Bli inte en i statistiken

Status
Ej öppen för fler svar.
Pejo skrev:
Skrämselprogpaganda...

...fast tråkigt att se den trasiga Suzukin där...

Skärp dig... Tänk om din bästa polare hade smällt och legat söndertrasad framför dig på vägen? Hade det vart lika kul då?

Vilken film är det ? Den som är filmad från något östland eller i mellaneuropa, där killen ligger död hela tiden och hojen är i tusen bitar ?

..

Åh fy fan. Det var visst ingen film, bara bilder. Och de var fan så mycket värre än den filmen.

Fy fan vilka bilder, inget man vill se. Skrämselpropaganda i all ära men jag blir inte rädd för att åka hoj för att jag ser en kille som ligger i 14 delar på asfalten, jag blir illamående.

Om man inte räknar med den där hemska filmen med avrättningen av en ryss (tror jag att det är) som får huvudet avskuret, så är det här det värsta jag har sett.

Last edited:
fan ska alltid ha kläder på mig numera fy fan vilka bilder :död Aja som sagt gäller ju att köra med förnuft

Over and Out

den sista bilden såg jag inte så bra men var det en halv människa med ett halvt huvud :va .

fattar inte varför man ska köra så jävla fort. :confused:

robb skrev:
Kör med Riktiga kläder o kör med huvudet... INTE högerhanden...
Riktiga kläder är viktigt men att använda huvudet är mycket viktigare. Inga skyddskläder i världen skyddar mot en smäll i 200 km/h på allmän väg.

#Olsson# skrev:
Det är bra tills man lärt sig. T ex, tryck gärna på knapp 1 eller 2 men inte "Bomb". När man väl lärt sig och förstått det, finns ingen anledning att träna momentet igen. Det är mer effektivt att gå vidare och lära sig annat. (T ex hur man kan påverka olika situationer)

Förstår vad du menar och håller med dig att man skall, i så stor utsträckning som möjligt, försöka förkovra sig och bli skickligare både vad gäller körteknik men även den mentala biten och planering i våran körning.

Men vi människor har en viss förmåga att glömma vilket är grunden till varför repetition är kunskapens moder! Ett bra exempel på det är HLR-utbildning som man rekommenderas repetera varje alt. vart annat år. Helt enkelt för att om man inte övar på det regelbundet så glömmer man!

Samma sak är det med vår eftertänksamhet i vilken risk man utsätter sig för när man beslutar sig för att chansa. Jag chansar också ibland, en medveten chansning, och gillar naturligtvis inte heller bilderna som visas. Men det ÄR verklighet och jag KAN hamna i samma situation. Därför anser jag att det åt minstånde för mig personligen är bra med repetition någon gång emellanåt.

Dock är det oerhört viktigt att det inte blir FÖR ofta eller att man nödvändigtvis MÅSTE visa SÅ detaljerade och skrämmande bilder. Risken finns att man "trubbas av" om en dera inträffar (för ofta och/eller väldigt obehagliga bilder).

För nog är det väl så att man får sig en extra tankeställare...?

Att ha i åtanke är också att den här typen av bilder kraftigt kan påverka min körteknik negativt om jag direkt efteråt skulle sätta mig och köra!

Mvh!
// Niklas

Afterburner skrev:
Skärp dig... Tänk om din bästa polare hade smällt och legat söndertrasad framför dig på vägen? Hade det vart lika kul då?

Vem skrattar ? Vem har sagt att jag tycker det är kul att se min bästa polare söndertrasad på vägen framför mig?

Något jag dock är säker på att jag inte gillar är värsta sortens skrämselpropaganda, bilder ihopplockade ibland utan sammanhang, bara för att skapa en opinion för en självklar fråga, en fråga som alla gemensamt svarar "ja" på och ryggdunkar varandra.

Känslan jag får av att se bilderna, förutom själva illamåendet av att se lemlästade människor, är samma känsla som jag får av rabiata miljömänniskor eller rabiata anit-rök-kampanjer: "Håll med oss eller också är du dum i huvudet!"

