Blata-kopia (kines)

jompe4 skrev:
Nu kommer största delen av körningen ske på en nerlagd gokart bana med obegränsade öppettider( bry er inte om att fråga var, för vi är lagom många som vet var den finns), samt förhoppningsvis på Lockarp så snart det går...


Vart ligger den dära gokartbanan då? :hihi
 
Köpte en i måndes! Är så jävla nöjd med den! Har tävlat mot 2st mopeder nu trimmade och vann överlägset! :)... :yoparty
 

Bifogat

  • bean.JPG
    bean.JPG
    44.4 KB · Visningar: 142
Nån som vet vart man kan köpa delar till sin kina hoj i närheten av Göteborg?
:confused:
Skulle behöva en kedja...

mvh Lusen
 
Last edited:
Läckande kylsystem

Det läcker ut vatten vid en av slangarna ungefär som om det vore täppt i systemet och blir övertryck någonstans. Vattnet försvinner i kärlet när man har igång den men när jag stänger av den så kommer det tillbaka från fel slang (Den nedre tjocka).

Det verkar även komma fukt ut vid tändstiftet, hur det nu kan komma ut där.

Kan det vara täppt någonstans eller topplockspackning som gett med sig på något vis?
 
Grrrooov skrev:
Det läcker ut vatten vid en av slangarna ungefär som om det vore täppt i systemet och blir övertryck någonstans. Vattnet försvinner i kärlet när man har igång den men när jag stänger av den så kommer det tillbaka från fel slang (Den nedre tjocka).

Det verkar även komma fukt ut vid tändstiftet, hur det nu kan komma ut där.

Kan det vara täppt någonstans eller topplockspackning som gett med sig på något vis?

Ta loss topp och cylinder, kolla att de 2 kylkanalerna i botten av cylindern inte är igentäppta (man kan förstora dessa något).
Du bör kolla o-ringarna mellan topp och cylinder också så att dem är hela(eller byt dessa mot några av bättre kvalite).
Lossa din snörstart och titta innanför svänghjulet , så att vattenpumpsremmen är hel.
Om inget av detta hjälper så bör du även kolla så att inte impellern på vattenpumpsaxeln slirar. (Man får då dela blocket för att komma åt denna och låser den med ex. en rörpinne, och då passar man även på att byta ramlager och vatten pumpslager till SKF eller likn. (Ramlager=C3 otätade).

MVH Leif
 
Viglo skrev:
Du bör kolla o-ringarna mellan topp och cylinder också så att dem är hela(eller byt dessa mot några av bättre kvalite).
MVH Leif

De var inte särskilt vackra någon av dom. Platta och spruckna. Alla tre byttes ut så det gjorde susen.

Kopplingen ska visst vara bytt till en riktig blata koppling, fick inte med någon manual utan den kommer med post lite senare.

Hur justerar jag den så den greppar mer/hårdare? Istället för att den slirar upp i ganska bra fart och sedan känner man att den börjar greppa och dra mer.

Skulle vilja ha den till att greppa tidigare också, blir dom tröttare då?
 
Grrrooov skrev:
Hur justerar jag den så den greppar mer/hårdare? Istället för att den slirar upp i ganska bra fart och sedan känner man att den börjar greppa och dra mer.

Skulle vilja ha den till att greppa tidigare också, blir dom tröttare då?

Om man inte vill att den skall slira så mycket utan vill att kopplingen skall gå i hårdare och mer distinkt, så skall man ha ganska hårda fjädrar och ställa in den med varvräknare på ca 8000-8500 varv (sittandes på hojen så skall den börja dra vid detta varvtal). Det är lätt att tro att kopplingen greppar bättre om man släpper på fjäderspänningen eller har svagare fjädrar ,men detta gör bara att beläggen slirar mot trumman i början av accelerationen . Medans en hårdare fjäder håller kvar beläggen tills varvtalet blir det inställda och då skickas backarna ut och greppar distinkt.(På vissa backar finns det möjlighet att sätta extra vikter på för att göra kopplingsingreppet mer distinkt)
OBS. Detta baseras på mina personliga erfarenheter och skall ej tas för givet på något sätt, det finns säkert andra som har avvikande åsikter om detta.

MVH Leif BBmoto
 
passar en Zocchi carbon koppling direkt i blata kopian? ska visst vara extremt bra och ska enligt någon sida hålla ungefär 20 gånger längre än standard!
men tänkte mest om det är nåt man måste göra för att passa in den eller liknande? tycker att en koppling som håller kanske 10gånger längre för tre gånger så högt pris är ett kap nämligen! (1200-1400kronor)
 
fahrenheit skrev:
passar en Zocchi carbon koppling direkt i blata kopian? ska visst vara extremt bra och ska enligt någon sida hålla ungefär 20 gånger längre än standard!
men tänkte mest om det är nåt man måste göra för att passa in den eller liknande? tycker att en koppling som håller kanske 10gånger längre för tre gånger så högt pris är ett kap nämligen! (1200-1400kronor)

Hej.

Både Zocchis och Bizeta kopplingar passar på Blata kopian och orginal hojjen.

Dock så behöver man inte 3-backars koppling utan det räcker med en 2-backars om man vill spara lite pengar. Hi tech=billigare eller Carbon=dyrare

3-backars Carbon är inte att rekomendera om man inte är van att ställa in kopplingar, man kan lätt bränna en koppling på 5 min om man inte vet hur man ska göra.

Mvh Jörgen , vobblaracing.se

Vill ju att kopplingarna ska hålla för er så att alla är nöjda.

Jörgen , Vobbla Racing
 
okey.. men när den är slutkörd, kan man köpa nya belägg eller måste man köpa en helt ny koppling? frågan gäller både de riktiga minimoto kopplingarna och blata kopians orginal.... eller kvittar det? kanske lika dyrt endån?

tänkte även på det här med nya och gamla modellen, kommer det nya till 2006? ska man isf vänta tills dom har kommit ut?
eller finns det risk att den gamla fortfarande säljs av t ex minimoto center? (vill inte göra reklam)
 
Last edited:
När det gäller dom äkta kopplingarna så byter man bara kopplingsarmarna till nya.
Blata har en egen konstruktion så det går inte utan man får köpa en äkta komplett koppling och när du kört slut på dom backarna köper man nya backar bara.

Jörgen , Vobbla Racing
 
okey tack så jätte mycket!!

Är det någon skilnad mellan de olika blata kopiorna? antar att det är olik företag i kina som har olika bra rykten?
medens vissa företag tar 5500-6000kronor så finns det dom som säljer dom nya för 4000...
är det bara att välja det billligaste man kan hitta eller kan det straffa sig? typ gamla modeller eller så?
 
Nån som vet hur jobbigt det är att skruva ihop sin snörstart som lossnat. En polare drog tag i den som en motorsåg/gräsklippare så långt ut det bara gick och då lossnade den.

Fjädern drar inte tillbaka den alltså.
 
Back
Top