Hur fan slutar man med socker dock? Nästan allt som har socker=skitgott.

Hur gör man för att lindra sockersuget?

Nötter men inte för mycket.
Finns även sockerfria varianter på Apoteket men det är stevia eller dylikt i som sätter igång magen...

Egentligen så bör man väl äta som man gjorde på stenåldern, inget spannmål och massor med kött.

Jo dom dog ju i 30-års åldern så det borde vara bra. ;)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Måste dock slå ett slag för rotfrukter då kroppen tar mycket energi för att göra sig av med dessa. För mig funderar kött, rotfrukter, frukt och grönsaker som ett mirakel. För att få snacks kör jag en näve blandade nötter om dagen. Sen är jag väldigt förtjust i kvarg och äter det till frukost.
Jag tror helt enkelt att allt funkar inte på alla, MEN socker är djävulens påfund. :)



Baka själv!



Nötter men inte för mycket.
Finns även sockerfria varianter på Apoteket men det är stevia eller dylikt i som sätter igång magen...



Jo dom dog ju i 30-års åldern så det borde vara bra. ;)

Nej dom dog inte i trettioårsåldern, du vet medellivslängd osv.:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, att driva lantbruk var skithårt arbete, och folk dog som flugor både av utslitning och av totalt ensidig kost, och undernäring.
Av samma anledning kan man inte dra slutsatser om "vilken kost är bra" utifrån livslängd - oavsett vilken tidsålder och levnadsmönster man analyserar.
För många variabler som skulle kunna påverka.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Däremot torde det vara vetenskapligt säkerställt att övervikt, stress, rökning är dåligt...och att det är bra att röra på sig.:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top