Blata-kopia drygt 35hästar!!!

jompe4

blata kopia drygt 30 hp
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Under konstruktion
NY FILM !Blata-kopia drygt 35hästar!!!

Äntligen var det gjort!

Ikväll gjordes den första provkörningen inne på racehouse i malmö.
Endast en gång gasade jag mer än 1/4 gas. Då gasade jag 1/2, men upplevde då att världen höll på att vända sig 180 grader. Samlade mig och övertalade mig själv att det trotts allt bara var just - provkörning!!!

Kan trösta mig med att den är drevad för en toppfart för ca: 190 knutar och att raksträckan på racehouse inte är avsedd för det.

Accet var det inget fel på eftersom den blev vild om man gav mer än 1/4 och höll man inte mer än så, låg framhjulet ändå och studsade fastän man lutade sig fram med hjälmen på framskärmen...

När kommer sommaren så att man kan prova den på lockarp???

Kort sagt: Ser man som sin största uppgift att sätta en 100cc vortex gokart motor som levererar ca 35-40 häst, och lyckas, i en minimoto. Då får man skylla sig själv att man inte vågar gasa med den...

:Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan : :kryckor :kryckor :kryckor :

Bifogat

• Motor monterad med undre fäste1förminskad.JPG
    Motor monterad med undre fäste1förminskad.JPG
    47.8 KB · Visningar: 1,257
  • Avgassystem + tändning färdigt2förminskad.JPG
    Avgassystem + tändning färdigt2förminskad.JPG
    59.6 KB · Visningar: 1,149
Last edited:
MotardFighter skrev:

Tackar!

MattE. skrev:
Så ska det se ut :tummenupp

Vad väger den?

Tanken var att få 2hästar per kilo, men det sprack så fort jag byggde ny sving. Vikten färdig ligger på ca 22-25kilo. Litereffekt: ca 350-400
:tummenupp

Bifogat

• Avgassystem + tändning färdigt1förminskad.JPG
    Avgassystem + tändning färdigt1förminskad.JPG
    50.4 KB · Visningar: 448
Oh jävlar!
Upp med en film så vi andra kan få njuta av den med!
Altenativt ett ljudklipp :tummenupp

Bromsarna ser inte ut att vara i värsta laget...

Måste givetvis tillägga:
Den uppmärksamma medborgaren lägger märke till att det är en rotax motor som sitter på maskinen. Denna gick det dock inte att montera någon kopplig på. Ny motor fick köpas, där koppling redan var monterad-en vortex!

RF_Racing skrev:
Oh jävlar!
Upp med en film så vi andra kan få njuta av den med!
Altenativt ett ljudklipp :tummenupp

Bromsarna ser inte ut att vara i värsta laget...

Sant angående bromsarna, visst de hejdade, men inte riktigt så bra som effekten kräver. Bättre står på inköpslistan.
Någon som vet var det finns att tillgå hydrauliska och vaad de isåfall kostar.

Det filmades lite med mobilen under tiden jag körde, men den kvaliteten är ju sådär, och jag vet inte hur man gör om 3ggp till typ mpg eller liknande.

Ljudet tycker väl inte jag är så mycket. Det låter starkare, lite mer burkigt. Detta givetvis för att den aldrig ens kommer i närheten av toppen på sin vridmomentskurva. Gissningsvis varvade jag kanske ca 8000varv idag. Vridet kommer vid dryga 9000. Maxeffekten vid 14000-16000. Maxvarv ca 18000!

måste bara fråga, hur i hela friden lyckas man få ut 40hk ur en 125cc motor!. spec en luftkyld :skrämd (har alltid fått för mig att man inte kan ha lika hög kompression i luftkylda motorer).

jompe4 skrev:
Sant angående bromsarna, visst de hejdade, men inte riktigt så bra som effekten kräver. Bättre står på inköpslistan.

Det filmades lite med mobilen under tiden jag körde, men den kvaliteten är ju sådär, och jag vet inte hur man gör om 3ggp till typ mpg eller liknande.

Ljudet tycker väl inte jag är så mycket. Det låter starkare, lite mer burkigt. Detta givetvis för att den aldrig ens kommer i närheten av toppen på sin vridmomentskurva. Gissningsvis varvade jag kanske ca 8000varv idag. Vridet kommer vid dryga 9000. Maxeffekten vid 14000-16000. Maxvarv ca 18000!
Tjena vilken varvvillig motor.. :3freak
Föresten. 3ggp filer har jag för mig går att spela upp i VLC så ladda upp du. :tummenupp

jompe4 skrev:

Men släng upp 3gp´n nånstans iaf så man kan ladda ner det... realplayer klarar de! Man vill juh kunna se draget!

philsson skrev:
måste bara fråga, hur i hela friden lyckas man få ut 40hk ur en 125cc motor!. spec en luftkyld :skrämd (har alltid fått för mig att man inte kan ha lika hög kompression i luftkylda motorer).

