Blank eller mattblanka fälgar?

En dum fråga, hur gör man för att få en annorlunda/felaktig offset med ekrar.
Centrering är ju någorlunda självfixande om man gör rätt och inte har tummen i hålfoten men att få en fel offsett måste man ju dra/spänna ekrarna något kopiöst snett :confused:

Antingen är jag en duktig mek eller så har jag missat något.... hmm iofs om man vänder fäljbanorna fel så kan det ju bli knas men då är det ju knappast ekrarnas fel :D

Hur går det med fälgarna? Vad gick ekringen på? Eller gick du mot strömmen och provade själv?? :)

/Robin

Blev ruggit snyggt med den halvblanka färgen! :)

Ekra hjul är inte svårt, tar bara lång tid. :tungan Varken jigg (stavning?) eller mätklocka behövs. Det enda som behövs är en bra ekernyckel och en träpinne eller liknande. Sätt upp hjulet i gaffeln/svingen och använd den som jigg. Träpinnen lägger man mot svingen/gaffeln för att ha som referens för att se hur mkt hjulet skevar. Glöm inte att ha på aluminiumpasta på gängorna bara. Räkna dock med att lägga ner ett antal timmar...

Den här sidan beskriver ekring mkt bra, det är samma för cykelhjul som hojhjul, skillnaden är att man inte behöver "massera" hojhjulen:
http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

Blev ruggit snyggt med den halvblanka färgen! :)

Ekra hjul är inte svårt, tar bara lång tid. :tungan Varken jigg (stavning?) eller mätklocka behövs. Det enda som behövs är en bra ekernyckel och en träpinne eller liknande. Sätt upp hjulet i gaffeln/svingen och använd den som jigg. Träpinnen lägger man mot svingen/gaffeln för att ha som referens för att se hur mkt hjulet skevar. Glöm inte att ha på aluminiumpasta på gängorna bara. Räkna dock med att lägga ner ett antal timmar...

Den här sidan beskriver ekring mkt bra, det är samma för cykelhjul som hojhjul, skillnaden är att man inte behöver "massera" hojhjulen:
http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

Då var jag inte ensam och att tycka det går förhållandes bra, förrutom tiden det tar.
Riktigt bra länk, tackar :tummenupp

Last edited:
Hur går det med fälgarna? Vad gick ekringen på? Eller gick du mot strömmen och provade själv?? :)

/Robin

Det har gått bra!
Jag lämnade faktiskt in fälgarna. Kostade mig 1000kr.
Monterade på däcken igår så nu är allting klart. Vilken jevla skillnad. Värt varje krona! Bilder kommer senare ikväll.

Total kostnad : 2800kr.

Last edited:
Back