Blev det nåt med import...

Saxxat från Forex
Resultat
32 898,50 SEK ger dig 5 000,00 USD

:skrämd Det får bli ett hoj år i usa när skolan är veck:yoparty

Lite sugen att importera nästa hoj,tips på bra sidor vore inte fel?
Ska väl passa på när dollarn är låg:)

om ni söker här på sh så kommer ni hitta att det inte lönar sej att importerar från usa när det gäller mc nyare än 2003.. (har de på datorn om ni inte hittar den infon..)

Saxxat från Forex
Resultat
32 898,50 SEK ger dig 5 000,00 USD

:skrämd Det får bli ett hoj år i usa när skolan är veck:yoparty

Och vad blir slutpriset?
Frakt
Tull
Moms
Regbes
mm

Dal-Mausen

edit: 2:d place:rolleyes:

Frakt: 800 USD
Terminalhantering: 800 SEK
Försäkring: ca: 300 SEK
Speditionsarvode: 600 SEK

Tull: 6% (ca 2400 SEK på en hoj för 40.000)
Moms: 25% (ca 12.000 på en hoj för 40.000)

Räkna på en total kostnad för att få hem på mellan 20-25 tusen.

Jag hämtar min på måndag, tog 3 veckor över atlanten.

om ni söker här på sh så kommer ni hitta att det inte lönar sej att importerar från usa när det gäller mc nyare än 2003.. (har de på datorn om ni inte hittar den infon..)

BS enligt den person på SBP jag pratade med, men vi får se. För mig är det en bonus om jag kan regga in den. En 2007 årsmodell.

Enligt SBP behövs endast bevis på att den varit i trafik samt ett bullerprov vid inregistrering.

Last edited:

Det beror väl på priset? Och inte minst vad som skrivs på kvittot...?

Kul! Berätta hur det går. :tummenupp

Last edited:

BS enligt den person på SBP jag pratade med, men vi får se. För mig är det en bonus om jag kan regga in den. En 2007 årsmodell.

Enligt SBP behövs endast bevis på att den varit i trafik samt ett bullerprov vid inregistrering.

Låter intressant, men är lite orolig att det ska vara mycket att göra för att få hem den. Är det t.ex krångligare än att ta hem ett fordon från tyskland?

Sen så måste man veta vad som krävs för att kunna registrera den...

om jag tar in en hoj för att köra på bana med så att jag inte tänker regga in den, vilka av avgifterna nedan kan jag skippa då? kan jag smita undan tull och moms?

om jag tar in en hoj för att köra på bana med så att jag inte tänker regga in den, vilka av avgifterna nedan kan jag skippa då? kan jag smita undan tull och moms?

Som föregående talare, tyvärr inga av dessa avgifter.
Det tillkommer för mig registrering, alltså bullerprov + regbesiktning (mellan 3-4 tusen till alltså) Det slipper du.

I och med det kostar minst 20 tusen att få hem en hoj måste man tänka på vad man tar hem. Lägger man på det priset på de flesta hojar i USA hamnar man på samma priser som i tex. tyskland.

Återkommer med en mera utförlig rapport när allt är klart. Jag vill fortfarande inte hoppas på att registreringen går smidigt så vi får se.

Åker imorgon 09:00 till Göteborg :D
Kanske är en gammal CB 500 från -79 jag får ut, eller en container med tegelsten :huvet

Som föregående talare, tyvärr inga av dessa avgifter.
Det tillkommer för mig registrering, alltså bullerprov + regbesiktning (mellan 3-4 tusen till alltså) Det slipper du.

I och med det kostar minst 20 tusen att få hem en hoj måste man tänka på vad man tar hem. Lägger man på det priset på de flesta hojar i USA hamnar man på samma priser som i tex. tyskland.

Återkommer med en mera utförlig rapport när allt är klart. Jag vill fortfarande inte hoppas på att registreringen går smidigt så vi får se.

Åker imorgon 09:00 till Göteborg :D
Kanske är en gammal CB 500 från -79 jag får ut, eller en container med tegelsten :huvet

Hur gick det? Vart det en container full av illegala invandrare eller fick du din hoj? :yoparty

Hur gick det? Vart det en container full av illegala invandrare eller fick du din hoj? :yoparty

Jag fick min hoj, är riktigt nöjd nu :D
Återkommer när registreringen är på gång.

Sa jag att ja skulle importera en hoj, usa->sverige?
Granska mitt svårlästa inlägg en gång till...

Jo, ditt inlägg är svårläst.

-veck- ? Ska du vika skolan eller vad?

Merparten av SH's läsare tolkar tråden att den handlar om Import från USA till Sverige. Inte till Färöarna eller annat.

Hade du beskrivit mer utförligt så hade nog tolkningen av ditt inlägg kanske blivit annorlunda.

Det jag ville upplysa om i mitt inlägg var att det tillkommer kostnader utöver inköpspriset i USA vid import till Sverige. Inte alla som vet vad som tillkommer. Men det har ju angetts en del i tråden.

Roger Över
Roger Ut
/Dal-Mausen

Jo, ditt inlägg är svårläst.

-veck- ? Ska du vika skolan eller vad?

Merparten av SH's läsare tolkar tråden att den handlar om Import från USA till Sverige. Inte till Färöarna eller annat.

Hade du beskrivit mer utförligt så hade nog tolkningen av ditt inlägg kanske blivit annorlunda.

Det jag ville upplysa om i mitt inlägg var att det tillkommer kostnader utöver inköpspriset i USA vid import till Sverige. Inte alla som vet vad som tillkommer. Men det har ju angetts en del i tråden.

Roger Över
Roger Ut
/Dal-Mausen

Okej:)
Jag menade att när skolan är slut, så kanske man sticker till usa ett år. Att importera en hoj är inget ja orkar krångla med...

Jag fick min hoj, är riktigt nöjd nu :D
Återkommer när registreringen är på gång.

Är det samma besiktningsregler för en hojtyp som inte är reg-besiktigad/typad (eller vad an nu kallar det) i EU / Sverige som en som är ( t.ex GXSR 1000 finns ju redan typad i Sverige så de behöver ju inte regbesiktiga en sådan lika noggrant, kan man tycka)
:confused:

Jag menade att när skolan är slut, så kanske man sticker till usa ett år. Att importera en hoj är inget ja orkar krångla med...

Importera hojar när man pluggar är ju perfekt. Man kan utan problem vara borta ett tag så att köra ner till läderbyxlandet är lättplätt. Dessutom brukar man ha knapert med stålar så billiga hojar borde vara ganska lockande. Jag gjorde tre resor under studietiden... :)

Om du är där i ett år kan du väll ta hem hojen som flyttgods efteråt, då slipper du moms och tull på den :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard