Blev torsk i fartkontroll idag, vad gäller??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Blev mätt 95 km/h på 70-väg ute på Färingsö utanför Stockholm idag. Sjukt drygt...

Vad gäller om, gud förbjude, man rent hypotetiskt skulle torska igen i en fartkontroll denna säsong?? Blir KK lättare indraget om man har tidigare överträdelser?

Ponera, rent hypotetiskt, att man torskar på säg 105km/h på 70-väg, ryker bara KK för MC eller blir så att säga hela KK indraget, dvs. att man inte får köra varken bil eller MC?

Självklar behåller du b,c,ce,d kort o.s.v för visst har du som jag ett kort för varje behörighet :confused::D:tungan:dummer

I Sverige har vi policyn 2 ggr är ingen gång men 3 ggr på kort tid så tar vi tillbaka kortet en stund. Men vissa har blivit av med kortet när dom kört över 20 km/h förfort tätt inpå!

Med andra ord beror det på vem du får som handläggare på transportstyrelsen och vilket län du bor i.

1. Ja.
2. Ja. Körkortets alla behörigheter.

Självklar behåller du b,c,ce,d kort o.s.v för visst har du som jag ett kort för varje behörighet :confused::D:tungan:dummer

I Sverige har vi policyn 2 ggr är ingen gång men 3 ggr på kort tid så tar vi tillbaka kortet en stund. Men vissa har blivit av med kortet när dom kört över 20 km/h förfort tätt inpå!

Med andra ord beror det på vem du får som handläggare på transportstyrelsen och vilket län du bor i.

Länsstyrelsen...

Alla dina behörigheter dras in på körkortet vid en +30 överträdelse på 70 väg. Fick du en varning? Gränsen går någonstans där du åkte fast nämligen. Om du fått en varning dras ditt kort lättare ifall du begår upprepade trafikbrott inom en treårs period tror jag det rör sig om. Men då ska du vara en notorisk fortåkare som åker dit stup i kvarten. Tror inte du har något att oroa dig för. Se till att ta det lite lugnare i trafiken en period.

Alla dina behörigheter dras in på körkortet vid en +30 överträdelse på 70 väg. Fick du en varning? Gränsen går någonstans där du åkte fast nämligen. Om du fått en varning dras ditt kort lättare ifall du begår upprepade trafikbrott inom en treårs period tror jag det rör sig om. Men då ska du vara en notorisk fortåkare som åker dit stup i kvarten. Tror inte du har något att oroa dig för. Se till att ta det lite lugnare i trafiken en period.

En mindre fortkörning samt en missad stopp-plikt några månader senare kan innebära att körkortet förloras någon månad.
O andra sidan har jag bekanta som torskat på två fortkörningar inom några månader och fått behålla kortet så det är nog lite olika ifrån fall till fall

En mindre fortkörning samt en missad stopp-plikt några månader senare kan innebära att körkortet förloras någon månad.
O andra sidan har jag bekanta som torskat på två fortkörningar inom några månader och fått behålla kortet så det är nog lite olika ifrån fall till fall
Missad stopplikt och rödljuskörning gör väl att man alltid blir av med kortet?

Jag undrar om man inte drar kortet om man kör på stopplikt? Vill påminna mig om att man ser allvarligt på den typen av förseelser. En mindre fortkörning eller t om två stycken inom kort tid är ingen större fara. Men jag tror det är rätt godtyckligt vad som sker. Mycket beror nog på hur polisen rapporterar händelserna. Känner en som jobbar som säljare och han åkte fast rätt ofta och det hände inte mycket förrän den dagen han åkte dit över 30+. Då blev han av med körkortet i tre månader vill jag minnas. Tog semester och tjänstledigt en tid.

Det bästa efter en fortkörning där man fått en varning är nog att ta det lite lugnare i trafiken en tid. Det är ju bara onödigt att samla på sig förseelser som tillslut resulterar i indraget körkort där man sedan får hålla sig i skinnet ännu en tid.

En missad stoppskylt alt rödljuskörning är automatiskt kortet ett par månader behövs ingen tidigare galenskap!

Nu räckte det inte med att vara puck 2a nu vart man 3dje man på detta!

Last edited:
Jag blev av med lappen tidigare i år och fick förklarat att jag får lite hårdare straff om jag gör om det igen inom 2 år.

En missad stoppskylt och rödljuskörning är automatiskt kortet ett par månader behövs ingen tidigare galenskap!

Kan intyga just den händelsen. Mitt i natten på väg ur ett industriområde. Bara jag inom några kiliometers omkrets,,, samt då en polis tyvärr som stod lite undanskymt.
Kortet direkt samt transport in till polishuset för förhör tom:crash

Edit: Stoppskylt som jag missade.

Last edited:
Missad stopplikt och rödljuskörning gör väl att man alltid blir av med kortet?

Beror på. Jag står vid ett rödljus i bil på natten i en storstad. Då knackar det på sidorutan och jag vevar snabbt ner. Det är ju polisen.
"Why have you stopped?"
"Because the light is red . :confused:"
"But no one is coming. :va"
Jag fattar :rodnar, kollar att ingen kommer och kör. :)

Last edited:
Vart på Färingsö sköt dem med laser?
Ser ovanligt många polisfordon omkring bromma/ekerö nu samt essingeleden.
2-3 mcpoliser och minst 2 polisbilar varje dag mellan hemmet och jobbet.. Sen ska vi inte glömma de "pimpade" saabarna och volvos med vita minilampor, 34 antenner och 8 extra-sidospeglar som smyger fram oftast tidigt på morgonen.

även saker man gör utanför sitt fordon kan påverka hur det går med kortet
tex för många fyllor (även till fots) kan resultera i att kortet åker

Beror på. Jag står vid ett rödljus i bil på natten i en storstad. Då knackar det på sidorutan och jag vevar snabbt ner. Det är ju polisen.
"Why have you stopped?"
"Because the light is red . :confused:"
"But no one is coming. :va"
Jag fattar :rodnar, kollar att ingen kommer och kör. :)

Låter inte som det här var i Sverige. I Sydafrika kör folk på rött på nätterna på sina ställen. De stannar inte i korsningar av rädsla för att bli rånmördade eller åtminstone utsatt för våld i samband med rån.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026