Last edited:
Avarage skrev:
Men vi människor har en viss förmåga att glömma vilket är grunden till varför repetition är kunskapens moder! Ett bra exempel på det är HLR-utbildning som man rekommenderas repetera varje alt. vart annat år. Helt enkelt för att om man inte övar på det regelbundet så glömmer man!
Ja visst, när man glömmer behöver man repetera. Men om man repeterar att man slår sig om man frontar med en bil, så står man totalt sett helt stilla i utvecklingen. Om målet är att bli bättre, måste man tillföra nya uppgifter och bryta ny mark, erövra nya och riktiga kunskaper som användaren kan tillämpa. (och då är repetition absolut ingen "moder", bara en stor ingridiens bland många andra och viktigare ingridienser).

För nog är det väl så att man får sig en extra tankeställare...?
Jag vet inte vad en "tankeställare" är men det enda jag tänker när folk snackar om tankeställare är vad synd att de tror att de har någon nytta av detta istället för att lägga ned energi och bry sig om de kedjor som leder oss dit. Troligen ökar objektiv risk när folk tror de har nytta av det. Det tar m a o "marknad" från vad vetenskapen säger och som bevisligen är viktigt att ta till sig.

#Olsson# skrev:
Ja visst, när man glömmer behöver man repetera. Men om man repeterar att man slår sig om man frontar med en bil, så står man totalt sett helt stilla i utvecklingen. Om målet är att bli bättre, måste man tillföra nya uppgifter och bryta ny mark, erövra nya och riktiga kunskaper som användaren kan tillämpa. (och då är repetition absolut ingen "moder", bara en stor ingridiens bland många andra och viktigare ingridienser).

Det ena hindrar inte det andra, så vitt jag kan se! Och självklart är inte målet att enbart repetera att det är förknippat med stora risker att köra fort och fel!

Repetitionen av smaklösa bilder fyuller inget behov alls. Väl valda bilder i rätt sammanhang där man försöker föra diskussionen vidare mot, precis det du eftersöker och som jag anser är en mycket vettig inställning, mot vad som får oss att ibland fatta mindre genomtänkta beslut. Vilka yttre/inre faktorer som påverkar oss i vardagen och HUR vi kan försöka att styra dem till vår fördel i stället för att låta dem styra oss!

Väl valda bilder, som man självklart kan ifrågasätta om dessa är (personligen tycker jag att flertalet av dem INTE är det), i rätt forum fyller en funktion men inte hemma på kammaren ensam framför bildskärmen!

#Olsson# skrev:
Jag vet inte vad en "tankeställare" är men det enda jag tänker när folk snackar om tankeställare är vad synd att de tror att de har någon nytta av detta istället för att lägga ned energi och bry sig om de kedjor som leder oss dit. Troligen ökar objektiv risk när folk tror de har nytta av det. Det tar m a o "marknad" från vad vetenskapen säger och som bevisligen är viktigt att ta till sig.

Förstår du vad jag menar med "tankeställare"? Har du aldrig upplevt att du påminns om något som mer eller mindre "fallit i glömska" men som är självklart!

Har vi ingen nytta/glädje av att ha med oss en bank av riskmedvetenhet när vi vistas ute i trafiken?

Nu pratar jag inte av bilder som visar döda lemlästade människor men kanske om den krockade motorcykeln i korsningen eller en film som visar hur fruktansvärt snabbt ett djur kommer upp framför oss på en kurvig fin mc-väg? Under förhållanden som invaggar oss i en falsk säkerhet "jag ser allt och har koll på läget" ända tills rådjuret/hjorten/älgen med förvånande hastighet står/springer framför oss!

Har vi absolut ingen som helst nytta/glädje av att försöka lära oss av andra människors misstag?

I grund och botten tror jag vi är inne på samma spår, rätta mig om jag har fel! Fast jag kanske inte lyckas förmedlea mina tankar kring detta på ett tydligt sätt!

Jag ifrågasätter dock starkt, precis som nämnts tidigare, löst sammansatta bilder på lemlästade människor utan diskussion med målsättning att föra tankarna längre än "vad hemskt"!

Mvh!
// Niklas

Den röda bilen där med motorcykeln i är ju olyckan som hände här i Sverige.

Försök köra lungt i sommar o gasa av er där det är lämpligt.

Väldigt bra sida i min mening. Jag tog mig tid att kolla igenom, läsa alla texter och noggrant studera bilderna, till jag började må lite dåligt över vad som kan hända om man inte är försiktig. En halvtimme senare har jag faktiskt fått mig en tankeställare på riktigt. Det funkar på mig i alla fall!

