Blata-kopia (kines)

Byt koppling från 3 till 2 backars, byt kopplingstrumma mot en som har kylvingar.

Jaa, kommer gärna till lockarp och kör. Den banan är ju hur bra som helst...
Någon som vet vad detta kit med kopplingen kostar???

Mvh Joakim

kopplingsplatta med nya bi-zeta special backar kostar 1100 om jag inte har fel för mig och ett nytt kopplingshus med kyltrumma kostar ca. 1250 kr

Hej. Min B1a kommer i mitten Maj :D

Undrar hur långt avståndet är mellan tankkåpan och själva tanken. Någon som vet det?

Jag kan ju iaf berätta min egen åsikt om hojjen.. hade den billigare modellen tidigare å jag kan säga såhär: när du kör fullt med den billigare modellen då börjar den hära dra i princip.. :tungan
OBS! men då drar den riktigt rejält kan jag lova också!! OBS!

Fruktansvärt rolig hoj med tanke på pengarna! fast det är viner å is på vägarna här så har jag å en kompis förbrukat många mil på dom små rackarna.. *bor ju i en liten stad, så vi har lekt på lite småvägar, fastän de varit snöigt å isigt..* men roligt är det! ska bli riktigt spännande å få se hur bra den acc. till sommaren när man har grepp och inte bara spinner.. :tuttar

Tackar :)

Ps. Såg att du hade en C1 Replica?! Hur ser en sån ut? :3freak

Last edited:
Andreas70 skrev:
Det går inte alls att se på ramen!
Kolla istället om kopplingstrumman har 4 eller 6 hål.

Du kan visst se på ramen!
Om du har samma ram som det är på min så är det den uppdaterade versionen med bättre kylning! (har läst det på en sida som säljer modellerna! men kan dock inte adressen i huvet dessvärre..)

Vad jag förstått ang. kylningen beror detta tillstörsta delen av luftfickor(i kylvattnet alltså) i cylindern med överhettning som följd. Någon som vet vad uppdateringen är på den med "bättre" kylning?

jompe4 skrev:
Vad jag förstått ang. kylningen beror detta tillstörsta delen av luftfickor(i kylvattnet alltså) i cylindern med överhettning som följd. Någon som vet vad uppdateringen är på den med "bättre" kylning?

Den nya modellen har även flera och större klhål i kopplingstrumman

Fassberg skrev:
Den nya modellen har även flera och större klhål i kopplingstrumman

Men kopplingen har ju inget med att göra om motorn överhettas.... missförstår vi varandra :confused:

Har hört att gen. 2 av blata-kopian förekommer med båda typerna av ram... Kylproblemen på gen. 1 beror enligt vad jag har hört bl.a. på slirande vatten-pump... sen e d tydligen viktigt och lufta kylsystemet ordentligt finns en särskild ventil på en av kylslangarna, folk som glömmer d skyller säkert ofta på hojen... på blatausa.com finns originalinstruktionsboken i PDF komplett med sprängskisser, reservdelsnummer och div. instruktioner...
Mvh./Bosse blata-kopia i april :yoparty

Last edited:
jompe4 skrev:
Men kopplingen har ju inget med att göra om motorn överhettas.... missförstår vi varandra :confused:
Kopplingsslir ger värme, om den inte kyls med en bra fläkt så blir motorn varmare, ett avluftat kylsystem är A&O.

Hurra.
Nu har jag varit o hämtat 2st Blata kopior. Allt har varit över förväntan och jag måste tacka ALEX på www.minimotos.nu för trevligt, ärligt och proffesionellt bemötande. Jag kommer rekomendera alla att handla av er!!!

Ang. hojen har jag hittils varit mycket belåten. Efter allt jag har hört om dålig koppling, har kinesarna nu beslutat sig för att skicka med en extra koppling samt 1 extra bakdrev m. kedja. Mycket värt tycker jag. Tyvärr har jag inte hunnit att justera kopplingen än, då jag tycker den griper vid för högt varvtal. Men med 2 kopplingar kan man ju experimentera hur länge man vill...
Kan också meddela alla som undrar...: enligt bilmätare skjuter den lilla rackaren upp mig(90kg) i 90km/h och min kompis(hoj nr2) går lika fort och accelerationen är bättre än förväntat.

Finns det något negativt??? Tja, om man tycker att justera bromsar, lägga lite gummimatta under tanken och lite tråkigt monterade däck är negativt, så visst. Men allt är enkelt löst och jag är mycket nöjd.

Nu kommer största delen av körningen ske på en nerlagd gokart bana med obegränsade öppettider( bry er inte om att fråga var, för vi är lagom många som vet var den finns), samt förhoppningsvis på Lockarp så snart det går...

Hoppas kunna få liv i denna tråden nu, när jag vet att ALEX har gett ut många fina hojar till många lyckliga människor.....

Mvh JoakimCarlsson

:tummenupp WWW,minimotos.nu :tummenupp

jompe4 skrev:
Hurra.
Nu har jag varit o hämtat 2st Blata kopior. Allt har varit över förväntan och jag måste tacka ALEX på www.minimotos.nu för trevligt, ärligt och proffesionellt bemötande. Jag kommer rekomendera alla att handla av er!!!

Ang. hojen har jag hittils varit mycket belåten. Efter allt jag har hört om dålig koppling, har kinesarna nu beslutat sig för att skicka med en extra koppling samt 1 extra bakdrev m. kedja. Mycket värt tycker jag. Tyvärr har jag inte hunnit att justera kopplingen än, då jag tycker den griper vid för högt varvtal. Men med 2 kopplingar kan man ju experimentera hur länge man vill...
Kan också meddela alla som undrar...: enligt bilmätare skjuter den lilla rackaren upp mig(90kg) i 90km/h och min kompis(hoj nr2) går lika fort och accelerationen är bättre än förväntat.

Finns det något negativt??? Tja, om man tycker att justera bromsar, lägga lite gummimatta under tanken och lite tråkigt monterade däck är negativt, så visst. Men allt är enkelt löst och jag är mycket nöjd.

Nu kommer största delen av körningen ske på en nerlagd gokart bana med obegränsade öppettider( bry er inte om att fråga var, för vi är lagom många som vet var den finns), samt förhoppningsvis på Lockarp så snart det går...

Hoppas kunna få liv i denna tråden nu, när jag vet att ALEX har gett ut många fina hojar till många lyckliga människor.....

Mvh JoakimCarlsson

:tummenupp WWW,minimotos.nu :tummenupp
Tack :) Hoppas du att ni får skitkul med leksakerna nu :)

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026