Först och främst: motorn är endast på 100cc!
På 100cc är det egentligen ingen konst att trolla fram hästar, problemet är att få den att hålla. Problemet att få en så pass trimmad 2-taktare att hålla är just värmen. Men det finns vissa triks för att hålla nere kolvtemperaturen. Till exempel: bränsle(bensin) är väldigt kallt.

Titta på hojarna i VM. där har 125cc närmare drygt 50hästar och 250cc närmare 120. Det är inget problem med att ha en luftkyld, så länge temperaturen håller sig någorlunda i schack!

RF_Racing skrev:
Men släng upp 3gp´n nånstans iaf så man kan ladda ner det... realplayer klarar de! Man vill juh kunna se draget!

Ok! ska se vad jag kan göra.

jompe4 skrev:
Först och främst: motorn är endast på 100cc!
På 100cc är det egentligen ingen konst att trolla fram hästar, problemet är att få den att hålla. Problemet att få en så pass trimmad 2-taktare att hålla är just värmen. Men det finns vissa triks för att hålla nere kolvtemperaturen. Till exempel: bränsle(bensin) är väldigt kallt.

Titta på hojarna i VM. där har 125cc närmare drygt 50hästar och 250cc närmare 120. Det är inget problem med att ha en luftkyld, så länge temperaturen håller sig någorlunda i schack!
Räknade förståss inte med att du hade någon megamotor som varvade så sjukt mycket. Jobbade som funktionär på sviestad en gång när de hade 50cc race och då var de där med de som hade över 20hk med sjuka toppfarter, dock vägde de mer än din lilla mini där. 50kg och 210km/h sas de göra dedär små rackarna. Veteran race dessutom så visst det finns maskiner det gör det men de är inga vanliga motorer enligt mig. Tufft bygge du har helt klart imponerande. :Bugar

philsson skrev:
Räknade förståss inte med att du hade någon megamotor som varvade så sjukt mycket. Jobbade som funktionär på sviestad en gång när de hade 50cc race och då var de där med de som hade över 20hk med sjuka toppfarter, dock vägde de mer än din lilla mini där. 50kg och 210km/h sas de göra dedär små rackarna. Veteran race dessutom så visst det finns maskiner det gör det men de är inga vanliga motorer enligt mig. Tufft bygge du har helt klart imponerande. :Bugar

Tack för komplimangen.

Ps. Jag har drev som gör att hojen kommer på väldigt rätt sida om 200strecket.

Nån som vet vad rekordet för 100cc är. Hastighet och kvartsmilen.???

Filip RSR skrev:
PHETT!!!

När ska du dit nästa gång?
Detta får man ju inte missa!!!

Osäkert om när det blir nästa gång. Det är lite små saker som ska ändras, göras bättre. Om jagtror att det blir riktigt bra till nästa gång jag ska dit så kommer det att skrivas i denna tråden om tidpunkt.

jompe4 skrev:
Osäkert om när det blir nästa gång. Det är lite små saker som ska ändras, göras bättre. Om jagtror att det blir riktigt bra till nästa gång jag ska dit så kommer det att skrivas i denna tråden om tidpunkt.

:tummenupp

philsson skrev:
upp med filmen!

Håller på att installera programvaran för telefonen till datorn.

Undertiden kan någon få förklara hur man lägger upp filmer. Jag har aldrig gjort det tidigare!

Tack på förhand!

jompe4 skrev:
Äntligen var det gjort!

Ikväll gjordes den första provkörningen inne på racehouse i malmö.
Endast en gång gasade jag mer än 1/4 gas. Då gasade jag 1/2, men upplevde då att världen höll på att vända sig 180 grader. Samlade mig och övertalade mig själv att det trotts allt bara var just - provkörning!!!

Kan trösta mig med att den är drevad för en toppfart för ca: 190 knutar och att raksträckan på racehouse inte är avsedd för det.

Accet var det inget fel på eftersom den blev vild om man gav mer än 1/4 och höll man inte mer än så, låg framhjulet ändå och studsade fastän man lutade sig fram med hjälmen på framskärmen...

När kommer sommaren så att man kan prova den på lockarp???

Kort sagt: Ser man som sin största uppgift att sätta en 100cc vortex gokart motor som levererar ca 35-40 häst, och lyckas, i en minimoto. Då får man skylla sig själv att man inte vågar gasa med den...

:Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan : :kryckor :kryckor :kryckor :

Hej,
kul projekt det där :)
vill dock påpeka att några 35hk är det inte i dom där maskinerna utan ca:26-29hk.

I Karting 125cc växlat så ligger dom på ca:33-35hk enligt bromsbänken .

En sak till ,tror inte du får köra med den på Lockarp då man inte får använda andra fordon än vad banlicensen anger, försäkringar gäller inte längre då och även polistillståndet kan ryka. :(

Men du kanske kan övertala dom i alla fall.

I Kartingen så har man 10 eller 11 fram och på lockarp skulle jag tro 76-78 bak och då gör dom ca: 125-130km.

Har du drevat till 190 knyck så har du inte kommit in i effektbandet ännu, och när du gör det då blir du den förste svensken på månen kan jag lova :yoparty

Jörgen, Vobbla Racing

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...