Blata-kopia (kines)

jompe4

blata kopia drygt 30 hp
Gick med
20 Aug 2003
Ort
hörby
Hoj
Under konstruktion
OBS!!!! ENBART OM BLATA-KOPIAN
Hej alla.
Jag tänkte starta denna länken i intresse av enbart Blata-kopian från kina.
Allt från däcktryck till squishmått kan diskuteras, men försök hål tråden seriös.

Själv väntar jag mina maskiner i mitten på april och undrar nu vad man kan vänta sig av denna? problem med åtgärder? Tips o tricks?

Jag har hört att kopplingen ska vara vek och bör bytas till bizeta eller liknande, någon kommentar?
Har också hört att squish måttet är ca 2,5mm, men bör vara 0,5. Sant eller falskt??

Mvh Joakim :tummenupp
 
Hej där..

Sitter och väntar pp min cykel precis som du...
Vad jag har förstått genom ihärdig läsning om denna cykel på diverse forum är att squish:en varierar ganska mkt från cykel till cykel... du får helt enkelt mäta när du får din...

Det där med kopplingen råder det lite delad mening om... det finns dom som hävdar att om man byter till en större fögge så behöver man inte byta koppling...
 
Hej.
Fögge=förgasare? Kan inte förstå varför det skulle göra någon skillnad... Skulle bara vara om man ställer in förgasaren fel och sänker effekten så att kopplingen slits mindre.....
 
Om du byter till större förgasare så får du bättre vrid, har hört om ökning på 2 hk, och bättre drag i hojen. Kopplingen är ändå för vek och tar slut för fort. Byt till Bi-zeta eller Zocchi med carboniumbackar så håller det.
 
Jag har även hört att original kopplingen ska vara justerbar, stämmer detta?
Var får jag tag i de ovanstående kopplingarna och vad är priset???

Mvh Joakim
 
Originalkopplingen är justerbar. Koppling kostar 990:- - 1190:- beroende på modell. Kan köpas hos Vobbla racing.
 
Man kan oxå köpa Bi-zeta röda fjädrar till orginalbelägen så blir det en enorm skillnad i axet, slirar inte mycket då. Sen hur länge den håller är ju en annan sak.
 
Kanon!
Vet du om den passar direkt eller det behövs lite arbete på kopian först?
En tanke: Om man justerar kopplingen så den grepper vid lite lägre varv, borde den inte hålla lite bättre då? eller det blir allt för märkbart på effekten?

:va
 
jompe4 skrev:
Kanon!
Vet du om den passar direkt eller det behövs lite arbete på kopian först?
En tanke: Om man justerar kopplingen så den grepper vid lite lägre varv, borde den inte hålla lite bättre då? eller det blir allt för märkbart på effekten?

:va

Kopplingen passar rakt på, du lär väll inte få samma topphastighet då eller
 
Hmmm..... Nu har jag aldrig skruvat med minimoto-hojar, men de slirkopplingar jag skruvat med innan, där har det inte haft någon betydelse på toppfarten i förhållande till vid vilket varv kopplingen ska greppa..... Med andra ord borde en justering inte påverka topphastigheten utan enbart vilken karaktär man vill ha på sin maskin.....

Låter fint att den passar direkt!
 
Nä klart att det inte påverkar toppfarten, men det kommer mkt troligt ta längre tid att komma dit...
 
Så sant!
Hur är kvaliteten i övrigt på maskinen?
Jag har hört att den lätt kan börja koka med kåporna på...?
 
Är det denna modell ni snackar om? (min hoj på bild) :tungan

Eller är det den "nya" modellen? *den som ser ut som en pollini kopia*
 

Bifogat

  • Nya kåpor 14F.jpg
    Nya kåpor 14F.jpg
    128.2 KB · Visningar: 202
  • Nya kåpor 14F (2).jpg
    Nya kåpor 14F (2).jpg
    133.8 KB · Visningar: 216
  • 1.jpg
    1.jpg
    125.4 KB · Visningar: 279
enligt uppgift är det den vi patar om....
berätta allt du vet om den... :banana :banana
 
Där är rätt så bra klipp i kopian som ska ge 8-10 hp enligt uppgift och visst går den bra o låter vasst men jag drar om dom på racehouse med min luftkylda Polini 4.2 hp (fattigaste modellen junior A) :va

Det är en bra och snabb hoj för dom pengarna i vilket fall som helst :tummenupp
 
Detvar ett bra svar :tummenupp kanske lite synd att din svagare går bättre, men polini är ju vad det är..... men 2-taktare är till för att trimmas :yoparty
så när våra hojar kommer i mitten på april lär alla få se upp, synd bara att där fattas nån lång o snabb sväng. Man kunde ju tagit hela start/mål o gjort om den till en sväng..... men men, det är en toppen bana annars, och det är kanon med söndagskörningen!
Någon annan som vet något om blata-kopian???

Mvh Joakim
 
jompe4 skrev:
Detvar ett bra svar :tummenupp kanske lite synd att din svagare går bättre, men polini är ju vad det är..... men 2-taktare är till för att trimmas :yoparty
så när våra hojar kommer i mitten på april lär alla få se upp, synd bara att där fattas nån lång o snabb sväng. Man kunde ju tagit hela start/mål o gjort om den till en sväng..... men men, det är en toppen bana annars, och det är kanon med söndagskörningen!
Någon annan som vet något om blata-kopian???

Mvh Joakim

Kör med oss på lockarp till sommaren isåfall! Där kommer nog blatakopian in i sitt rätta... Långa snabba svepande svängar men extremt långa rakor.. om den ska funka bra så är det på en sådan bana!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top