Jag lever oftast enligt filosofierna life in the fastlane, känslan på hojen, den eggande känslan av närvaron av fara och att döden är något som händer alla och man ändå själv inte lider av nämnvärt då döden är att jämställa med drömlös koma. Men det är ändå synd att stryka med i förtid, inte minst för ens anhöriga. Och att se dessa bilder gav en mer avskräckande syn på mcdöden än den man vanligtvis tänker på, "man kör ihjäl sig". Låter inte så hemskt egentligen. Men blod, skinn och ben som skrapar mot stenhård asfalt är något annat.

aa fy fan va hemskt!

- jag ber till Gud att jag lixom alla kommer ta det lugnt och inte kommer köra utöver ens egen förmåga!!

kAtanAmAn skrev:
aa fy fan va hemskt!

- jag ber till Gud att jag lixom alla kommer ta det lugnt och inte kommer köra utöver ens egen förmåga!!

Snälla ingen religion här inne, det får mig nästan att må mer illa än dessa bilder.

...

Man får sig en tankeställare ,inför sommaren .All skyddsutrustning på, ny hjälm, respekt för trafik och fart,blir det även för mig detta år.
Steve :tummenupp

Avarage skrev:
Har vi ingen nytta/glädje av att ha med oss en bank av riskmedvetenhet när vi vistas ute i trafiken?

Ja, och vad tillför kroppsbilder till denna bank?

Kärnan till allt individuellt säkerhetstänkande, är människans egen vilja att överleva/undvika skador. Alla(i stort sett) har en vilja att ta ansvar för det. (Därför existerar vi) Det största hindret är bristen på erfarenhet/kunskaper som ger förmåga att bedöma storleken av risker(riskperception). Om alla hade ett 1:1, upplevd risk med objektiv risk så skulle olyckorna rasa något helt fantastiskt oerhört mycket. För att närma sig detta 1:1 krävs kunskaper så att varje individ kan anpassa risken(objektiv) på ett korrekt sätt. Att spendera tid med kroppsbilder tillför av naturliga skäl inget av dessa kunskaper. Därför bör man "såga" dem.

F ö i samband med ett närmande till 1:1 så kommer hastigheterna att öka och inte minska. Det är helt naturligt. Om du tittar tillbaka historiskt och jämför hastigheter förr och nu samt olycksfrekvens förr och nu, så ser du sambandet. Därför skall man förespråka höjd hastighet och inte sänkt. Det är en logisk följd av en utveckling mot 1:1 och högre säkerhet. (Om 500 år kanske vi kör i 500 km/t på speciella mc-vägar med mycket låg olycksfrekvens :) Vi lär oss helt enkelt hantera högre hastigheter vartefter kunskaperna ökar. Så har det, och kommer alltid vara.

Ett problemet uppstår om allt för många skriker "sänk farten" och visar kroppsbilder. Till slut tror "massan" på det, sänker farten där man istället kan öka den, allt blir kontraproduktivt och ingen förstår varför det inte hjälper.

Last edited:
"vi har hört den förut" men man får nog aldrig nog utav att höra de "glöm inte skyddskläder" men men jag har iaf kommit fram till en sak efter 1 säsong på liten motorcykel så har jag inte speciellt stora erfaranheter,, och kommer antagligen försöka leta upp en avrostningskurs "finns det någon västeråsare som kan tipasa mig så är jag tacksam"

Att se söndertrassade människor i all ära men tycker ändå de är värst när sommaren kommer och trådarna börjar fall in om döds fall här på sh.. Ingen kul läsning så jag ber inte er att sänka farten eller så men tänk till 2 kanske 3 gånger innan ni drar på det lilla extra.. vet inte man ska väl inte bli paranoid också så man slutar åka hoj vilket skulle vara väldigt tråkigt då jag precis har fått börja uppleva känsla av acclerationen och fartkänslan(dock 125:a)

Men snälla ni försök iaf er bästa där ute och tänk på vad ni gör,, hatar verkligen trådarna om döds fall och antar att alla gör de. Tänk även på att bilister oftast inte tänker på att man kommer på motorcykel och ha koll vid trafikljusen så blir det säkert en kanon sommar med gasa på fina landsvägar med öppensikt och trevliga fika stunder :)

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...